Jest to głównie informacja o błędzie. Przydaje się np przy automatyzacji pewnych zadań za pomocą skryptów, bo możesz się spytać systemu, jaki kod zwrócił program. Wartość ta jest to przechowywana w pseudo-zmiennej środowiskowej ERROELEVEL. (Dla testu możesz np. wywołać jakiś program z konsoli, a następnie polecenie echo %ERRORLEVEL%)
Ważne jest też to, że gdy program zakończył się poprawnie, to zazwyczaj zwraca 0, gdy z błędem, to częst 1 (lub inną liczbę oznaczającą, co poszło nie tak), a jeżeli program się scrashuje, to ta wartość będzie 'losowa' (albo bardziej niedeterministyczna, bo jej wartość zależy od tego, podczas czego program się wywalił).
PS To, co napisałem o ERRORLEVEL dotyczy systemu Windows. Na innych systemach może być inaczej.
PPS Obiektówka nie oznacza od razu odejścia od konsoli. Jest to sposób programowania, więc wszystko to, co napisałem dotyczy również obiektówki. Natomiast prawdą jest, że twórcy aplikacji okienkowych przykładają mniejszą wagę do takich rzeczy, jak wartość zwracana lub argumenty programu. W skrócie obiektowość != okienkowość.