• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

C++ Gra kółko i krzyżyk, X się nie stawia

Object Storage Arubacloud
0 głosów
384 wizyt
pytanie zadane 3 września 2021 w C i C++ przez Profciu Nowicjusz (120 p.)

Piszę grę kółko i krzyżyk i ani kółka ani krzyżyki nie chcą się stawiać, po wpisaniu pola 1-9 w zależności od tego czy jest tura gracza 1 czy 2 powinien stawiać się X lub O, jednak tak się nie dzieje a program rysuje z powrotem taką samą plansze jak na początku. W dodatku gdy podam znak inny niż 1-9 program w kółko zaczyna wypisywać w koło "Zły wybór" a chciał bym zrobić żeby wypisywał tylko raz.

#include <iostream>

using namespace std;

char miejsca[9] = {'1', '2', '3', '4', '5', '6', '7', '8', '9'};

void plansza()
{
    system("cls");
    cout << endl
         << endl
         << "Kolko i krzyzyk" << endl
         << endl;

    cout << "Gracz 1 (X)   -   Gracz 2 (O)" << endl
         << endl;

    cout << "   |   |   " << endl;
    cout << " " << miejsca[0] << " | " << miejsca[1] << " | " << miejsca[2] << endl;
    cout << "   |   |   " << endl;
    cout << "---+---+---" << endl;
    cout << "   |   |   " << endl;
    cout << " " << miejsca[3] << " | " << miejsca[4] << " | " << miejsca[5] << endl;
    cout << "   |   |   " << endl;
    cout << "---+---+---" << endl;
    cout << "   |   |   " << endl;
    cout << " " << miejsca[6] << " | " << miejsca[7] << " | " << miejsca[8] << endl;
    cout << "   |   |   ";
}
int SprawdzanieWygranej()
{
    //wygrana od lewej do prawej
    if (miejsca[0] == miejsca[1] && miejsca[1] == miejsca[2])
    {
        return 1;
    }
    else if (miejsca[3] == miejsca[4] && miejsca[4] == miejsca[5])
    {
        return 1;
    }
    else if (miejsca[6] == miejsca[7] && miejsca[7] == miejsca[8])
    {
        return 1;
    }
    //wygrana na ukos
    else if (miejsca[0] == miejsca[4] && miejsca[4] == miejsca[8])
    {
        return 1;
    }
    else if (miejsca[2] == miejsca[4] && miejsca[4] == miejsca[6])
    {
        return 1;
    }
    //wygrana od góry do dołu
    else if (miejsca[0] == miejsca[3] && miejsca[3] == miejsca[6])
    {
        return 1;
    }
    else if (miejsca[1] == miejsca[4] && miejsca[4] == miejsca[7])
    {
        return 1;
    }
    else if (miejsca[2] == miejsca[5] && miejsca[5] == miejsca[8])
    {
        return 1;
    }
    //remis
    else if (miejsca[0] != '1' && miejsca[1] != '2' && miejsca[2] != '3' && miejsca[3] != '4' && miejsca[4] != '5' && miejsca[5] != '6' && miejsca[6] != '7' && miejsca[7] != '8' && miejsca[8] != '9')
    {
        return 0;
    }
    //jeżeli gra wciąż trwa
    else
        return -1;
}

int main()
{
    int i = 0;
    char znak;
    int gracz = 1;
    int wybor = 0;
    do
    {
        plansza();
        gracz = gracz % 2;
        if(gracz == 1)
        {
            znak = 'X';
        }
        else 
        {
            znak = 'O';
        }
        cout << endl
             << "Gracz " << gracz << " (" << znak << ") wykonuje ruch na:";
        cin >> wybor;

        if (wybor == 1 && miejsca[0] == 1)
        {
            miejsca[0] = znak;
        }
        if (wybor == 2 && miejsca[1] == 2)
        {
            miejsca[1] = znak;
        }
        if (wybor == 3 && miejsca[2] == 3)
        {
            miejsca[2] = znak;
        }
        if (wybor == 4 && miejsca[3] == 4)
        {
            miejsca[3] = znak;
        }
        if (wybor == 5 && miejsca[4] == 5)
        {
            miejsca[4] = znak;
        }
        if (wybor == 6 && miejsca[5] == 6)
        {
            miejsca[5] = znak;
        }
        if (wybor == 7 && miejsca[6] == 7)
        {
            miejsca[6] = znak;
        }
        if (wybor == 8 && miejsca[7] == 8)
        {
            miejsca[7] = znak;
        }
        if (wybor == 9 && miejsca[8] == 9)
        {
            miejsca[8] = znak;
        }
        else
        {
            cout << "Zly wybor";
            gracz--;
        }
        i = SprawdzanieWygranej();

        gracz++;
    } while (i == -1);
}

 

1
komentarz 3 września 2021 przez Oscar Nałogowiec (29,320 p.)
edycja 3 września 2021 przez Oscar

Tablice "miejsca" (fajniejsza byłaby nazwa "plansza") inicjujesz znakami '1', '2' itp a potem w kodzie sprawdzasz liczby (miejsca[0] == 1). To nie Odra, to nie to samo.

W tym kodzie else odnosi się tylko do ostatniego warunku wybor == 9 && miejsca[8] == 9 powinieneś ciągnąć kontrukcje:

if () 
{
} 
else if () 
{
} 
else if () 
{
} 
else 
{
}

(niektórzy preferują inne formatowanie).

Wtedy fasktycznie ostatni else oznacza że żaden z poprzednich warunków nie wystąpił. Tak zrobiłeś sprawdzanie - więc to nie nowość.

 

komentarz 4 września 2021 przez Profciu Nowicjusz (120 p.)
#include <iostream>
 
using namespace std;
 
char miejsca[9] = {'1', '2', '3', '4', '5', '6', '7', '8', '9'};
 
void plansza()
{
    system("cls");
    cout << endl
         << endl
         << "Kolko i krzyzyk" << endl
         << endl;
 
    cout << "Gracz 1 (X)   -   Gracz 2 (O)" << endl
         << endl;
 
    cout << "   |   |   " << endl;
    cout << " " << miejsca[0] << " | " << miejsca[1] << " | " << miejsca[2] << endl;
    cout << "   |   |   " << endl;
    cout << "---+---+---" << endl;
    cout << "   |   |   " << endl;
    cout << " " << miejsca[3] << " | " << miejsca[4] << " | " << miejsca[5] << endl;
    cout << "   |   |   " << endl;
    cout << "---+---+---" << endl;
    cout << "   |   |   " << endl;
    cout << " " << miejsca[6] << " | " << miejsca[7] << " | " << miejsca[8] << endl;
    cout << "   |   |   ";
}
int SprawdzanieWygranej()
{
    //wygrana od lewej do prawej
    if (miejsca[0] == miejsca[1] && miejsca[1] == miejsca[2])
    {
        return 1;
    }
    else if (miejsca[3] == miejsca[4] && miejsca[4] == miejsca[5])
    {
        return 1;
    }
    else if (miejsca[6] == miejsca[7] && miejsca[7] == miejsca[8])
    {
        return 1;
    }
    //wygrana na ukos
    else if (miejsca[0] == miejsca[4] && miejsca[4] == miejsca[8])
    {
        return 1;
    }
    else if (miejsca[2] == miejsca[4] && miejsca[4] == miejsca[6])
    {
        return 1;
    }
    //wygrana od góry do dołu
    else if (miejsca[0] == miejsca[3] && miejsca[3] == miejsca[6])
    {
        return 1;
    }
    else if (miejsca[1] == miejsca[4] && miejsca[4] == miejsca[7])
    {
        return 1;
    }
    else if (miejsca[2] == miejsca[5] && miejsca[5] == miejsca[8])
    {
        return 1;
    }
    //remis
    else if (miejsca[0] != '1' && miejsca[1] != '2' && miejsca[2] != '3' && miejsca[3] != '4' && miejsca[4] != '5' && miejsca[5] != '6' && miejsca[6] != '7' && miejsca[7] != '8' && miejsca[8] != '9')
    {
        return 0;
    }
    //jeżeli gra wciąż trwa
    else
        return -1;
}
 
int main()
{
    int i = 0;
    char znak;
    int gracz = 1;
    int wybor = 0;
    do
    {
        plansza();
        gracz = gracz % 2;
        if(gracz == 1)
        {
            znak = 'X';
        }
        else
        {
            znak = 'O';
        }
        cout << endl
             << "Gracz " << gracz << " (" << znak << ") wykonuje ruch na:";
        cin >> wybor;
 
        if (wybor == 1 && miejsca[0] == '1')
        {
            miejsca[0] = znak;
        }
        else if (wybor == 2 && miejsca[1] == '2')
        {
            miejsca[1] = znak;
        }
        else if (wybor == 3 && miejsca[2] == '3')
        {
            miejsca[2] = znak;
        }
        else if (wybor == 4 && miejsca[3] == '4')
        {
            miejsca[3] = znak;
        }
        else if (wybor == 5 && miejsca[4] == '5')
        {
            miejsca[4] = znak;
        }
        else if (wybor == 6 && miejsca[5] == '6')
        {
            miejsca[5] = znak;
        }
        else if (wybor == 7 && miejsca[6] == '7')
        {
            miejsca[6] = znak;
        }
        else if (wybor == 8 && miejsca[7] == '8')
        {
            miejsca[7] = znak;
        }
        else if (wybor == 9 && miejsca[8] == '9')
        {
            miejsca[8] = znak;
        }
        else
        {
            cout << "Zly wybor\nKliknij enter aby wpisac ponownie";
            cin.ignore();
            cin.get();
            gracz--;
        }
        i = SprawdzanieWygranej();
 
        gracz++;
    } while (i == -1);
    plansza();
 
    if(i==0)
    {
        cout << endl << "REMIS!!";
    }
    else
    {
        gracz--;
        gracz=(gracz==0)?2:1;
        cout << "\n-----------------\n  Wygral gracz " << gracz << "\n-----------------\n    !!BRAWO!!\n-----------------";
    }
 
return 0;
}

Program działa bez zarzutów do mementu kiedy zamiast cyfry wpisze się literę/wyraz, w jaki sposób mogę zabezpieczyć go przed tym ? Chodzi mi dokładnie o:

else
{
    cout << "Zly wybor\nKliknij enter aby wpisac ponownie";
    cin.ignore();
    cin.get();
    gracz--;
}

 

Zaloguj lub zarejestruj się, aby odpowiedzieć na to pytanie.

Podobne pytania

0 głosów
0 odpowiedzi 709 wizyt
pytanie zadane 30 listopada 2021 w C i C++ przez niezalogowany
+1 głos
6 odpowiedzi 2,455 wizyt
pytanie zadane 16 kwietnia 2018 w C i C++ przez macias17 Nowicjusz (190 p.)

92,575 zapytań

141,424 odpowiedzi

319,649 komentarzy

61,961 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Kolejna edycja największej imprezy hakerskiej w Polsce, czyli Mega Sekurak Hacking Party odbędzie się już 20 maja 2024r. Z tej okazji mamy dla Was kod: pasjamshp - jeżeli wpiszecie go w koszyku, to wówczas otrzymacie 40% zniżki na bilet w wersji standard!

Więcej informacji na temat imprezy znajdziecie tutaj. Dziękujemy ekipie Sekuraka za taką fajną zniżkę dla wszystkich Pasjonatów!

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...