Cześć, pracuję od 5 lat jako frontend/web developer. I powiem Wam, że ostatnio naprawdę martwię się o to czy za jakiś czas będziemy w ogóle oglądać aplikacje webowe kierowane do użytkowników. Jako że mam te parę lat doświadczenia, to oczywiście dostaję dużo ofert pracy i raczej zadań mi nie brakuje. Ale jednocześnie mocno obserwuję rynek. Bo pokochałem web i naprawdę mi na nim zależy.
Z tego co da się zauważyć, coraz częściej mamy taką sytuację, że jakaś firma wypuszcza jedynie aplikacje mobilne natywne na rynek (na ios i androida), a aplikację webową całkowicie olewają, strona internetowa oczywiście jest, ale jedyne co ma zaprezentować, to możliwość przekierowania do google play czy apple stroe. Nawet jeśli aplikacja webowa jest, to osiąga znacznie mniejszy ruch, niż aplikacje mobilne. Ludzie korzystają więcej z aplikacji mobilnych, niż webowych. Na przykład ze względu na często o wiele łatwiejszą i szybszą autoryzację (nie mam na myśli rejestracji, a logowania lub bycia już zalogowanym).
Web próbuje walczyć. Google jakiś czas temu promowało mocno PWA, a niektóre aplikacje mobilne to jest czysty Web View. Na drodze zawsze jednak pojawia się Apple, któremu niezbyt na rękę jest używanie aplikacji webowych. Już miałem parę razy taką sytuację w firmach, których pracowałem, że był początkowo plan zrobić coś w WebView (aby zrobić raz i wypuścić na wszystkie platformy), to na drodze stawało Apple i na przykład brak wsparcia do funkcji, które wiedzieliśmy że będziemy potrzebować.
Sieć jest bardzo stara i popełniła wiele błędów po drodze. Wiele z nich po prostu nie dało się ominąć, bo wraz z Webem rozwijała się technologia. Web czasami nie nadążał lub popełniał inne głupie błędy. Mobilki na rynku pojawiły się znacznie później, a więc też były bardziej "cwane".