Informacje o GLSL znajdziesz przede wszysktkim w dokumentacji OpenGL
https://www.opengl.org/documentation/specs/
Prostych i kompleksowych poradników z tego co wiem niema. Na wprowadzenie powinieneś znaleźć kilka, nawet polskich, omawiających podstawy, pojęcia. Warto wpierw liznąć samego OpenGL, wtedy wszystkie typy glsl'a i operacje na nich będą znacznie czytelniejsze. Solidne o nim znajdziesz chociażby na stronie cp0x.
Co do środowiska, sam się z tym męczyłem. Istnieją programy do zabawy shaderami, jednak z reguły skupiają się na grafice 3d, są niejednokrotnie stare i dziwne w obsłudze. Ze stron internetowych:
http://www.kickjs.org/example/shader_editor/shader_editor.html
https://www.shadertoy.com/new
Ja, finalnie zrobiłem sobie sam małe środowisko, edytując shadery w emacsie i patrząc na efekty za pośrednictwem napisanego na te potrzeby programu w sfml. Nic wielkiego, wyświetlał kilka obiektów nakładając na nie aktualnie edytowany shader. Sprawdziło się idealnie.