• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Poradniki C++ o symulacji kul w ruchu

VPS Starter Arubacloud
0 głosów
627 wizyt
pytanie zadane 13 sierpnia 2020 w C i C++ przez Ururka Nowicjusz (230 p.)

Hej

Mam dodatkową szansę na zaliczenie przedmiotu, w którym nie mogłam uczestniczyć w tym szalonym semestrze.

Chciałabym do niego podejść, tylko nie mogę znaleźć żadnego źródła, które mi pomoże w zrobieniu programu zaliczeniowego.

To jest jego treść:

W szesciennym pojemniku (długosci boków jak na rysunku 1) znajduje sie n kul. Napisz
program, który wykonuje symulacje ruchu kul w pojemniku. Kazda kula moze miec inna mase i promien,
a kule w czasie ruchu moga zderzac sie ze soba oraz ze sciankami naczynia. Kule znajduja sie w polu
grawitacyjnym. Przy pomocy tej symulacji nalezy stworzyc animacje pokazujaca ruch kul w czasie.

Pełna treść zadania tutaj -> https://cdn.discordapp.com/attachments/296568974521401354/743404937161080873/projekt_zaliczeniowy_20192020_wrzesien.pdf 

Proszę o namiary na jakieś stronki, filmiki, które doprowadziłyby mnie do stworzenia takiego programu, będę bardzo wdzięczna.

komentarz 13 sierpnia 2020 przez tkz Nałogowiec (42,020 p.)
Nie mam dostępu do polecenie. W jakim języku?
komentarz 14 sierpnia 2020 przez Ururka Nowicjusz (230 p.)
C++

1 odpowiedź

0 głosów
odpowiedź 13 sierpnia 2020 przez Oscar Nałogowiec (29,320 p.)
Będą potrzebne obliczenia 3 zdarzeń - swobodny ruch kuli (rzut w polu grawitacyjnym) oraz zderzenie kuli ze ścianą (normalne - kąt padania równa się kątowi odbicia) oraz zderzenia kul - trochę bardziej skomplikowane zderzenie sprężyste. Nie mogę wyświetlić treści, ale domyślam się, że nie uwzględnia się oporów itp.  Skoro sześcienne pudełko (skoro są wymiary to pewnie bardzie prostopadłościenne) oznacza to, że trzeba liczyć w 3 wymiarach.
komentarz 13 sierpnia 2020 przez tkz Nałogowiec (42,020 p.)
Podałeś same frazesy, ale nic, co by przybliżyło do rozwiązania problemu.
komentarz 13 sierpnia 2020 przez Oscar Nałogowiec (29,320 p.)

Podałem tytuły rozdziałów podręcznika fizyki gdzie takie zjawiska są opisane:

  1. rzut w polu grawitacyjnym
  2. prawo odbicia
  3. zderzenia sprzężyste

Sam program jest dość prosty - każdy obiekt (kulkę) opisuje się za pomocą 6 zmiennych - 3 składowe położenia środka kuli (x, y i z) oraz 3 składowe prędkości/pędu (Vx, Vy i Vz). Potem przyjmuje się jakiś mały krok czasu dt i oblicza działające siły (tutaj tylko zewnętrzne pole grawitacyjne, a więc stałe przyspieszenie, no chyba że uwzględniamy wzajemne przyciąganie grawitacyjne kul). Potem obliczas się zmianę prędkości każdego obiektu, jego nową prędkość z tego zmiana położenia i nowe współrzędne. Zabawy zaczynają się przy zderzeniach - jak odległość kulki od ściany równa jest promieniowi kuli lub gdy odległość dwóch kul (ich środków) równa jest sumie ich promieni.

Do wymienionych wyżej aspektów fizyki dochodzą podstawowe wzory geometrii analitycznej 3D - odległość, wyznaczanie równania prostej przechodzącej przez 2 punkty. Trudno tutaj na forum podawać fragmenty szkolnych podręczników.

Nie wiem z jakiego przedmiotu jest to zadanie, bo może wolno użyć jakiegoś gotowego silnika od gry, który wystarczająco symuluje tak elementarną fizykę.

komentarz 14 sierpnia 2020 przez Ururka Nowicjusz (230 p.)
Wzory na wszystko mam podane w treści zadania, więc z tym nie będzie problemu.

Jeśli zaś chodzi o inne rzeczy, które napisałeś, to ująłeś to w taki sposób, że brzmi mniej przerażająco :D Dziękuję.

Podobne pytania

0 głosów
1 odpowiedź 1,693 wizyt
pytanie zadane 19 stycznia 2020 w Offtop przez Jacob7 Użytkownik (540 p.)
0 głosów
1 odpowiedź 676 wizyt
pytanie zadane 30 sierpnia 2020 w Python przez KumberTwo Dyskutant (8,270 p.)
0 głosów
2 odpowiedzi 992 wizyt

92,840 zapytań

141,781 odpowiedzi

320,856 komentarzy

62,172 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...