Używa się tego, co najbardziej pasuje. Nie można przy tym zapomnieć, że istnieją różne rodzaje list.
Weźmy takie dane kontaktowe, które podałeś. Zwykle są one przedstawiane przy pomocy ikonki + tekstu (np. ikonka e-maila a obok e-mail). I choćby dlatego to nie pasuje na zwykłą listę. Informacja przekazywana przez ikonkę jest bowiem bardzo istotna (wskazuje na typ danej kontaktowej). Na tyle istotna, że zasługuje na własny element:
<dl>
<dt>
<i class="icon icon--email" aria-hidden="true"></i>
<span class="visuallyhidden">E-mail</span>
</dt>
<dd>
<a href="mailto:mail@mail.com">mail@mail.com</a>
</dd>
</dl>
Oczywiście sam fakt tego, że to dane adresowe również wypada oznaczyć, np przy pomocy address czy nawet dorzucając do tego odpowiednie mikrodane.
Co do slajdera: w HTML 4 owszem, była to lista. No bo czym jest slajder jak nie zbiorem (listą) obrazków? W HTML5 można wykorzystać do tego article > section, w myśl zapisu w specyfikacji, że article służy także tworzeniu niezależnych widgetów.
Natomiast spis realizacji to lista, co jest zawarte w samej nazwie. Niemniej jeśli mówimy o portfolio, wówczas każdy projekt może być po prostu sekcją (jak sam zauważasz!) wewnątrz artykułu.
Tak, każda grupa, która zawiera więcej niż 2 (a w zasadzie to więcej niż 1) elementy, jest w zasadzie listą. Niemniej w HTML5 istnieje szereg znaczników, które dostarczają dokładniejszego znaczenia niż zwykłe listy stąd list się używa obecnie mniej niż kiedyś.