Hah co prawda bez epilepsji oraz nie okiełznanego śmiechu ale to prawda warto zapoznać się z podaną przez Ciebie książką. Jest nie tylko dobrym wyznacznikiem jeśli chodzi o porządek w kodzie ale również jako zwykła książka czyta się ją lekko i przyjemnie, jest napisana prostym językiem.
Wracając do pytania jak skrócić kod po pierwsze warto zrobić funkcję do wstawiania i ustawiania przycisków czy też pól tekstowych i w pętli z odpowiednimi warunkami je dodawać. Kolejnym krokiem o którym wspomniał jeden z poprzednich postów jest dodanie klasy która będzie odpowiadać za ActionListner elementów również wpłynie to na ogólną czytelność kodu.
Zgodnie z wspomnianą wcześniej książką warto robić mniejsze funkcje które odpowiadają tylko za jedną rzecz tz. mając funkcję wstawPrzyciski() powinna ona tylko być odpowiedzialna za wstawianie przycisków do Twojego okna, natomiast wewnątrz niej nie powinieneś ich tworzyć, zamiast tego mógł byś wywoływać metodę generujPrzycisk() która stworzy element z odpowiednimi parametrami. Takie rozbicie kodu skróci go (może się okazać że nie znacznie chociaż to rzadkość) ale przede wszystkim sprawi że będzie bardziej czytelny, po samych nazwach metod będzie można określić kolejność czynności które Twój program wykonuje.
Nawiązując również do FXML jest on praktycznie nie odzownym elementem tworzenia aplikacji opartych na JavaFX, jest to następca Swinga którym warto się zainteresować gdyż zdecydowanie w nim aktualnie leży przyszłość Java GUI. Może to "lekkostronnicza(:P)" myśl ale uważam że można zacząć się go uczyć z pominięciem początkowego etapu jakim jest nauka Swinga gdyż wbrew pozorom jest to dość prosty sposób na tworzenie GUI, warto zapoznać się z kursem: JavaFX TheNewBoston (wystarczy dość skromna znajomość języka angielskiego, większość można zrozumieć na zasadzie efektów tego co zostało napisane)
Ps. polecam ten kanał z powodu wielkiej ilości tutoriali na dość obszernym polu różnych języków programowania i nie tylko