• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Vectory, a tworzenie obiektów w prostej gierce w SFML-Pytanie

VPS Starter Arubacloud
0 głosów
347 wizyt
pytanie zadane 2 maja 2019 w C i C++ przez Padoski Użytkownik (990 p.)

Hej, mam przed sobą kod prostej gierki, a w zasadzie bardziej animacji w SFML, chcialem zapytać się o tworzenie obiektów. Pytanie pod kodem.

#include <SFML/Graphics.hpp>
#include <SFML/Window.hpp>
#include <SFML/System.hpp>
#include <iostream>
#include <vector>
#include <Windows.h>

using namespace sf;
using namespace std;

int main()
{
	RenderWindow window(VideoMode(800, 600), "Example 03!", Style::Default);
	window.setFramerateLimit(60);

	//BALLS
	CircleShape projectile;
	projectile.setFillColor(Color::Red);
	projectile.setRadius(5.f);

	RectangleShape enemy;
	enemy.setFillColor(Color::Magenta);
	enemy.setSize(Vector2f(50.f, 50.f));

	CircleShape player;
	player.setFillColor(Color::White);
	player.setRadius(50.f);
	player.setPosition(window.getSize().x / 2 - player.getRadius(), window.getSize().y - player.getRadius() * 2 - 10.f);
	Vector2f playerCenter;
	int ShootTimer=0; 

	vector<CircleShape> projectiles;
	vector<RectangleShape> enemies;

	enemies.push_back(RectangleShape(enemy));

	projectiles.push_back(CircleShape(projectile));


	while (window.isOpen())
	{
		Event event;
		while (window.pollEvent(event))
		{
			if (event.type == Event::Closed)
				window.close();
		}
		//Update
		playerCenter = Vector2f(player.getPosition().x + player.getRadius(), player.getPosition().y + player.getRadius());

		if (ShootTimer < 5)
			ShootTimer++;

		if (Mouse::isButtonPressed(Mouse::Left) &&ShootTimer >=5) //Shoot
		{
			projectile.setPosition(playerCenter);
			projectiles.push_back(CircleShape(projectile));

			ShootTimer = 0;
		}

		for (size_t i = 0; i < projectiles.size(); i++)
		{
			projectiles[i].move(0.f, -10.f);

			if (projectiles[i].getPosition().y <= 0)
				projectiles.erase(projectiles.begin() + i);

		}
		

		//Draw everything
		window.clear();
		window.draw(player);

		for (size_t i = 0; i < enemies.size(); i++)
		{
			window.draw(enemies[i]);
		}
		for (size_t i = 0; i < projectiles.size(); i++)
		{
			window.draw(projectiles[i]);
		}

		window.display();
	}

	return 0;
}

A szegolnie chodzi mi o ten kawałek kodu:


		if (Mouse::isButtonPressed(Mouse::Left) &&ShootTimer >=5) //Shoot
		{
			projectile.setPosition(playerCenter);
			projectiles.push_back(CircleShape(projectile));

			ShootTimer = 0;
		}

Mam pytanie konceptualne odnośnie tworzenia obiektów. Wiem ze to do vectora projectitles wysyłane są "obiekty"?? projecticle. W tym przypadku są tą strzały do przeciwnika. Czy to są wysyłane obiekty, czy jak to mam rozumieć. Jesli są to obiekty to dlaczego jakby mogą mieć tą samą nazwę? W sensie zawsze uczyłem sie ze tworząc kolejny obiekt  nadaje mu nową nazwę i wtedy mogę się do niego dostać. Jak można zatem nazwać te elementy projecticle wysyłane do tablicy-vectora? Wiem ze pewnego rodzaju to jest ten sam obiekt, cały czas ta sama czerwona kulka lecąca do przeciwnika. Czyli co vector wypełniony jest takim samym obiektem w rożnej ilości, czy jak to rozumieć ? Mam nadzieje ze wiecie o co mi chodzi i ktoś mi to konceptualnie wytłumaczy. Z gory dziękuję

2 odpowiedzi

0 głosów
odpowiedź 2 maja 2019 przez niezalogowany
wybrane 11 maja 2019 przez Padoski
 
Najlepsza
W tym przypadku do wektora wstawiasz kopie obiektu projectile. Od tego momentu są one niezależnymi obiektami.
komentarz 2 maja 2019 przez Padoski Użytkownik (990 p.)
edycja 2 maja 2019 przez Padoski
Okej, wlasnie o to mi chodzilo, a to że sa niezależnymi powoduje że mogę w danym momencie zmienić jakąś kopię którą sobie wybiorę, prawda ?. I czy dało by się odwołać do tej konkretnej kopii, nie uzywajac vectora ? Czy tylko opcja jest taka: nazwa_wektora[kopia[i]] i jakas tam zmiana? Bo tak poprostu rozronic się ich nie da?, tylko trzeba jakby wywołać te poszczególne kopie do zmiany korzystając z ich położenia, czyli miejsca w wektorze, tak ? Chyba wiesz o co pytam :) Tak w skrócie: zeby wywolać tą poszczęgólna kopie( a wszystkie są o tej samej nazwie) mogę to zrobic tylko poprzez położenie w vectorze, bo inaczej nie da się ich rozróżnic, a w skutek wywołać, dobrze rozumuję ? Z gory dziękuje, pozdrawiam
komentarz 2 maja 2019 przez niezalogowany
Nic nie zrozumiałem.
komentarz 3 maja 2019 przez j23 Mędrzec (194,920 p.)

@Padoski, 

I czy dało by się odwołać do tej konkretnej kopii, nie uzywajac vectora ?

Skoro kopia leży w vectorze, to nie da się do niej odwołać bez użycia tego kontenera.

(...) tylko trzeba jakby wywołać te poszczególne kopie do zmiany korzystając z ich położenia, czyli miejsca w wektorze, tak ?

Tak.

komentarz 11 maja 2019 przez Padoski Użytkownik (990 p.)
Dziękuje @Hipcio i dziękuje @j23, wspólnymi siłami mi to rozjasniliscie. Pozdrawiam!!!
0 głosów
odpowiedź 2 maja 2019 przez DeBos123 Nałogowiec (44,950 p.)
edycja 2 maja 2019 przez DeBos123

Jesli są to obiekty to dlaczego jakby mogą mieć tą samą nazwę?

Zmieniasz wartość tej jednej zmiennej. Nie tworzysz nowych z tą samą nazwą.

Podam ci przykład mniej skomplikowanego kodu:

int a[2];
int b=10;
a[0]=b;
b=20;
a[1]=b;

Masz tablicę (w twoim przypadku vector) i do niego przekazujesz wartość tej jednej zmiennej, którą zmieniasz.

Jak można zatem nazwać te elementy projecticle wysyłane do tablicy-vectora? 

Odwołujesz się do nich za pomocą index'ów, czyli np. pierwszy pociśk to będzie projectile[0]

Czyli co vector wypełniony jest takim samym obiektem w rożnej ilości, czy jak to rozumieć ? 

Jak napisałem wcześniej: przekazujesz obecną wartość zmiennej projectile do vector'a.

Podobne pytania

0 głosów
3 odpowiedzi 3,092 wizyt
pytanie zadane 20 września 2017 w Java przez Dethavel Początkujący (280 p.)
0 głosów
3 odpowiedzi 1,122 wizyt
pytanie zadane 28 marca 2017 w C i C++ przez Akiro Bywalec (2,910 p.)
0 głosów
1 odpowiedź 143 wizyt

92,454 zapytań

141,262 odpowiedzi

319,089 komentarzy

61,854 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Akademia Sekuraka 2024 zapewnia dostęp do minimum 15 szkoleń online z bezpieczeństwa IT oraz dostęp także do materiałów z edycji Sekurak Academy z roku 2023!

Przy zakupie możecie skorzystać z kodu: pasja-akademia - użyjcie go w koszyku, a uzyskacie rabat -30% na bilety w wersji "Standard"! Więcej informacji na temat akademii 2024 znajdziecie tutaj. Dziękujemy ekipie Sekuraka za taką fajną zniżkę dla wszystkich Pasjonatów!

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...