• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Liczby w notacji wykładniczej

Object Storage Arubacloud
0 głosów
485 wizyt
pytanie zadane 28 października 2018 w C i C++ przez four Użytkownik (720 p.)

Mam obiektowo napisać program, w którym funkcji main zostaną utworzone dwie liczby (x0 i  x1) poprzez pobranie mantysy i wykładnika od użytkownika, a następnie pobranie jeszcze dwóch liczb typu float(x2 i x3) i wykonanie następujących operacji x0+= x1, x3-=x2 i x4=x1+x3. Na końcu wyświetlić wszystkie liczby. Program powinien zawierać przeciążone operatory. Napisałem coś takiego i nie wiem jak to zmodyfikować aby działało 

#include<iostream>
using namespace std;

class Liczba
	{	
private:
  bool znak;
  int wykladnik;
  float mantysa;

public:
  Liczba(bool z=0, int w=0, float m=0):
  znak(z),
  wykladnik(w),
  mantysa(m){}
  
  Liczba(float liczba){
  }
	float zwroc(float mantysa, int wykladnik)
	{
		cin>>mantysa;
		cin>>wykladnik;
		int i=0;
		while(mantysa>=10)
		{
			mantysa=mantysa/10;
			i++;
		}	
		float wynik=mantysa;
		wykladnik=wykladnik+i;
		for(int i = 0; i < wykladnik; i++)
	    {
	        wynik = wynik * 10;
	    }
	    cout<< wynik<<" ";
	} 
	void podaj_liczba()
{
	float liczba;
    while(!(cin>>liczba))
    {
        cin.clear();
        cin.ignore(100, '\n');
    }
}		
};


int main()
{	
	bool znak;
  int wykladnik;
  float mantysa;
	
	Liczba x0(mantysa, wykladnik);
	x0.zwroc(mantysa, wykladnik);
	Liczba x1(mantysa, wykladnik);
	x1.zwroc(mantysa, wykladnik);
	
	Liczba x2;
	x2.podaj_liczba();
	Liczba x3;
	x3.podaj_liczba();

}

 

komentarz 28 października 2018 przez RafalS VIP (122,820 p.)
Co nie działa - co się dzieje się inaczej niż się tego spodziewasz? Nie spytałes o nic. Z czym masz problem?
komentarz 28 października 2018 przez four Użytkownik (720 p.)
Nie wiem jak zrobić przeciążenia, aby w main można było napisać działania ujęte w poleceniu i wyświetlić poszczególne liczby
komentarz 28 października 2018 przez RafalS VIP (122,820 p.)
Czytałeś na internecie jak się to robi? Jest masa tutoriali w każdym języku.
komentarz 28 października 2018 przez four Użytkownik (720 p.)
tak ale nic mi nie działa
komentarz 28 października 2018 przez RafalS VIP (122,820 p.)
No to pokaż próby to podpowiemy co robisz nie tak. W tym momencie mogę Ci napisać gotowca, co na dobrą sprawe jest szybsze niż tłumaczenie :D ale dalej nie będziesz umial przeciążać operatorów.
komentarz 28 października 2018 przez four Użytkownik (720 p.)
#include<iostream>
using namespace std;

class Liczba
	{	
private:
  bool znak;
  int wykladnik;
  float mantysa;

public:
  Liczba(bool z=0, int w=0, float m=0):
  znak(z),
  wykladnik(w),
  mantysa(m){}
  
  Liczba(float liczba){
  }
	float zwroc(float mantysa, int wykladnik)
	{
		cin>>mantysa;
		cin>>wykladnik;
		int i=0;
		while(mantysa>=10)
		{
			mantysa=mantysa/10;
			i++;
		}	
		float wynik=mantysa;
		wykladnik=wykladnik+i;
		for(int i = 0; i < wykladnik; i++)
	    {
	        wynik = wynik * 10;
	    }
	    cout<< wynik<<" ";
	} 
	void podaj_liczba()
	{
		float liczba;
		cin>>liczba;
	}
{
	float liczba;
    while(!(cin>>liczba))
    {
        cin.clear();
        cin.ignore(100, '\n');
    }
}		
};
ostream & operator<< (ostream & strumien, Liczba obiekt)
{
    return strumien << obiekt.zwroc();
}
Liczba operator+ (Liczba a, Liczba b)
{
    return a.zwroc() + b.zwroc();
}
 
Liczba operator- (Liczba a, Liczba b)
{
    return a.zwroc() - b.zwroc();
}
 


int main()
{	
	bool znak;
  int wykladnik;
  float mantysa;
	
	Liczba x0(mantysa, wykladnik);
	x0.zwroc(mantysa, wykladnik);
	Liczba x1(mantysa, wykladnik);
	x1.zwroc(mantysa, wykladnik);
	
	Liczba x2;
	x2.podaj_liczba();
	Liczba x3;
	x3.podaj_liczba();

}

Mam coś takiego

1 odpowiedź

0 głosów
odpowiedź 28 października 2018 przez RafalS VIP (122,820 p.)

Ten kod jest bardzo brzydki.

Funkcja zwróc niczego nie zwraca, mimo, że deklaruje zwracanie float.

	void podaj_liczba()
	{
		float liczba;
		cin >> liczba;
	}
	{
		float liczba;
		while (!(cin >> liczba))
		{
			cin.clear();
			cin.ignore(100, '\n');
		}
	}

Coś Ci się rozjechały klamry tutaj. Dolna część jest poza funkcja.

	return strumien << obiekt.zwroc();

wywolujesz funkcje ktora nie istnieje. zwroc przyjmuje 2 argumenty.

Nazwa podaj_liczba jest dziwna. Może wczytaj_liczbe?

Liczba(bool z = 0, int w = 0, float m = 0);
...
Liczba x0(mantysa, wykladnik);

mantysa zostaje zmienną z, wykladnik w.

	bool znak;
	int wykladnik;
	float mantysa;

	Liczba x0(mantysa, wykladnik);

po co przesyłasz puste zmienne? Wywołaj konstruktor bez argumentow to będą tam zera.

	float zwroc(float mantysa, int wykladnik)
	{
		cin >> mantysa;
		cin >> wykladnik;

po co przesyłasz przez argument zmienne, które mogłyby być zmiennymi lokalnymi w funkcji.

Czemu zwroc nie korzysta z podaj_liczba?

komentarz 28 października 2018 przez four Użytkownik (720 p.)

Dwie pierwsze liczby x0 i x1 miały powstawać ze znaku, mantysy i wykladnika, ale troche to komplikowało wiec pominąłem ten znak, a dwie pozostałe liczby to po prostu liczby typu float i do nich była funkcja podaj_liczba. Troche chyba sam się zgubiłem w tym programie. Zmieniłem co mówiłeś ale to nadal jeszcze nie to

#include<iostream>
using namespace std;

class Liczba
	{	
private:
  bool znak;
  int wykladnik;
  float mantysa;

public:
  Liczba(bool z=0, float m=0, int w=0):
  znak(z),
  mantysa(m),
  wykladnik(w){}
  
  Liczba(float liczba){
  }
	float zwroc(float mantysa, int wykladnik)
	{
		int i=0;
		while(mantysa>=10)
		{
			mantysa=mantysa/10;
			i++;
		}	
		float wynik=mantysa;
		wykladnik=wykladnik+i;
		for(int i = 0; i < wykladnik; i++)
	    {
	        wynik = wynik * 10;
	    }
	    return wynik;
	} 
	void podaj_liczba()
	{
	    float liczba;
	    cin >> liczba;
	}
};
ostream & operator<< (ostream & strumien, Liczba obiekt)
{
    return strumien << obiekt.zwroc();
}
Liczba operator+ (Liczba a, Liczba b)
{
    return a.zwroc() + b.zwroc();
}
 
Liczba operator- (Liczba a, Liczba b)
{
    return a.zwroc() - b.zwroc();
}
 


int main()
{	
	bool znak;
  int wykladnik;
  float mantysa;
	
	Liczba x0(znak, mantysa, wykladnik);
	x0.zwroc(mantysa, wykladnik);
	Liczba x1(mantysa, wykladnik);
	x1.zwroc(mantysa, wykladnik);
	
	Liczba x2;
	x2.wczytaj_liczba();
	Liczba x3;
	x3.wczytaj_liczba();
	
	x0 += x1;
    x3 -= x2;

	Liczba x4; 
    x4 = x1 + x3;
 
    cout<<x0<<" ";
    cout<<x1<<" ";
    cout<<x2<<" ";
    cout<<x3<<" ";
    cout<<x4<<" ";

}

 

komentarz 28 października 2018 przez RafalS VIP (122,820 p.)

Dalej  nie poprawiłeś  tak jak mówiłem.

return strumien << obiekt.zwroc();

nie ma funkcji zwroc bez argumentow.

x2.wczytaj_liczba();

zmieniles nazwe w wywolaniu a nie zmieniles nazwy funkcji.

	bool znak;
	int wykladnik;
	float mantysa;

	Liczba x0(znak, mantysa, wykladnik);
	x0.zwroc(mantysa, wykladnik);

korzystasz ze smieci, zwroc dostaje niezainicjowane zmienne. Poczytaj o przekazywaniu zmiennych do funkcji przez wartość.

komentarz 28 października 2018 przez four Użytkownik (720 p.)

Czyli co przekazywać to przez referencję?? Nadal podczas kompilacji jest mnóstwo błędów 

#include<iostream>
using namespace std;

class Liczba
	{	
private:
  bool znak;
  int wykladnik;
  float mantysa;

public:
  Liczba(bool z=0, float m=0, int w=0):
  znak(z),
  mantysa(m),
  wykladnik(w){}
  
  Liczba(float liczba){
  }
	float zwroc(float mantysa, int wykladnik)
	{
		int i=0;
		while(mantysa>=10)
		{
			mantysa=mantysa/10;
			i++;
		}	
		float wynik=mantysa;
		wykladnik=wykladnik+i;
		for(int i = 0; i < wykladnik; i++)
	    {
	        wynik = wynik * 10;
	    }
	    return wynik;
	} 
	void wczytaj_liczba()
	{
	    float liczba;
	    cin >> liczba;
	}
};
ostream & operator<< (ostream & strumien, Liczba obiekt)
{
 	return strumien << obiekt.zwroc(mantysa, wykladnik);
}
Liczba operator+ (Liczba a, Liczba b)
{
    return a.zwroc(mantysa,wykladnik) + b.zwroc(mantysa,wykladnik);
}
 
Liczba operator- (Liczba a, Liczba b)
{
    return a.zwroc(mantysa,wykladnik) - b.zwroc(mantysa,wykladnik);
}
 


int main()
{	
	bool znak;
  int wykladnik;
  float mantysa;
	
	Liczba x0;
	x0.zwroc(mantysa, wykladnik);
	Liczba x1;
	x1.zwroc(mantysa, wykladnik);
	
	Liczba x2;
	x2.wczytaj_liczba();
	Liczba x3;
	x3.wczytaj_liczba();
	
	x0 += x1;
    x3 -= x2;

	Liczba x4; 
    x4 = x1 + x3;
 
    cout<<x0<<" ";
    cout<<x1<<" ";
    cout<<x2<<" ";
    cout<<x3<<" ";
    cout<<x4<<" ";

}

 

komentarz 28 października 2018 przez RafalS VIP (122,820 p.)
Liczba operator+ (Liczba a, Liczba b)
{
    return a.zwroc(mantysa,wykladnik) + b.zwroc(mantysa,wykladnik);
}

manrysa i wykładni nie są tu dostępne. Zakres zmiennych!

A co do referencji to nie. Wykorzystaj zmienne składowe. Do których wcześniej wczytaj liczby.

komentarz 28 października 2018 przez four Użytkownik (720 p.)
Mógłbyś napisać jak to powinno wyglądać w kodzie??, bo nie bardzo rozumiem
komentarz 28 października 2018 przez RafalS VIP (122,820 p.)

int main()
{
	bool znak;
	int wykladnik;
	float mantysa;
	cout << "Podaj znak(0/1) wykladnik i mantyse:" << endl;
	cin >> znak >> wykladnik >> mantysa;
	Liczba x0(znak, wykladnik, mantysa);
	cout << "Wartosc liczby to :" << x0.zwroc() << endl;

}

Zwroc nie przyjmuje argumentow tylko korzysta ze zmiennych skladowych ustawionych w konstruktorze.

komentarz 28 października 2018 przez four Użytkownik (720 p.)
A przeciążenie do += jak powinno wyglądać??
komentarz 29 października 2018 przez RafalS VIP (122,820 p.)

Podobne pytania

0 głosów
1 odpowiedź 205 wizyt
pytanie zadane 28 maja 2022 w Mikrokontrolery przez martys95 Nowicjusz (120 p.)
+1 głos
0 odpowiedzi 491 wizyt
pytanie zadane 29 września 2021 w Egzaminy zawodowe przez Szyszka Gaduła (3,490 p.)
0 głosów
1 odpowiedź 1,181 wizyt

92,555 zapytań

141,403 odpowiedzi

319,556 komentarzy

61,940 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Kolejna edycja największej imprezy hakerskiej w Polsce, czyli Mega Sekurak Hacking Party odbędzie się już 20 maja 2024r. Z tej okazji mamy dla Was kod: pasjamshp - jeżeli wpiszecie go w koszyku, to wówczas otrzymacie 40% zniżki na bilet w wersji standard!

Więcej informacji na temat imprezy znajdziecie tutaj. Dziękujemy ekipie Sekuraka za taką fajną zniżkę dla wszystkich Pasjonatów!

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...