Pisane na szybko, sorry za ewentualne błędy / powtórki
Jeśli chodzi o język, zacznij od czegokolwiek do czego jest dużo poradników => czyli jakiś popularny język
Do gier zalecany jest c++ ponieważ przy większych projektach wyróżnia się wydajnością (ale uwaga! tylko jeśli umiesz tą wydajność wyciągnąć, słaby program niezależnie od języka, zawsze będzie działał słabo)
Ale c++ jest ciężki, akurat ja zalecam naukę czegoś lżejszego np python, c# albo typescript, a dopiero kiedy ogarniesz założenia programowania, będziesz w stanie tworzyć proste programy => bierz się za gry (ewentualna zmiana języka będzie prosta jeśli już umiesz coś napisać)
Do gier myśle, że dobry będzie start z Unity3d, chociaż tych silników masz całą masę, np Unreal Engine na którym chodzi dużo dużych gier
Przykład? Nie dawno wyszło "world war 3", a kilka lat temu singleplayer do "battlefielda bad company 2" był zrobiony w unrealu
to takie proste przykłady
O unity wspomniałem jako o "dobrym na start", bo masz do tego całą masę kursów i poradników
Możesz nauczyć się jednego silnika, a później jedynie sprawdzać "jak ten element zrobić w innym silniku"