• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

question-closed Wskaźnik na tablice struktur

0 głosów
104 wizyt
pytanie zadane 4 maja w C i C++ przez inny_sub Użytkownik (760 p.)
zamknięte 4 maja przez inny_sub

Cześć, mam funkcję 

int fun(struct xyz **ptr);

I chcę teraz w tej funkcji zaalokować pamięć na 3 struktury xyz i zapisac adres tej tablicy do ptr. W skrócie robię to tak:

ptr = (struct xyz **)malloc(sizeof(struct xyz *) * 3);
for(int i = 0; i< 3; i++){ 
  struct xyz p;
  p.min = min
  *(ptr+ i) = &p;
}

Jednak coś tu nie działą i nie wiem co :(

 

komentarz zamknięcia: problem rozwiązany; *ptr= malloc(3* sizeof **ptr);

2 odpowiedzi

+1 głos
odpowiedź 4 maja przez RafalS VIP (114,060 p.)
wybrane 4 maja przez inny_sub
 
Najlepsza

Niepotrzebnie alokujesz tablicę wskaźników na struktury. Powinieneś zaalokować tablice struktur.

A tak dla edukacji:

for(int i = 0; i< 3; i++){ 
  struct xyz p;
  p.min = min
  *(ptr+ i) = &p;
}

W każdym obiegu pętli tworzysz obiekt xyz i zapamiętujesz jego adres. Tylko, że te obiekty przestają istnieć po każdorazowym wyjściu z ciała pętli. Klasyczny błąd trzymania wskaźnika do zwolnionego obiektu:

int* fun() {
    int x=10;
    return &x;
}

int main() {
    int *ptr = fun();
    *ptr = 5; // odwołanie do zwolnionego obiektu, undefined behaviour, przeważnie crash
}

A Twój kod powinien wyglądać tak:

	struct xyz* ptr = (struct xyz *)malloc(sizeof(struct xyz ) * 3);
	for (int i = 0; i < 3; i++) {
		ptr[i].min = min;
	}

 

komentarz 4 maja przez inny_sub Użytkownik (760 p.)

Dzięki za treściwą odpowiedź, jednak definicja funkcji musi pozostać niezmieniona, czyli musi wyglądac następująco:

int fun(struct xyz **ptr);

Tak, abym po wyjsciu z funkcji mógł odwoływać się do struktur w taki sposób:

(ptr+1)->pole

Poprawiłem kod na taki:

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
struct xyz{
  int min;
};

int fun(struct xyz **ptr){
  *ptr= (struct xyz*)malloc(sizeof(struct xyz) * 3);
  for(int i = 0; i< 3; i++){
    (*(ptr+ i))->min = 3;
  }
  return 0;
}

int main(){
  struct xyz *p;
  fun(&p);
  printf("%d", (p+1)->min);
  return 0;
}

Jednak mimo to jest cos prawdopodobnie z alokacja.

+1 głos
odpowiedź 4 maja przez DeBos123 Nałogowiec (34,670 p.)
Problem jest w tym, że alokujesz miejsce na wskaźniki, a nie na same obiekty.

Rozmiar twojej struktury to 4 bajty, a wskaźnika 8 bajty (lub 4 bajty na 32-bitowym systemie).

Ty alokujesz 8*3=24;

Potrzebujesz (8*3)+(4*3)=24+12=36;

8+4=12, czyli masz miejsce tylko na 2 struktury i wskaźniki, przy 3 naruszasz pamięć.
komentarz 4 maja przez inny_sub Użytkownik (760 p.)
To fakt.. W takim razie w jaki sposób dodatkowo alokować miejsce na obiekty struktur?
komentarz 4 maja przez DeBos123 Nałogowiec (34,670 p.)

W taki sposób alokujesz miejsce dla wszystkich wskaźników:

malloc(sizeof(struct xyz*)*3);

Później dla każdego wskaźnika musisz zaalokować miejsce dla struktury na którą wskazuje:

malloc(sizeof(struct xyz));

 

komentarz 4 maja przez inny_sub Użytkownik (760 p.)

Okej, to pomogło, a jeszcze jedna kwestia. Funkcja fun(int ***ptr);

Chcę teraz zaalokować pamięć na tablicę wskaźników (10 elementow) i tablice (2 elementowa) na które dany wskaźnik wskazuje.

*ptr = malloc(10 * sizeof(int *));
 for(int i =0 ; i< 10; i++){
      *(*ptr+i) = (int *)calloc(2, sizeof(int));
      *(*(*ptr+i)+1) = 2555;
    }

 

I znów coś jest nie tak. Chyba nie do końca rozumiem dereferencje, jeśli ktoś ma jakiś dobry poradnik do tego to poproszę o podesłanie :)

komentarz 4 maja przez DeBos123 Nałogowiec (34,670 p.)
Nie do końca rozumiem co chcesz osiągnąć. Chcesz mieć tablicę z dziesięcioma wskaźnikami i każdy z nich wskazuje na 2-elementową tablicę?
komentarz 4 maja przez inny_sub Użytkownik (760 p.)
Dokładnie tak :)
komentarz 4 maja przez DeBos123 Nałogowiec (34,670 p.)

W takim razie sama zmienna wygląda tak:

int** ptr=malloc(sizeof(int*)*10);

int** oznacza wskaźnik na wskaźnik na int'a.

int* to jest wskaźnik na int'a, który może być pierwszym elementem tablicy wtedy 'wskazuje' on na tablicę, czyli int** to 'tablica tablic'.

Int* zajmuje 8 bajtów (4 na 32-bitowych systemach, ale ja będę działał w przykładzie na 64-bitowym), czyli jeżeli 8*10=80, to zarezerwowałeś miejsce dla 10 wskaźników.

Następnie w pętli rezerwujesz miejsce dla 2 wskaźników, które będą tworzyć tablicę:

for(int i=0;i<10;++i){
    ptr[i]=malloc(sizeof(int*)*2);
}

Później zostało jeszcze zarezerwować miejsce dla każdego int'a, na który wskazują każde 2 wskaźniki, czyli możesz dodać do pętli:

for(int j=0;j<2;++j){
    ptr[i][j]=malloc(sizeof(int));
}

czyli finalnie pętla wygląda tak:

for(int i=0;i<10;++i){
    ptr[i]=malloc(sizeof(int*)*2);
    for(int j=0;j<2;++j){
        ptr[i][j]=malloc(sizeof(int));
    }
}

Jeżeli masz jakieś pytania, bądź potrzebujesz objaśnienia jakiegoś to pisz.

Podobne pytania

0 głosów
1 odpowiedź 600 wizyt
pytanie zadane 3 października 2017 w C i C++ przez Huberti Gaduła (3,580 p.)
0 głosów
2 odpowiedzi 223 wizyt
pytanie zadane 3 lipca 2018 w C i C++ przez qlucha Obywatel (1,820 p.)
0 głosów
1 odpowiedź 1,074 wizyt
pytanie zadane 24 lipca 2017 w C i C++ przez Dooky Początkujący (480 p.)
Porady nie od parady
Wynikowy wygląd pytania, odpowiedzi czy komentarza, różni się od tego zaprezentowanego w edytorze postów. Stosuj więc funkcję Podgląd posta znajdującą się pod edytorem, aby upewnić się, czy na pewno ostateczny rezultat ci odpowiada.Podgląd posta

65,654 zapytań

112,282 odpowiedzi

236,928 komentarzy

46,645 pasjonatów

Przeglądających: 160
Pasjonatów: 0 Gości: 160

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto dwie polecane książki warte uwagi. Pełną listę znajdziesz tutaj.

...