Witam! Ostatnio sobie piszę projekt konsolowy (w języku C#), który polega na tym, że użytkownikowi wyświetla się menu z opcjami. Każda opcja to jakaś mini-gra, bądź opcja wyjścia z programu.
Skoro już mówimy o menu, stworzyłem klasę o nazwie "MainMenu". Poniżej znajduje się kod tej klasy (oraz elementów, które wykorzystuje):
namespace MultiGry
{
enum OptionsCategory
{
NotSelectedYet, Game, Wrong, ExitTheProgram, CanceledExit
}
interface IMenuOption
{
OptionsCategory OptionExecuting();
string NameOption { get; }
}
class MainMenu
{
private int OptionNumber;
private List<IMenuOption> MenuOptions;
public MainMenu(List<IMenuOption> menuOptions) =>
MenuOptions = menuOptions;
public void ExecutingTheMainMenuOperation()
{
OptionsCategory CategoryOfOptionSelected = 0;
while (CategoryOfOptionSelected != OptionsCategory.ExitTheProgram)
{
Console.Clear();
DisplayingTheMenu();
CategoryOfOptionSelected = SelectingOption();
}
}
private void DisplayingTheMenu()
{
Console.WriteLine("Wybierz jedną z poniższych gier/aplikacji naciskają odpowiedni klawisz:");
for (int i = 1; i <= MenuOptions.Count; ++i)
Console.WriteLine(i + ". " + MenuOptions[i - 1].NameOption);
}
private OptionsCategory SelectingOption()
{
try
{
return TryToSelectTheRightOption();
}
catch (InvalidOperationException InvalidKeyException)
{
Console.WriteLine(InvalidKeyException.Message);
return OptionsCategory.Wrong;
}
}
private OptionsCategory TryToSelectTheRightOption()
{
GetTheOptionNumber();
if (IsTheNumberOfTheSelectedOptionAppropriate())
{
Console.Clear();
return RunningTheSelectedOption();
}
else
throw new InvalidOperationException("Naciśnięto niewłaściwy klawisz! (dostępne są tylko 1-" + MenuOptions.Count + ")");
}
private void GetTheOptionNumber() =>
OptionNumber = GettingTheKeySelectingByTheUser() - ConsoleKey.D0;
private ConsoleKey GettingTheKeySelectingByTheUser() =>
Console.ReadKey().Key;
private bool IsTheNumberOfTheSelectedOptionAppropriate() =>
OptionNumber >= 1 && OptionNumber <= MenuOptions.Count;
/// <return> the last element of the "MenuOptions" list should have the dynamic type "ExitOption" and its "OptionExecuting" method returns
/// "OptionsCategory.ExitTheProgram" or "OptionsCategory.CanceledExit". For another dynamic type, "OptionsCategory.Game" should be returned </return>
private OptionsCategory RunningTheSelectedOption() =>
MenuOptions[OptionNumber - 1].OptionExecuting();
}
// .....
}
W zasadzie mam kilka pytań odnośnie tej klasy:
Czy ta klasa jest za duża (ma 70 linijek, 1 metodę publiczną i 7 prywatnych metod)?
Czy ta klasa narusza zasadę pojedynczej odpowiedzialności?
Jeśli ta klasa jest za duża, to jak ją podzielić logicznie na mniejsze (próbowałem ją już podzielić na klasy, które m.in. wyświetlają samo menu, sprawdzają jaką opcję wybrał użytkownik, itd. ale nie wiedział jak to mądrze zrobić)?
Czy ta klasa wykonuje zbyt dużo operacji?
Jestem osobą, która od niedawna zaczęła przejmować się czystością kodu i nie wiem jak pisać dobry kod, dobre klasy itd. Zatem prosiłbym o nakierowanie mnie jak mógłbym osiągnąć czystość kodu, co trzeba wiedzieć aby pisać dobrze.
PS.
Jeśli mój kod łamie jakieś inne zasady, koncepcje, praktyki programistyczne to byłbym wdzięczny za pokazanie co jest nie tak (choć w szczególności chciałbym odpowiedzi na główny problem).
Z góry dziękuje za pomoc.