Sprawdzany jest sposób uniwersalny:
https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2015/Informatyka.pdf
Sposób wykonania zadań jest całkowicie dowolny. W żadnym zadaniu nie ma ściśle określonego sposobu w jaki mamy je wykonać. Nie mamy narzuconych żadnych programów ani metod. Oznacza to, że każde zadanie możesz wykonać w C++ lub używając innych dowolnych programów. Jeżeli nie umiesz wykonać określonego zadania w Excelu, możesz spróbować liczyć wszystko kalkulatorem. Fakt, że zapewne zajmie Ci to za dużo czasu i nie wyrobisz się ze wszystkim, jednak lepsze to niż oddanie pustej kartki lub nieruszonego zadania.
Brak narzuconych narzędzi stanowi udogodnienie i więcej możliwości na zdobycie cennych punktów. Każdy może wybrać to w czym czuje się najlepiej. Jednak czasem brak podpowiedzi co do wykonania zadania, może zadziałać na naszą niekorzyść. Osobiście pamiętam zadanie, co do którego nie miałem pewności, czy jest zadaniem typowo bazodanowym czy raczej zadaniem przeznaczonym do arkusza kalkulacyjnego. Ostatecznie połowa mojej klasy zrobiła zadanie w tych dwóch różnych programach. Uczniowie, którzy wybrali Accessa, nacięli się, ponieważ ostatni podpunkt wydawał się niemożliwy do zrobienia w tym programie. Problemu nie miały osoby wykonujące obliczenia w Excelu.
Poprawne wydaje się także zrobienie połowy zadania w jednym programie a połowy w drugim. W końcu nie ma żadnych ograniczeń! Należy jedynie dokładnie opisywać otrzymane wyniki, aby egzaminator nie miał podejrzeń o odpisywanie. Jedynym wyjątkiem kiedy musimy trzymać się określonego programu jest sytuacja, gdy program zostanie określony bezpośrednio w treści zadania.