• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

std::vector definiowany z dowolną liczbą komórek W KLASIE wyrzuca błąd...

Object Storage Arubacloud
0 głosów
244 wizyt
pytanie zadane 16 stycznia 2018 w C i C++ przez KacperO Nowicjusz (210 p.)

...a treść błędu wygląda tak: "error: expected identifier before numeric constant".

Witam, jestem właśnie w trakcie pisania prostego węża w konsoli z nudów i dla praktyki, podczas "przepisywania" tej minigierki na "tryb obiektowy" napotkałem ten błąd.

Treść moich plików:

main.cpp

#include <iostream>
#include "game.h"

int main()
{
    Game g1;

    return 0;
}

 

game.h

#include <iostream>
#include <vector>
#include <windows.h>

using namespace std;

class Game
{
private:
    char board[22][10];
    vector<int> x_s(3); //tutaj wytepuje blad
    vector<int> y_s(3); // i tutaj
    int x_food = 0;
    int y_food = 0;
    int points = 0;
    char pressed_key;
    HANDLE hOut;

public:
    Game();
    void load_b();
    void show_b();
    void go_s();
};

game.cpp

#include <iostream>
#include <conio.h>
#include <windows.h>
#include <time.h>
#include <vector>
#include "game.h"

using namespace std;

//vector<int> x_s(3);
//vector<int> y_s(3);

Game::Game()
{
 /*   x_s.push_back(0);
    x_s.push_back(0);
    x_s.push_back(0);
    y_s.push_back(0);
    y_s.push_back(0);
    y_s.push_back(0);*/
    hOut = GetStdHandle( STD_OUTPUT_HANDLE );
    srand(time(NULL));
    x_food = rand()%20+0;
    y_food = rand()%10+0;

    for(;;)
    {
        show_b();
        go_s();
    }
}

void Game::load_b()
{
    for(int y=0; y<10; y++)
    {
    for(int x=0; x<20; x++)
    board[x][y]=' ';

    board[20][y]='|';
    board[21][y]='\n';
    }
    for(int i=0; i<x_s.size(); i++)
        board[ x_s[i] ][ y_s[i] ]=254;

    board[x_food][y_food] = '1';
}

void Game::show_b()
{
    load_b();
    system("cls");
    for(int y=0; y<10; y++)
        for(int x=0; x<22; x++)
        {
            if((x==x_s[0]) && (y==y_s[0]))
            {
                SetConsoleTextAttribute( hOut, FOREGROUND_RED | FOREGROUND_INTENSITY );
                cout<<board[x][y];
            }
            else if (board[x][y]=='1')
            {
                SetConsoleTextAttribute( hOut, FOREGROUND_GREEN | FOREGROUND_BLUE | FOREGROUND_RED | FOREGROUND_INTENSITY );
                cout<<board[x][y];
            }
            else if (board[x][y]=='|')
            {
                SetConsoleTextAttribute( hOut, FOREGROUND_GREEN | FOREGROUND_BLUE | FOREGROUND_RED );
                cout<<board[x][y];
            }
            else
            {
                SetConsoleTextAttribute( hOut, FOREGROUND_GREEN | FOREGROUND_INTENSITY );
                cout<<board[x][y];
            }


        }

    SetConsoleTextAttribute( hOut, FOREGROUND_GREEN | FOREGROUND_BLUE | FOREGROUND_RED );
    cout<<"\n\n\tyour points: "<<points<<endl;
}

void Game::go_s()
{

    if ( ( (x_s[0]==0) or ( (board[ x_s[0]-1 ] [ y_s[0] ]!=' ' )  and (board[ x_s[0]-1 ] [ y_s[0] ]!='1' )) ) and //sprawdzanie czy jest sie zablokowany
        ( (x_s[0]==19) or ( (board[ x_s[0]+1 ] [ y_s[0] ]!=' ' )  and (board[ x_s[0]+1 ] [ y_s[0] ]!='1' ) ) ) and//sprawdzanie czy jest sie zablokowany
        ( (y_s[0]==0) or ( (board[ x_s[0] ] [ y_s[0]-1 ]!=' ' )  and (board[ x_s[0] ] [ y_s[0]-1 ]!='1' ) ) ) and//sprawdzanie czy jest sie zablokowany
        ( (y_s[0]==9) or ( (board[ x_s[0] ] [ y_s[0]+1 ]!=' ' )  and (board[ x_s[0] ] [ y_s[0]+1 ]!='1' ) ) )  )//sprawdzanie czy jest sie zablokowany
    {
        //tutaj moga byc ewenyualne efekty
        cout<<"You lost!!! press enter to continue...";
        getchar();
        exit(0);
    }

    int i=x_s.size()-1;
    while(i>0)
    {
        x_s[i]=x_s[i-1];
        y_s[i]=y_s[i-1];
        i--;
    }
key:
    pressed_key=getch();
    switch(pressed_key)
    {
        case 's': { if((y_s[0]==9) or ((board[x_s[0] ][y_s[0]+1]!=' ') and (board[x_s[0] ][y_s[0]+1]!='1')) )   goto key; else y_s[0]++;} break;
        case 'w': { if((y_s[0]==0) or ((board[x_s[0] ][y_s[0]-1]!=' ') and (board[x_s[0] ][y_s[0]-1]!='1')) )   goto key; else y_s[0]--;} break;
        case 'd': { if((x_s[0]==19) or ((board[x_s[0]+1][y_s[0] ]!=' ') and (board[x_s[0]+1][y_s[0] ]!='1')) )  goto key; else x_s[0]++;} break;
        case 'a': { if((x_s[0]==0) or ((board[x_s[0]-1][y_s[0] ]!=' ') and (board[x_s[0]-1][y_s[0] ]!='1')) )   goto key; else x_s[0]--;} break;
        default: goto key;
    }
    if ( (x_s[0]==x_food) and (y_s[0]==y_food) )
    {
food_generate:
        x_food = rand()%20+0;
        y_food = rand()%10+0;
        points++;
        x_s.push_back(-1);
        y_s.push_back(-1);
        if (board[x_food][y_food]!=' ')
            goto food_generate;
    }
}

 

 

 

Zaznaczam jeszcze z góry, że gdy zamiast...

vector<int> x_s(3);

...dam:

vector<int> x_s {0,0,0};

wszystko jest OK, tak samo jest w przypadku gdy vector'y x_s i y_s są vector'ami globalnymi, ale mam powody dla których tak nie zrobię:
1. W przypadku definicji z definiowaniem każdej komórki osobno jest to dosyć trudne przy ewentualnej modyfikacji, a definicja globalna moim zdaniem jest nieelegancka i świadcząca o nieumiejętności programisty.

2. Warto jest znać powody dla których coś się dzieje tak, a nie inaczej (np. w programowaniu) na przyszłość żeby nie być uzależnionym od ludzi którzy coś na ten temat wiedzą lub for internetowych itp..

Btw. mój kompilator: TDM-GCC-32 i używam Code::Blocks jako IDE.

Tak więc, z góry dziękuję za odpowiedź i przepraszam za ewentualne niedopowiedzenia, ale gdyby takie były proszę mnie ewentualnie upomnieć. smiley

 

1 odpowiedź

+1 głos
odpowiedź 16 stycznia 2018 przez tangarr Mędrzec (154,860 p.)

Użyj konstruktora do inicjalizacji tych zmiennych.
 

class A {
private:
    std::vector<int> v;
public:
    A() : v(3) {
    }
}

Troszkę dokumentacji do poczytania:
http://en.cppreference.com/w/cpp/language/data_members

Podobne pytania

0 głosów
3 odpowiedzi 1,275 wizyt
pytanie zadane 2 maja 2017 w C i C++ przez Pajdas Mądrala (5,930 p.)
–3 głosów
1 odpowiedź 643 wizyt
pytanie zadane 1 czerwca 2020 w C i C++ przez WiktroH Mądrala (6,550 p.)
0 głosów
1 odpowiedź 152 wizyt

92,576 zapytań

141,426 odpowiedzi

319,651 komentarzy

61,961 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Kolejna edycja największej imprezy hakerskiej w Polsce, czyli Mega Sekurak Hacking Party odbędzie się już 20 maja 2024r. Z tej okazji mamy dla Was kod: pasjamshp - jeżeli wpiszecie go w koszyku, to wówczas otrzymacie 40% zniżki na bilet w wersji standard!

Więcej informacji na temat imprezy znajdziecie tutaj. Dziękujemy ekipie Sekuraka za taką fajną zniżkę dla wszystkich Pasjonatów!

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...