• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Licznik obiektów klasy

0 głosów
444 wizyt
pytanie zadane 25 marca 2021 w C i C++ przez kacper1445 Mądrala (5,070 p.)

Witam, mam w klasie Zwierze licznik który trzyma dla mnie ilość obiektów klasy. Zainicjowałem mu początkową wartość 0 poza klasą:

class Zwierze {
    protected:
        static int licznik;
    private:
        std::string nazwa;
        unsigned int masa;

    public:
        Zwierze(std::string new_name = "Animal", unsigned int new_mass = 1) {
            this->nazwa = new_name;
            this->masa = new_mass;
            licznik++;
            std::cout << "Utworzono: " << nazwa << " " << masa << "kg" << std::endl;
            std::cout << "Liczba zwierzat: " << licznik << std::endl;
        }
        ~Zwierze() {
            std::cout << "Zniszczono obiekt: " << nazwa << " " << masa << "kg" << std::endl;
            licznik--;
        }
}

int Zwierze::licznik = 0;

 

Pytanie jest dlaczego kiedy podaję jako argumenty do funkcji globalnej obiekty typu Zwierze to nie odpala się konstruktor, natomiast odpala się destruktor po zakończeniu działania funkcji? Mój wniosek, że nie odpala się konstruktor bierze się z tego że gdy wypisuję sobie zmienną licznik zaraz przed zakończeniem programu wypisuje mi -2 natomiast gdy funkcja bierze wskaźnik, licznik jest prawidłowy równy 0.

std::string if_longer(Zwierze animal1, Zwierze animal2) {
    std::string nazwa1 = animal1.getname();
    std::string nazwa2 = animal2.getname();

    if (nazwa1.length() > nazwa2.length()) {
        return nazwa1;
    }
    else {
        return nazwa2;
    }
}

Natomiast jeżeli funkcja będzie otrzymywała wskaźniki wszystko działa poprawnie.

1 odpowiedź

+2 głosów
odpowiedź 25 marca 2021 przez Whiskey_Taster Pasjonat (15,610 p.)
wybrane 25 marca 2021 przez kacper1445
 
Najlepsza
Wydaje mi się, że musiałbyś sam zdefiniować konstruktor kopiujący. Gdy przekazujesz argumenty do funkcji, to robisz to na ten moment przez wartość, przez co Twoje przekazane argumenty są kopiowane. Więc każda składowa klasy danego obiektu jest kopiowana do nowego, tymczasowego obiektu. Ale domyślny konstruktor kopiujący nie zwiększa wartości Twojej zmiennej statycznej, która trzyma ilość obiektów. Ale za to wywoływany destruktor już zmniejsza Twój licznik. I stąd właśnie wynikają braki :)

 

Mały edit: Co do wskaźników, to nie ma takiego problemu, bo przekazujemy wskaźnik na obiekt. A więc nie tworzymy nowych obiektów, przez co nie zwiększamy w ogóle licznika, ani nawet nie usuwamy obiektów w momencie wyjścia z samej funkcji. Dlatego tu nie ma problemu.
komentarz 25 marca 2021 przez kacper1445 Mądrala (5,070 p.)
Faktycznie o to chodziło. Dzięki wielkie ;)

Podobne pytania

0 głosów
3 odpowiedzi 1,301 wizyt
pytanie zadane 15 lutego 2019 w Java przez mn130496 Gaduła (3,530 p.)
0 głosów
2 odpowiedzi 916 wizyt
pytanie zadane 14 października 2023 w PHP przez Piotrek2713 Mądrala (5,520 p.)
+1 głos
1 odpowiedź 287 wizyt
pytanie zadane 29 czerwca 2023 w JavaScript przez Cypika Początkujący (290 p.)

93,600 zapytań

142,525 odpowiedzi

322,993 komentarzy

63,085 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj

Kursy INF.02 i INF.03
...