• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Silnik, biblioteki do tworzenia animacja, grafiki przy wykorzystaniu języka programowania , matematyki i praw fizyki

Aruba Cloud VPS - 50% taniej przez 3 miesiące!
0 głosów
741 wizyt
pytanie zadane 5 sierpnia 2019 w Grafika i multimedia przez polskiPiter Początkujący (370 p.)
Dzień dobry - Od razu zaznaczam, że może w nie odpowiednią kategorie dałem zapytanie, choć ono pasuje do kilku.

Jestem po drugim roku studiów Informatyki stosowanej i systemów pomiarowych. W trakcie nich zafascynowałem się możliwościami tworzenia animacji, grafiki 2D/3D przy wykorzystaniu języka programowania oraz praw fizyki i matematyki i chce w trakcie wakacji co mam teraz pobawić się tym. Chciałbym w przyszłość stworzyć jakiś film animowany lub grę, ale właśnie przy użyciu tego o czym wspomniałem wyżej. Problem jest taki, że nie mam pojęcia jakich narzędzi wybrać do tego. Póki co dopiero co poznaje Blendera, do tworzenia tekstur i sprite-ów będe pewnie używać Gimpa, jestem po przypomniu/poznaniu sobie podstaw C\C++ , podejścia z funkcjami własnymi oraz obiektówką (głównie dzięki kursowi autorstwa Pana Zelenta). Jedyne doświadczenia to mam z SFML, gdzie tworzyłem swoje pierwsze (prymitywne) platformówki 2D. Oczywiście mógłbym się dalej tym bawić , wymasterować SFML , tworzyć nim swoje dzieła i gdzieś jest upublikować. Ale chciałbym czegoś jeszcze być może, czegoś co mi się bardzo przyda do przyszłej pracy zawodowej.

Dlatego chciałbym się zapytać:

#1. Jakie narzędzia, silniki , biblioteki mi możecie zarekomendować do tworzenia animacji, grafiki 2D czy 3D właśnie przy użyciu języka programowania a także wiedzy z matematyki i fizyki? Przy okazji też je opisać jakie mają wady i zalety i co one oferują.

#2. Czy znacie jakieś dobre, darmowe poradniki\kursy\tutoriale do nauczenia się do tego co podałem w punkcie #1 i to w dodatku najlepiej po polsku (mogą też być po angielsku) w formie jakieś blogu lub wideo (np. na YT).

Jako wskazówke powiem, że zamierzam programować w języka C\C++ , Python i ew. C# ( tego ostatniego jeszcze nie zacząłem się uczyć). Jako IDE używam Microsoft Visual Studio 2019 Community. No i wolałbym zacząć od grafiki 2D by po osiągnięciu wprawy lub szukania nowych wyzwań tworzyć potem w 3D

Będe bardzo wdzięczny za każdą możliwą odpowiedź na mój problem.
komentarz 5 sierpnia 2019 przez DragonCoder Nałogowiec (36,500 p.)
1. Nie do konca rozumiem po co chcesz tworzyc animacje za pomoca jezyka programowania. Jasne mozna iterowac sprite po kolei czy cos, ale skoro juz sie bawisz blenderem, to droga otwarta, nawet w blenderze da sie chyba robic gry. Biblioteki do grafiki 2D, to miedzy innymi SFML, 3D to np. OpenGL. A jezeli chcesz na powaznie wykorzystac animacje + fizyke + matematyke, no to chyba zostaje napisanie wlasnego silnika do gry, tzn zalozmy do Twojej platformowki, ktora napisales w SFML przenies na 3D.

2. Po co chcesz sie uczyc, C/C++, pythona i C#... Zdecyduj sie najpierw na jedna techologie opanuja ja dobrze i dopiero wez sie za nastepna. Nauka dwoch technologii w tym samym czasie nie ma sensu.
komentarz 6 sierpnia 2019 przez polskiPiter Początkujący (370 p.)
Chyba źle mnie zrozumiałeś. Być może nie najlepiej się wyraziłem. Spróbuje to wytłumaczyć

#1. Załóżmy, że chce zrobić ruch jakieś postaci. Sprite i animacje ruchu to mogę zrobić w gimpie, blenderze. Ale faktyczny ruch - załóżmy w SFML - to musi zostać odpowiednio zaplanowany. Ponieważ w platformówce są kolizje ( z krawędziami ekranu, z platformami , z wrogami itd.). Więc prócz funkcji np. player.move(x,y); najlepiej by byłoby wymyśleć i stworzyć algorytm liczący aktualną pozycję playera a następnie przy pomocy instrukcji warunkowych porównywał pozycję playera z platfomą i w razie spełnienia warunku ma uniemożliwić dalszy ruch playera (pseudokolizja).

Albo chciałbym sprawić by obiekt poruszał się w inny sposób niż prawo/lewo/góra/dół. Na przykład niech obiekt porusza się po okręgu - pewnie widziałeś w nie jednej platformówce przeciwników mając swój własny tor poruszania się po planszy. No to mogę wykorzystać jakieś funkcje matematyczne by obliczyć pozycje y po zmiennej niezależnej x.

I właśnie mi chodzi o to by pewne zachowania fizyczne obiektów (ruch, kolizja z innymi obiektami , strzelanie itd. ) zaprogramować , oskryptować.

#2. Dlatego chciałbym jakiegoś silnika czy biblioteki, która dostarczyłaby gotowe funkcje do zmieniania pozycji obiektów na przykład, które będe mógł sobie obudować pisząc odpowiednie algorytmy obliczeniowe. Mnie więcej tak widzę powiązanie między programowaniem a światem matematyki i fizyki. I na razie nie mam zamiaru pisać swój własny silnik , bo nie mam jeszcze dostatecznej wiedzy by czegoś takiego zrobić.

#3. Póki co jeszcze niczego nie wybrałem konkretnego i wcale nie myśle by bawić się wieloma rzeczami naraz. C\C++ , Python, C# to języki , nad którymi rozważam, bo albo je poznałem wcześniej (dwa pierwsze), albo w przypadku C# jest istotny do bawienia się z silnikiem Unity i zanim wogóle będe próbować dotykać Unity to lepiej by poznać język programowania , który jest wykorzystywany.

 

Okej może coś rozjaśniłem, albo jeszcze bardziej zagmatwałem w tym o co mi chodzi. Sam musiałem w trakcie pisania pomyśleć nad tym czego jak chce i jak wytłumaczyć mój problem. Po to jest to forum by przyszli albo obecni programiści mogli szukać pomocy u innych ludzi, którzy mogą czegoś wiedzieć.
komentarz 7 sierpnia 2019 przez piotrsz109 Stary wyjadacz (13,730 p.)

@DragonCoder, Zważywszy, że dobrze jeszcze człowiek nie ogarnia programowania, ciut za wiele nie wydaje się pisanie silnika gry?

1
komentarz 7 sierpnia 2019 przez DragonCoder Nałogowiec (36,500 p.)
Tak i nie, z jednej strony jest to projekt dlugoplanowy, a z drugiej mozna probowac i sie na nim uczyc. Wiadomo na początku ogarnac podstawy itd
komentarz 7 sierpnia 2019 przez piotrsz109 Stary wyjadacz (13,730 p.)
@DragonCoder Racja

1 odpowiedź

0 głosów
odpowiedź 7 sierpnia 2019 przez piotrsz109 Stary wyjadacz (13,730 p.)
Odp 1: Czasy pisania animacji mineły :) Odnośnie tworzenia animacji 3D to z darmowych najpopularniejszy jest blender. Tam, jak wiesz, modelujesz postać, możesz dodać kości, stworzyć animacje, a następnie wyeksportować.
Odnośnie tworzenia gry: początkujący najlepiej odnajdują się w Unity 3D, jako że interfejs jest przejrzysty i jest wiele polskich czy też w języku angielskim kursów/poradników. Wtedy oczywiście należy nauczyć się C# co nieco, by być w stanie pisać bardziej zaawansowane mechaniki. Jeśli jednak wolisz C++ to odpowiedzią jest Unreal Engine, który jednak nie jest tak prosty, jednak możesz tam "programować" korzystając z blueprintów, czyli bardziej zaawansowanego drag&dropu (kto lepiej wie jak to wyjaśnić to proszę w komentarzu).

W Unity oczywiście możesz też tworzyć gry 2D, odnośnie Unreal'a nie wiem

Odp 2: Odnośnie kursu C#: https://www.youtube.com/playlist?list=PLk5dbESAmUZh1cLITav0ZmDEqRujsPa93 - Serdecznie polecam
Kurs Unity znajdziesz na tym samym kanale, aczkolwiek polecam również: https://www.youtube.com/playlist?list=PL3E1qYRBOLI1oNCDWHGKDDK-DjnC8vGk6

Odnośnie jakiś pytań nie wahaj się pytać na forum, czy też priv.

Pozdrawiam
komentarz 20 sierpnia 2019 przez polskiPiter Początkujący (370 p.)
Dzięki. Chyba taki jestem, że nie chciałbym iść na łatwizne. Pod moim postem było napisane do gościa, któremu tłumaczyłem o co mi chodzi mniej więcej. Póki co zamierzam się bawić w SFML, Blendera mam zainstalowanego i zamierzam wrócić do nauki nad nim. Oczywiście C# też zacząłem się uczyć, ale z innego poradnika, ale to co mi podesławeś to też mi się przyda.

Podobne pytania

0 głosów
0 odpowiedzi 627 wizyt
pytanie zadane 28 listopada 2017 w Rozwój zawodowy, nauka, praca przez maucinkali Nowicjusz (140 p.)
0 głosów
1 odpowiedź 610 wizyt
pytanie zadane 1 września 2017 w Sprzęt komputerowy przez crova Użytkownik (940 p.)
0 głosów
1 odpowiedź 240 wizyt

93,191 zapytań

142,206 odpowiedzi

322,042 komentarzy

62,518 pasjonatów

Advent of Code 2024

Top 15 użytkowników

  1. 3053p. - dia-Chann
  2. 2998p. - Łukasz Piwowar
  3. 2993p. - Łukasz Eckert
  4. 2970p. - CC PL
  5. 2930p. - Tomasz Bielak
  6. 2907p. - Łukasz Siedlecki
  7. 2890p. - rucin93
  8. 2584p. - Adrian Wieprzkowicz
  9. 2536p. - Mikbac
  10. 2485p. - Marcin Putra
  11. 2461p. - Michał Telesz
  12. 2418p. - Michal Drewniak
  13. 2156p. - Anonim 3619784
  14. 1733p. - rafalszastok
  15. 1650p. - Mariusz Fornal
Szczegóły i pełne wyniki

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj

Wprowadzenie do ITsec, tom 1 Wprowadzenie do ITsec, tom 2

Można już zamawiać dwa tomy książek o ITsec pt. "Wprowadzenie do bezpieczeństwa IT" - mamy dla Was kod: pasja (użyjcie go w koszyku), dzięki któremu uzyskamy aż 15% zniżki! Dziękujemy ekipie Sekuraka za fajny rabat dla naszej Społeczności!

...