• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Jak sprawdzane są odpowiedzi na maturze z informatyki?

Cloud VPS
0 głosów
2,221 wizyt
pytanie zadane 10 maja 2018 w Rozwój zawodowy, nauka, praca przez Zoltan054 Nowicjusz (220 p.)
edycja 10 maja 2018 przez Zoltan054

Witajcie forumowicze :), jutro o 14 piszę maturę z informatyki i mam 1 poważny dylemat, na który nauczyciele nie umieli mi odpowiedzieć.

Jak są sprawdzane zadania z części praktycznej (II)?

W poleceniach jest zawsze napisane abyśmy odpowiedź podali w pliku tekstowym o nazwie wyniki4.txt itd. Jednak musimy jeszcze podać plik będący "komputerową realizacją Twoich obliczeń", no to oddajemy ten pliczek z Accessa lub Excella czy tam kodzik programu jak ktoś brnął w wykonywanie tego w cpp. Ale czy zwracają uwagę czy np kwerendy w accessie robią DOKŁADNIE to oco oni proszą? Dla przykładu podam treść zadania z 2015r.

"Klasyfikacja generalna w danym sezonie jest tworzona na podstawie sumy punktów uzyskanych przez kierowców w wyścigach rozegranych w tym sezonie. Utwórz zestawienie zawierające nazwiska i imiona kierowców – zwycięzców klasyfikacji generalnej w sezonach 2000, 2006 i 2012 wraz z liczbami punktów przez nich uzyskanymi."

No i powiedzmy że powyciągam sobie 3 różnymi kwerendami dla osobnych sezonów, bo np tak mi jest szybciej niż kombinować w stresie nad ładnym zestawieniem w jednym zapytaniu, a potem sobie to manualnie sklecę w całość w pliku tekstowym aby miało formę pożądaną.
Zwracają uwagę na metodę JAK to wykonam czy ważne są dla nich tylko wyniki w formie tekstowej, a pliki źródłowe są dowodem że nie wyssałem tego z palca?

Albo inny przykład - proszą mnie o podanie ilości czegoś tam, a mi łatwiej jest wyciągnąć wartość dzięki której wiem jak jest pożądana( np proszą o liczbę mężczyzn a ja wyciągnę liczbę kobiet i obliczę liczba_ludzi - liczba_kobiet).

Mam jeszcze jedno pytanie - o plik na którym zawarty jest wykres. Poprostu podaję im cały pliczek z excella i szukajcie sobie czy mam się z tym trochę bardziej pobawić?(np zrobić screena albo wyeksportować do osobnego pliku)

Proszę o szybką odpowiedź (czas goni :P) i jednocześnie przepraszam, że tak późno takie pytania zadaję (miałem nadzieję że mój nauczyciel będzie mi w stanie na te pytania odpowiedzieć)
Pozdrawiam!

1 odpowiedź

0 głosów
odpowiedź 10 maja 2018 przez Chess Szeryf (76,730 p.)
edycja 10 maja 2018 przez Chess

Ale czy zwracają uwagę czy np kwerendy w accessie robią DOKŁADNIE to oco oni proszą?

Mi się wydaje, że zadanie ma być zgodne z treścią zadania, to znaczy ma być napisane uniwersalnie, tak że jeśli zmienisz jakieś dane to wynik nadal będzie prawidłowy, a to czy napiszesz to w 10 liniach kodu, czy w 20 to nie ma żadnego znaczenia, ważne żeby nie przekraczało przyzwoitej formy. Jeśli np. coś co można napisać w tych 5 liniach, ty napiszesz w 40, ale jakoś Ci zadziała, to mogą już odjąć punkty mimo iż zadanie będzie napisane uniwersalnie chociaż moim zdaniem nie powinni, ale musisz przeczytać co pisze w regulaminie, jak punktują, itp.. Dodam od siebie jeszcze, że też zależy to w dużej mierze od sprawdzającego. To tyczy się też access'a, excel'a i innych, nie tylko języków programowania (przynajmniej tak myślę). Zaraz wytłumaczę o co chodzi z tą uniwersalnością zadania. Otóż mamy np. taki kod:

<?php 

function Pythagoras($a,$b) {
	return sqrt(pow($a,2)+pow($b,2));
}
echo Pythagoras(3,8);

?>
<?php
function Pythagoras($a,$b) {
	return sqrt($a*$a+$b*$b);
}
echo Pythagoras(3,4);
?>

Oba powyższe zapisy są moim zdaniem poprawne, są zgodne z treścią zadania, w którym trzeba obliczyć trzeci bok trójkąta prostokątnego. O co mi chodzi z tą uniwersalnością, już mówię (piszę), otóż żebyś nie napisał np. czegoś takiego:

<?php
function Pythagoras($a,$b) {
	return sqrt($a*5+$b*$b);
}
echo Pythagoras(5,4);
?>

Dla takich danych funkcji (5,4) skrypt, program jeszcze liczy poprawnie, ale dla takich (7,2) już nie. Dlaczego można by zapytać, a no dlatego, że nie wiedziałeś jak zapisać drugi argument w funkcji sqrt, wpisałeś 5 i odtąd źle Tobie liczy skrypt/program. Jeszcze raz powtórzę program/skrypt ma być uniwersalny, taki, że dla każdego jednego przypadku zwróci poprawny wynik. Nie jest to potwierdzona informacja, ale tak powinno być.

Mam nadzieję, że wiesz o co mi chodzi.

Dodatkowo najprawdopodobniej nie jest ważne też czy użyjesz funkcji, które są dostępne na maturze (język programowania przy standardowych bibliotekach), czy po prostu napiszesz to w x liniach więcej na pętli i policzysz sobie ładnie. Ważne żeby uniwersalność została zachowana, to znaczy zwracało Ci dobry wynik.

Z tą formą kodu, to jak wspomniałem, egzaminujący egzaminującemu nie równy; możesz zawsze o ile jest taka możliwość reklamować poprawność swoich rozwiązań. Jeśli wybierzesz dłuższe rozwiązanie, ale zgodne z treścią zadania to nie powinno być problemu, tu raczej chodzi jedynie o Twój czas na maturze, czy na jakimkolwiek innym sprawdzianie.

To tyle z mojej strony.

 

komentarz 10 maja 2018 przez Zoltan054 Nowicjusz (220 p.)
Rozumiem o co Ci chodzi, jednak chyba Ty nie zrozumiałeś o co mi chodzi :P.

Chodzi mi głównie o zadania, w których mamy utworzyć zestawienie (jak pisałem w przykładzie) ale mi np szybciej będzie powyciągać te dane osobno i złożyć je w całość już w pliku tekstowym z odpowiedziami. Moim pytaniem było jak oni patrzą na fakt że tego zestawienia nie otrzymałem w wyniku jednej kwerendy, aby miało formę pożądaną już w accessie.
1
komentarz 10 maja 2018 przez Chess Szeryf (76,730 p.)

https://www.p-programowanie.pl/matura-z-informatyki/informacje-o-egzaminie/#Informacje-o-egzaminie

https://forum.pcformat.pl/VC-a-matura-t

https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2015/Informatyka.pdf

Zdający w drugiej części egzaminu, jako rozwiązanie zadania, powinien przekazać do oceny pliki zawierające komputerową realizację rozwiązania/obliczeń oraz pliki (najczęściej tekstowe) zawierające odpowiedzi do zadania/zadań. Za całkowicie poprawne rozwiązania zadań, uwzględniające inny tok rozumowania niż podany w kryteriach oceniania, przyznawana jest pełna liczba punktów. Gdy do jednego polecenia zdający podaje kilka rozwiązań (prawidłowe i błędne), to egzaminator nie wybiera prawidłowego rozwiązania i nie przyznaje punktów.

Korzystając z dostępnych narzędzi informatycznych, wykonaj poniższe polecenia. Odpowiedzi do podpunktów a), b), c) i e) zapisz w pliku wyniki.txt, a każdą z nich poprzedź literą oznaczającą ten podpunkt.

...

Do oceny oddajesz plik(i) o nazwie(ach) ..........................................................., zawierający(e) tu wpisz nazwę(y) pliku (ów) komputerową(e) realizację(e) Twoich obliczeń, plik tekstowy wyniki.txt zawierający odpowiedzi do podpunktów a), b), c) i e) oraz plik ....................................................................,tu wpisz nazwę pliku zawierający reprezentację graficzną rozwiązania podpunktu d) zadania.

Powinieneś jako informatyk/koder/programista nauczyć się tej umiejętności.

Podobne pytania

+1 głos
1 odpowiedź 217 wizyt
0 głosów
1 odpowiedź 449 wizyt
0 głosów
1 odpowiedź 1,446 wizyt

93,485 zapytań

142,417 odpowiedzi

322,764 komentarzy

62,896 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj

Kursy INF.02 i INF.03
...