Zakładam, że pojęcie wyrażenia regularne nie jest Ci obce
Klasa Pattern to tak jakby wzór wyrażenia regularnego.
Klasa ta posiada statyczną metodę .compile(String regex), w której podajesz wyrażenie regularne. Metoda ta zwraca obiekt Pattern (klasa ta nie posiada konstruktora, więc obiekt tworzymy przy pomocy owej metody).
Następnie, gdy mamy już wzór, możemy wywołać metodę .matcher(CharSequence input) obiektu klasy Pattern. Metoda ta zwraca obiekt klasy Matcher, która porównuje, czy input spełnia wyrażenie regularne. Klasa ta również nie ma swojego konstruktora, dlatego w ten sposób ją tworzymy.
Aby sprawdzić, czy input spełnia wyrażenie regularne, wywołujemy metodę .matches() obiektu klasy Matcher. Metoda ta zwróci nam wartość typu boolean, czyli input albo pasuje albo nie.
Pattern pattern = Pattern.compile("a*b");
Matcher matcher = pattern.matcher("aaaaab");
boolean result = matcher.matches();
Klasa Pattern posiada również statyczną metodę .matches(String regex, CharSequence input), dlatego można powyższe 3 linijki zastąpić 1 linijką:
boolean result = Pattern.matches("a*b", "aaaaab");
Jednolinijkową wersję najlepiej używać, gdy chcemy dokonać jednego porównania. Trzylinijkową, gdy wzoru chcemy użyć na kilku inputach.
Warto zauważyć, że klasa Pattern jest niezmienialna, czyli jest bezpieczna wątkowo. Klasa Matcher nie jest bezpieczna, gdy używamy wielu wątków.