al_reserve_samples(n);
//gdzie n to liczba roznych plikow dzwiekowych z jakich chcesz korzystac
ALLEGRO_SAMPLE * zmienna = al_load_sample("sciezkaDoPliku.wav");
//zaladuj "próbkę"
ALLEGRO_SAMPLE_INSTANCE * zmienna2 = al_create_sample_instance(zmienna);
//zrob "obiekt" tej probki
//al_set_sample_instance_playmode(zmienna2, ALLEGRO_PLAYMODE_LOOP);
//jesli odkomentujesz linie powyzej to muzyka bedzie puszczana ciagle, w petli
al_attach_sample_instance_to_mixer(zmienna2, al_get_default_mixer());
//podepnij zmienna do domyslego mixera
al_play_sample(zmienna2, 1, 0, 1, ALLEGRO_PLAYMODE_ONCE, NULL);
//zmienna, glośnosc, 0 - centered(zaden glosnik nie gra bardziej), 1 - normalna predkosc, playmode - wiadomo, NULL - wskaznik do opcjonalnej zmiennej, malo istotna rzecz
Chyba dobrze podałem, podobny kod miałem w projekcie pisanym ponad rok temu, coś chyba jeszcze pamiętam
Szczegóły oczywiście znajdziesz w manualu:
https://www.allegro.cc/manual/5/index.html