Ten algorytm jest stosowany do wykrywania przypadków przepełnienia (overflow) lub podpełnienia (underflow) w wyniku dodawania dwóch 16-bitowych liczb. Gdy liczby są dodawane, to wynik może przekroczyć zakres 16-bitowy i wtedy flaga OF (overflow flag) jest ustawiana na 1. Jeśli natomiast wynik jest ujemny, to flaga SF (sign flag) jest ustawiana na 1. W przypadku gdy flaga OF i SF są względem siebie przeciwne, oznacza to, że wynik jest niepoprawny i wymaga korekty.
Algorytm, który został opisany polega na zapisaniu wartości 0xFFFF0000 do rejestru EBX, co oznacza, że rejestr ten ma najstarsze 16 bitów ustawione na 1 i najmłodsze 16 bitów ustawione na 0. Następnie, wynik dodawania dwóch liczb (AX i BX) jest zapisywany w rejestrze BX. Jeśli wynik jest pozytywny, to nie ma potrzeby korekty, a jeśli jest ujemny, to liczba ta jest zanegowana, czyli odwracana na bitach i dodawana do wartości 0xFFFF0000, co daje wynik poprawiony o 16 bitów.
Ogólnie rzecz biorąc, algorytm ten pozwala na prawidłowe dodawanie dwóch 16-bitowych liczb, które nie przekraczają zakresu 16 bitów, a jednocześnie umożliwia wykrycie przypadków, gdy wynik przekracza ten zakres i wymaga korekty. Jest to zasada działania tego algorytmu i stosowany jest on w celu zapewnienia poprawności wyników operacji arytmetycznych w programach z wykorzystaniem 16-bitowych liczb.