Pisanie gier to wbrew pozorom nie taka prosta sprawa jak się wielu osobom wydaje... tu na prawdę trzeba bardzo dobrze umieć programować i posługiwać się różnymi technikami optymalizacyjnymi, wzorcami itp.
Czy konsola jest ok? Według mnie tak i to bardzo. Nie pracuję na co dzień z C++, żyję w świecie gdzie istnieje tylko JavaScript i "coś tam jeszcze na boku, mało potrzebnego" :P Ale tak na serio to powiem Ci jak to wygląda z podwórka JS., otóż wiele osób zaczyna naukę JS bo jest JS uważa się za łatwy język z niskim progiem wejścia. Wiele w tym temacie jest spowodowanego tym, że przez lata JS był traktowany tylko jako język do animacji itp.
Dzisiaj w JS programuje się bardzo rozbudowane aplikacje, a tak na prawdę owe animacje schodzą już na poziom CSS i w JS wcale nie potrzeba wiele w tym temacie robić. Problem tylko taki, że wiele osób usilnie uczy się np. jak zrobić animację chowania się przycisku gdy strona zjedzie o X pikseli itp. itd. Szukają w tym celu wielu gotowych skryptów i kopiują w ciemno nie wiedząc co robią...
Dlatego ja doradzam osbom zaczynającym nawet naukę JS rozpocząć właśnie od konsoli (tutaj mówimy o tzw. konsoli przeglądarki lub node ale to nie ma znaczenia, zasada jest ta sama). A wszystko po to aby nauczyć się dobrze podstaw i szukania jakiś rozwiązań, zależności itp. Dlatego moim zdaniem warto pracować z konsolą i np. pobawić się w tworzenie jakiś algorytmów np. geometrycznych, kryptograficznych, walidacyjnych itp. itd. Na przykład zrób apkę konsolową, która będzie konwrtować liczbę decimal na roman i odwrotnie. Nie potrzebujesz do tego żadnego GUI czy strony www (gdybyśmy rozmawiali o JS). W apce liczy się umiejętne dobranie algorytmu, jego optymalizacja itp. itd. I to właśnie wg mnie uczy programowania, szukanie rozwiązań różnych problemów, a nie zabawa w układanie "guziczków" na widoku... tego nauczysz się bardzo szybko jak przyjdzie taka potrzeba.