• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Dziwne zachowanie się regulatora głośności

VPS Starter Arubacloud
+2 głosów
97 wizyt
pytanie zadane 13 listopada 2021 w JavaScript przez qax Dyskutant (8,060 p.)
edycja 13 listopada 2021 przez qax

Hej. Mam nadzwyczaj dziwny problem, w którym nie mam pojęcia jaka jest jego przyczyna. Otóż jakiś czas temu napisałem webowy odtawarzacz mp3, w którym umieściłem pokrętło do regulacji głośności odtawarzanego w nim dźwięku. Regulator bardzo ładnie śmiga, zarówno w wersji na komputery (wykorzystując do tego eventy JS mousedown, mousemove oraz mouseup) jak i telefony (wykorzystując do tego eventy JS touchstart, touchmove oraz touchend). Dodałem go do swojego portfolio, dlatego możecie go sprawdzić w akcji w wersji Live pod poniższym adresem:

http://www.audiowebplayer.wlasocha.pl/

Jednak problem pojawił się gdy odtawrzacz w nowej wersji umieściłem na swoim blogu prezentując własne ulubione kawałki. Podkreślam, że kod aplikacji jest identyczny jak na stronie powyżej, stąd nie mam pojęcia gdzie szukać problemu - zresztą zobaczcie sami:

http://wlasocha.pl/o-mnie/

Po dodaniu odtwarzacza na swojej stronie "o mnie" pokrętło głośności nie reaguje na ruch kursora myszy i wyświetla cały czas wartość 50%, mimo, że pozycja dymku wyświetlająca tą informację podąża na wskaźnikiem. Żeby było ciekawiej, jeszcze inne cyrki dzieją się po otwarciu strony "o mnie" na smartfonie, gdy chcę ściszyć lub zgłośnić dźwięk. Otóż w tym przypadku regulacja dźwięku działa, ale nie wyświetla się dymek. laugh Być może wina leży od mojej strony z blogiem (np. jej wadliwy kod html/css zakłóca prawidłowe działanie regulatora ale niekoniecznie jestem tego pewien). Dodam, że na smarfonach musiałem obsłużyć eventy touch, gdyż są one wyposażone w ekrany dotykowe. Proszę o wskzówki gdzie szukać rozwiązania problemu i zadawać pytania o szczegóły, od których może zależeć przyczyna takiego zjawiska.

Poniżej podaję fragmentu kodu JavaScript tego pokrętła do regulacji głośności - może jest niedopracowany i dlatego jest podatny na niesprzyjające warunki w których został dołączony do strony.

var isMouseDown = false;
var volumeControlAngle;

['mousedown', 'touchstart'].forEach(function(e) {
	audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.addEventListener(e, function(e) {
		e.preventDefault();
		isMouseDown = true;
		audioWebPlayerTooltipElement.style.display = 'block';
	}, false);
});

['mouseup', 'touchend'].forEach(function(e) {
	audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.addEventListener(e, function(e) {
		e.preventDefault();
		isMouseDown = false;
		audioWebPlayerTooltipElement.style.display = 'none';
	}, false);
});

['mouseup', 'touchend'].forEach(function(e) {
	document.body.addEventListener(e, function(e) {
		isMouseDown = false;
		audioWebPlayerTooltipElement.style.display = 'none';
	}, true);
});

document.addEventListener('mousemove', function(e) {
	if (isMouseDown === true) {
		audioWebPlayerVolumeKnobIconChange(e.clientX, e.clientY);
	}
}, false);

document.addEventListener('touchmove', function(e) {
	if (isMouseDown === true) {
		let evt = (typeof e.originalEvent === 'undefined') ? e : e.originalEvent;
		let touch = evt.touches[0] || evt.changedTouches[0];
		audioWebPlayerVolumeKnobIconChange(touch.pageX, touch.pageY);
	}
}, false);

function audioWebPlayerVolumeKnobIconChange(pointerPositionX, pointerPositionY) {
	volumeControlAngle = (Math.atan2((window.scrollY + audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.getBoundingClientRect().top + audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.getBoundingClientRect().height / 2) - pointerPositionY, (window.scrollX + audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.getBoundingClientRect().left + audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.getBoundingClientRect().width / 2) -  pointerPositionX)  * 180 / Math.PI);
	if (volumeControlAngle >= -45 || volumeControlAngle <= -135) {
		audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.firstChild.style.transform = 'rotate(' + (volumeControlAngle - 90).toString() + 'deg)';
		if (volumeControlAngle >= -45) {
			audioElement.volume = (volumeControlAngle + 45) / 270;
			audioWebPlayerTooltipElement.innerHTML = 'Głośność:&nbsp;' + Math.floor((volumeControlAngle + 45) / 270 * 100).toString() + '% ';
			audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.setAttribute('aria-valuenow', Math.floor((volumeControlAngle + 45) / 270 * 100));
		} else if (volumeControlAngle <= -135) {
			audioElement.volume = (volumeControlAngle + 405) / 270;
			audioWebPlayerTooltipElement.innerHTML = 'Głośność:&nbsp;' + Math.ceil((volumeControlAngle + 405) / 270 * 100).toString() + '%';
			audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.setAttribute('aria-valuenow', Math.ceil((volumeControlAngle + 405) / 270 * 100));
		}
		audioWebPlayerTooltipElement.style.left = (pointerPositionX - audioWebPlayerContainer.getBoundingClientRect().left + 10).toString() + 'px';
		audioWebPlayerTooltipElement.style.top = (pointerPositionY - audioWebPlayerContainer.getBoundingClientRect().top + 15).toString() + 'px';
	}
}

PS. Ten odtwarzacz jest dostępny dla każdego za darmo, więc Wy również przyczynicie się do jego poprawy w działaniu na stronach innych użytkowników. wink Z góry dzięki.

1 odpowiedź

+2 głosów
odpowiedź 13 listopada 2021 przez ScriptyChris Mędrzec (190,190 p.)

Z tego co widzę, to winą jest wpływ wartości window.scrollY (linia 42 - w funkcji audioWebPlayerVolumeKnobIconChange). Na stronie z samym odtwarzaczem nie ma scrolla i wartość wynosi 0. Na stronie /o-mnie ten odtwarzacz jest prawie na samym dole i strona ma scroll (wartość window.scrollY, w zależności od szerokości viewportu, ma kilka tysięcy px) co wpływa na obliczenia wartości dla zmiennej volumeControlAngle, a od niej zależy widoczny kąt obrotu pokrętła głośności i jej efektywna wartość ustawiana przez aria-valuenow.

1
komentarz 13 listopada 2021 przez qax Dyskutant (8,060 p.)

ScriptyChris, wielkie dzięki za naprowadzenie na dobrą ścieżkę. smiley Dodam, że po usunięciu window.scrollY oraz window.scrollX pokrętło z kolei przestało działać na telefonach i ponadto nie chciały się wyświetlać chmurki z informacją o aktualnym poziomie głośności... laugh

Rozwiązaniem było napisanie oddzilnego kodu dla urządzeń desktop jak i mobile:

document.addEventListener('mousemove', function(e) {
	if (isMouseDown === true) {
		audioWebPlayerVolumeKnobIconChange(e.clientX, e.clientY, 'desktop');
	}
}, false);

document.addEventListener('touchmove', function(e) {
	if (isMouseDown === true) {
		let evt = (typeof e.originalEvent === 'undefined') ? e : e.originalEvent;
		let touch = e.touches[0] || e.changedTouches[0];
		audioWebPlayerVolumeKnobIconChange(touch.pageX, touch.pageY, 'mobile');
	}
}, false);

function audioWebPlayerVolumeKnobIconChange(pointerPositionX, pointerPositionY, deviceType) {
	if (deviceType === 'desktop') {
		volumeControlAngle = (Math.atan2((audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.getBoundingClientRect().top + audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.getBoundingClientRect().height / 2) - pointerPositionY, (audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.getBoundingClientRect().left + audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.getBoundingClientRect().width / 2) -  pointerPositionX)  * 180 / Math.PI);
		audioWebPlayerTooltipElement.style.left = (pointerPositionX - audioWebPlayerContainer.getBoundingClientRect().left + 10).toString() + 'px';
		audioWebPlayerTooltipElement.style.top = (pointerPositionY - audioWebPlayerContainer.getBoundingClientRect().top + 15).toString() + 'px';
	} else if (deviceType === 'mobile') {
		volumeControlAngle = (Math.atan2((window.scrollY + audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.getBoundingClientRect().top + audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.getBoundingClientRect().height / 2) - pointerPositionY, (window.scrollX + audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.getBoundingClientRect().left + audioWebPlayerVolumeKnobIconElement.getBoundingClientRect().width / 2) -  pointerPositionX)  * 180 / Math.PI);
		audioWebPlayerTooltipElement.style.left = ((pointerPositionX - window.scrollX) - audioWebPlayerContainer.getBoundingClientRect().left + 10).toString() + 'px';
		audioWebPlayerTooltipElement.style.top = ((pointerPositionY - window.scrollY) - audioWebPlayerContainer.getBoundingClientRect().top + 15).toString() + 'px';
	}
}

Teraz działa wszędzie tak samo dobrze. Pozdrowiania.

komentarz 13 listopada 2021 przez VBService Ekspert (251,210 p.)

Mam prośbę, czy mógłbyś takiego toggle-a zrobić, jak się zrobi dwu-kilk (dblclick) na pokrętle to wycisza do 0%, kolejny dwu-kilk wraca do głośności z przed dwu-kliku. wink

1
komentarz 13 listopada 2021 przez qax Dyskutant (8,060 p.)
Jak znajdę chwilę wolnego czasu - oczywiście. ;-)

Podobne pytania

+1 głos
1 odpowiedź 231 wizyt
pytanie zadane 10 lutego 2022 w JavaScript przez Pieselosek Nowicjusz (160 p.)
0 głosów
0 odpowiedzi 41 wizyt
pytanie zadane 6 czerwca 2019 w JavaScript przez DanexZ Obywatel (1,270 p.)
0 głosów
2 odpowiedzi 129 wizyt
pytanie zadane 4 lutego 2017 w JavaScript przez niezalogowany

92,452 zapytań

141,262 odpowiedzi

319,085 komentarzy

61,854 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Akademia Sekuraka 2024 zapewnia dostęp do minimum 15 szkoleń online z bezpieczeństwa IT oraz dostęp także do materiałów z edycji Sekurak Academy z roku 2023!

Przy zakupie możecie skorzystać z kodu: pasja-akademia - użyjcie go w koszyku, a uzyskacie rabat -30% na bilety w wersji "Standard"! Więcej informacji na temat akademii 2024 znajdziecie tutaj. Dziękujemy ekipie Sekuraka za taką fajną zniżkę dla wszystkich Pasjonatów!

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...