Rozumiem, że OpenGL jest biblioteką do tworzenia grafiki 3D i takie aplikacje się tworzy.
Nie jest. OpenGL jest interfejsem do komunikacji z kartą graficzną. Nie ma to żadnego związku z biblioteką. OpenGL to driver (na driverze implementuje sie interfejs OpenGL opisany przez standard i driver udostępnia API - funkcje których mogą używać programiści)
nie wyobrażam sobie, że aktualnie jedynym zastosowaniem OpenGLa są silniki graficzne
Zgadza się, zdecydowanie nie jedynym, ale nie przesadzaj mówiąc, że silniki graficzne to "tylko" :P
Poprzez OpenGL możesz wykorzystywać kartę graficzną, więc naturalnym jest, że popularnym zastosowaniem jest tworzenie real-time grafiki. Ale zastosowania karty graficznej cały czas się mnożą i możesz jej potencjał wykorzystać niemal wszędzie gdzie chcesz równoległości. Od standardu 4.3 (czyli już.. 7 lat?) OpenGL oferuje compute shader, tzn. twór zupełnie oderwany od "rendering pipeline", po prostu rób co chcesz (do D3D też wprowadzili CS niewiele póżniej, no i ofc Vulkan też ma odpowiednik ale to już raczej oczywistość :D). Możesz nawet sam napisać cały pipeline, albo zrobić cokolwiek innego. Wygoogluj GPGPU (general purpose computations on gpu). Na GPU szuka się liczb pierwszych, rozwiązuje układy równań z milionami niewiadomych (zjawiska pogodowe; mechnika płynów, zachowania pola elektormagnetycznego, zachowanie różnych fal przy odbiciu od otoczenia - powierzchni samolotu np. - radary; w tym jednym podpunkcie jest tyle dziedzin, że życia ci nie starczy), prowadzi symulacje fizyczne (co w sumie też się sprowadza do rozwiązywania układów równań... jak wszystko :D). Z resztą... w samych silnikach graficznych na GPU dzieje się znacznie więcej niż rysowanie (filtrowanie tekstur na różne sposoby, generacja fal morskich z FFT, na pewno dużo, dużo więcej). Także obecnie GPU to znacznie więcej niż generowanie grafiki, ale nie mam pojęcia na ile popularne jest tutaj OpenGL (tzn. w GPGPU).. Wydaje mi się, że króluje tutaj CUDA, ale generalnie nie ma żadnych przeszkód, żeby robić to na OpenGL.