• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Zmiana konstruktora prototypu - po co?

0 głosów
94 wizyt
pytanie zadane 10 kwietnia 2020 w JavaScript przez maslokeeper01 Użytkownik (620 p.)

Witam,

Fragment kodu wygląda tak:

function Footballer(first, surname, club, strongFoot){
    this.first=first;
    this.surname=surname;
    this.club=club;
    this.foot=strongFoot;
}

    //change club
    Footballer.prototype.changeClub = function(newClub){
        return `${this.first} ${this.surname} moves to ${this.club=newClub}.`;
    }

    //get some informations about the player
    Footballer.prototype.informations = function(){
        return `${this.first} ${this.surname}, plays in ${this.club}.`;
    }

function Goalkeeper(first, surname, club, defStyle){
    Footballer.call(this, first, surname, club);
    this.defStyle=defStyle;
    }

    Goalkeeper.prototype = Object.create(Footballer.prototype, {});

Czyli konstruktor obiektu Goalkeeper przejmuje właściwości i metody konstruktora Footballer. Natomiast wedle poradników w sieci, należy jeszcze zmienić prototyp samego konstruktora Goalkeeper (po wykonaniu powyższego kodu jego prototypem jest konstruktor Footballer:

Goalkeeper.prototype.constructor = Goalkeeper;

Nie jest wyjaśnione, czemu ma służyć ta linijka. Zmienia ona to:

constructor: ƒ Footballer(first, surname, club, strongFoot)

na poniższe.

constructor: ƒ Goalkeeper(first, surname, club, defStyle)

Nieobecność tej linijki nie powoduje żadnych błędów, stąd moje pytanie: co daje nam wyżej przytoczona zmiana właściwości Goalkeeper.prototype.constructor, skoro nic nie zmienia to w sposobie działania konstruktora?

Przepraszam za takie nawarstwienie informacji, ale uczę się JSa krótko i dopiero przyswajam te zagadnienia.

Z góry dziękuję.

1 odpowiedź

0 głosów
odpowiedź 10 kwietnia 2020 przez Comandeer Guru (562,680 p.)
wybrane 10 kwietnia 2020 przez maslokeeper01
 
Najlepsza

Przykładowa sytuacja: masz obiekt pewnej klasy i nie wiesz jakiej, ale równocześnie musisz zrobić nowy obiekt tej klasy.

W przypadku, gdy nie podmienisz konstruktora na odpowiedni, stworzysz sobie obiekt złej klasy:

function BaseClass() {}

function ChildClass() {}
ChildClass.prototype = Object.create( BaseClass.prototype );

const child1 = new ChildClass();
const child2 = new child1.constructor();

console.log( child1 instanceof ChildClass ); // true
console.log( child2 instanceof ChildClass ); // false

Jak podmienisz konstruktor, to będzie wszystko OK:

function BaseClass() {}

function ChildClass() {}
ChildClass.prototype = Object.create( BaseClass.prototype );
ChildClass.prototype.constructor = ChildClass;

const child1 = new ChildClass();
const child2 = new child1.constructor();

console.log( child1 instanceof ChildClass ); // true
console.log( child2 instanceof ChildClass ); // true

To są dość rzadkie przypadki, ale mogą się zdarzyć raz na jakiś czas.

komentarz 10 kwietnia 2020 przez maslokeeper01 Użytkownik (620 p.)

Ale czy to ma jakiekolwiek konsekwencje poza tą różnicą w prototypach? Bo jak mówiłem, pomimo niewłaściwego konstruktora, obiekty stworzone z użyciem Goalkeeper działa jak należy i mają oczekiwane właściwości i metody.

komentarz 10 kwietnia 2020 przez Comandeer Guru (562,680 p.)
Tak po prawdzie to nie, to jedyna konsekwencja.

Podobne pytania

0 głosów
1 odpowiedź 135 wizyt
0 głosów
1 odpowiedź 464 wizyt
pytanie zadane 17 października 2018 w JavaScript przez Biay Początkujący (420 p.)

86,427 zapytań

135,187 odpowiedzi

300,309 komentarzy

57,184 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto dwie polecane książki warte uwagi. Pełną listę znajdziesz tutaj.

...