• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Jaką szkołę wybrać?

Object Storage Arubacloud
0 głosów
540 wizyt
pytanie zadane 6 września 2018 w Rozwój zawodowy, nauka, praca przez maciekwo Początkujący (250 p.)

Witam

Mam zamiar iść do technikum informatycznego. Rzecz w tym, że są dwa kierunki: programowanie i "PROGRAMOWANIE GIER - klasa objęta patronatem, opieką dydaktyczną Wydziału Informatyki ZUT ( Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny )". Jedyne rzeczy jakie narazie programowałem to strony w html i css, wiec nie wiem jaki język jest/bedzie moim ulubionym. Dlatego prosze o poradę, która klasa lepsza, bardziej przyszłosciowa lub bardziej rozwjajaca.

4 odpowiedzi

0 głosów
odpowiedź 6 września 2018 przez marcin99b Szeryf (82,180 p.)
wybrane 6 września 2018 przez maciekwo
 
Najlepsza
Tak w skrócie

Technikum -> dużo się nie nauczysz (stare podstawy podstaw), ale przyjemniej spędzisz czas, lepiej dłubać przy serwerze gadając o życiu z kolegą, niż siedzieć w ławce i słuchać nauczyciela (według mnie)

Kosztem tego, że przez 3 lata masz po 5 lekcji więcej tygodniowo
I dodatkowy rok (w 4kl masz tyle lekcji co osoby w liceum, ty czujesz ulge a dla nich to była codzienność)

Jeśli chcesz się rozwijać w kierunku programowania, ucz się tego samemu, często jest tak że podchodząc do tego z ciekawości w domu, przez tydzień ogarniesz więcej niż nauczyciel przekaże klasie przez rok czy dwa (brak indywidualizmu i te wszystkie powtórki/sprawdziany dużo spowalniają)

Mam znajomego który idąc do 1kl tech już wiedział co chce robić
Ja w 2 semestrze 1kl tech zacząłem nauke programowania
Ja w połowie 3kl tech już zaczynałem prace jako junior (zdalnie na 1/4 etatu, ale jednak prawdziwe projekty)
On jedyny kontakt z programowaniem miał taki, jaki szkoła na nim wymuszała, planuje iść na studia żeby się tego nauczyć

Mam wrażenie że niektóre osoby zapominają o istnieniu internetu, masz tutaj całą masę wiedzy i nie potrzebujesz różnego rodzaju szkół, uczelni, kursów, szkoleń, bootcampów aby się nauczyć, wystarczy poszukać, popróbować i zrozumieć
+w szkole jesteś ograniczony do wiedzy nauczyciela i poziomu reszty klasy (większość idzie bo lubi grać, a nie tworzyć więc nic nie ogarniają)
w internecie poziom dobierasz do siebie, źródło wiedzy dobierasz do siebie a w dodatku masz tych źródeł całą masę na różnym poziomie
do poziomu "juniora" można bez dużego problemu dojść posiadając sam dostęp do internetu, dalej ważne są kursy i książki, nie są obowiązkowe ale pomocne

jak siadasz do tematu od zera, a nie chcesz poznać dogłębnie czegoś co ogarniasz -> polecam kursy online
do dogłębnego poznania czegoś gdzie czujesz się swobodnie, dobrą opcją są książki
komentarz 6 września 2018 przez maciekwo Początkujący (250 p.)
Bardzo dziękuję za odpowiedź

Jesli mógłbym jeszcze spytac to jakiego rodzaju projekty wykonywałeś jako junior były to strony, gry, aplikacje, jakies programy czy może jeszcze coś innego? I jakiego rodzaju projektami zajmujesz się teraz?
komentarz 6 września 2018 przez marcin99b Szeryf (82,180 p.)

Jak chcesz to zajrzyj na githuba https://github.com/marcin99b

Co do projektów 
Pierwsze pół roku... może nawet trochę więcej poświęciłem na próbowanie wielu języków i technologii (od aplikacji mobilnych, przez webowe, aż po desktop i trochę gier w różnych językach)
Chciałem określić co mi się podoba i chciałem zrobić cokolwiek
Podejście niektórych "znam tylko to, więc zostane w tym ekspertem" wydawało mi się głupie (i dalej tak myśle) 

Po prawie roku dostałem oferte pracy, brakowało php
3 miesiące uczyłem się php tworząc własny prosty cms 
praca odpadła ale uznałem ze pochodze na rozmowy
sporo porad dostałem 
jedną prace znalazłem, klepanie kodu ale woow pieniądze za pisanie kodu :o - a znajomi muszą na kasie robić

W międzyczasie dołączyłem do projektu grupowego
kolega stamtąd przekonał mnie do powrotu do c#, w którym spędziłem chyba najwięcej czasu 
zacząłem bawić się c# (asp.net)
dostawałem troche zleceń ale odrzucałem bo nie spełniały moich ambicji 

później zabrałem się za własny projekt (jeden z wielu pomysłów czegoś "do cv, ale może coś zarobie")
po miesiącu zacząłem szukać drugiej osoby - ja zrobiłem backend, fajnie gdyby ktoś zrobił frontend, trafiło na tego tutaj ProgramistaStepek 
po jakimś czasie zaczęły dołączać kolejne osoby (np design ui, inny front)

po jakoś miesiącu albo 2 pracy w grupie dałem ogłoszenie, że chciałbym jakieś zlecenie, ale takie ciekawe a nie klepanie kodu
bo już całkiem dobrze się czułem z kodem, znałem troche wzorców, podstawy architektury, dobrze znałem język

trafiło na małą firme gdzie miałbym pomagać i przy okazji się uczyć od dobrego seniora 
dobra opcja -> wziąłem, pracuje już pół roku 

w międzyczasie projekt był rozwijany
został wstrzymany, zaczęty drugi, wstrzymany drugi, bierzemy się za 3 
problematyczni byli ludzie od frontendu, bo albo nie mieli czasu, albo znikali 

aktualnie zespół to 7-9 osób (niektórzy aktualnie nieobecni)

Z takich porad
Jesteś jeszcze młody, próbuj wielu rzeczy, masz czas więc poświęć te pół roku na zbadanie jakie masz możliwości 
Nie blokuj się na jednym - ten sposób jest dobry tylko, jeśli nie masz wyboru, musisz szybko się nauczyć i zacząć zarabiać 
+nie bój sie skakania na głęboką wodę, wtedy szybko się uczysz 
częstym błędem początkujących jest stawanie w miejscu
innym częstym błędem błędem jest nauka bez praktyki, przeczytanie książki nic ci nie da, jak nie będziesz w międzyczasie próbował używać przykładowego kodu, i go zmieniać 

dochodzi czasami do sytuacji gdzie ktoś pół roku uczy sie z książek i kursów 
a nie potrafi napisać najprostszego kalkulatora 
i twierdzi że to normalne, bo żeby się za to zabrać, trzeba najpierw umieć 
czyli podejście znane ze szkoły z lekcji angielskiego u niektórych nauczycieli -> musisz być ekspertem, żebyś mógł się odzywać
(celowo napisałem "niektórych", jest szansa że się z tym nie spotkałeś)

komentarz 6 września 2018 przez marcin99b Szeryf (82,180 p.)
co do projektów jakie robiłem w skrócie

w wolnym czasie -> aplikacje których sam bym używał, np aplikacja do ogłoszeń, menadżer finansów dla przeciętnego człowieka itd

w pracy -> aplikacje dla "biznesu" (np system do obsługi sklepu przez pracowników)
bo to się po prostu opłaca, to jest dość pewny rynek, nie jest tak chwiejny jak rynek np gier

gry są fajne, ale zarobki niższe właśnie przez tą niepewność
gra może zarobić kilkukrotnie więcej niż przewidywali w najlepszym scenariuszu
a może przynieść ogromne straty
a firma mimo wszystko potrzebuje budżetu na stworzenie produktu który będzie dobry, więc muszą mieć jeszcze sporo oszczędności w budżecie

rynek gier jest fajny, bo gry są fajne i jak ci się to podoba, idź w to
zarobisz mniej, ale jeśli to lubisz, to będziesz szczęśliwszy niż projektując system dla firmy np transportowej

rynek "biznesowy" (jak ja to nazwałem) to firmy które mają mniej więcej stałe przychody i nie ma problemu z wyższymi dochodami
te firmy mają też stałe dochody, a nie losowe impulsy po wypuszczeniu produktu
więc można liczyć na wyższe wynagrodzenie, ale nie każdy lubi tworzyć ten typ aplikacji,

pamiętaj że w pracy spędzasz 1/3 swojego życia, jak nie więcej bo dochodzą do tego dojazdy
lepiej wybrać to miejsce gdzie czujesz się lepiej niż to, gdzie zarobisz dajmy na to tysiąc więcej
komentarz 6 września 2018 przez maciekwo Początkujący (250 p.)
Ostatnie pytanie:

czy mógłbyś polecic jakąś książke, przypomne tylko ze narazie jestem bardzo początkujący co do programowania, jedyne co robilem to proste strony w html i css, a powiedzmy ze moj taki najwiekszy "projekt" to częsciowe odwzorowanie kickstartera napisałem wtedy łącznie 1000 linijek kodu (licząc wszystkie odstępy i inne wiec wiadomo ze same kodu jest sporo mniej) ale ogólnie z samego efektu końcowego jestem głowny, strona wyszła bardzo podobna do oryginału, była oczywiście bez żadnych mechanizmów bo tylko html i css
komentarz 6 września 2018 przez marcin99b Szeryf (82,180 p.)
w html/css nie zaszedłem daleko

u mnie wyglądało to tak, że przez pierwszy rok się tym bawiłem bo coś umiałem, ale nie ciągnęło mnie do rozwoju, nauki nowości, nauki bibliotek i frameworków

a co do samej nauki
według mnie - to jest tylko moje zdanie
pierwszy rok
a nawet okres do poziomu "lepszy junior"
można bez problemu zdobywać wiedze z internetu za darmo
czytając blogi, oglądając poradniki na youtube
próbując coś zrobić i szukając porad jak to zrobić, aby działało
sprawdzać jakie są nowe technologie (np w css mamy te wszystkie flexboxy i css grid, mamy jakieś scss, sass itp, mamy jakieś frameworki frontendowe np angular, vue)

jak czujesz że już ogarniasz, że już czujesz się swobodnie - kupuj książkę

ale to akurat ja, osoba której pierwszą książką techniczną było "DDD dla architektów oprogramowania", po 2 latach nauki

z tego co widziałem, całkiem fajne dla początkujących są książki z serii "Rusz głową"
https://helion.pl/serie/head-first-rusz-glowa

do tego polecam oglądać konferencje, na youtube masz darmowe nagrania
np 4developers
nie ma dużo technicznie, ale często można się o czymś dowiedzieć albo na coś zwrócić uwagę

na wyższym etapie dobre będzie udemy, to nie jest konieczność, ale często prościej znaleźć dobry kurs
co prawda płatne, ale te ceny nie są jakieś duże + ciągle są zniżki
to że oryginalna cena jakiegoś kursu to 500zł nie oznacza, że on tyle kosztuje, przez prawie cały rok ten kurs waha się między 40 a 60zł
i starcza na sporo godzin (w czas nauki trzeba wliczyć czas na samodzielne próbowanie elementów, których się właśnie nauczyłeś)
komentarz 6 września 2018 przez maciekwo Początkujący (250 p.)
Dziękuję za wszystko

Pozdrawiam
0 głosów
odpowiedź 6 września 2018 przez Patrycjerz Mędrzec (192,320 p.)
Trudno cokolwiek powiedzieć. Podałeś jedynie nazwy kierunków, bez szczegółów na temat nauczanego materiału i jakości kształcenia. Jeśli masz możliwość, to zapytaj starszych kolegów, co myślą o tej szkole i o tych kierunkach. Na pewno wyjdziesz na tym lepiej niż pytając losowych ludzi z internetu.

A która branża jest bardziej przyszłościowa i rozwijająca? Programowanie gier to jednak podzbiór Programowania. Jeśli nie wiążesz swojej przyszłości z gamedevem, to radziłbym wybrać Programowanie.
komentarz 6 września 2018 przez maciekwo Początkujący (250 p.)
Dziękuję za radę
0 głosów
odpowiedź 6 września 2018 przez profesorek96 Szeryf (91,420 p.)
Spokojnie jeśli będziesz chciał to wszystkiego się nauczysz. Jeśli interesuje cię programowanie gier i gry to jak najbardziej wybór jest oczywisty. Jeśli nie to idź na ogólny.
0 głosów
odpowiedź 6 września 2018 przez Ehlert Ekspert (212,670 p.)

Widzę że ktoś się wybiera do sci. laughOgólnie technikum na bardzo wysokim poziomie ale, jak z resztą w każdym innym miejscu, wszystko zależy od tego co będziesz robić sam.

Szkołę polecam. Jeśli chcesz jakieś szczegóły czy wskazówki napisz na privie. 

Podobne pytania

0 głosów
4 odpowiedzi 691 wizyt
pytanie zadane 21 stycznia 2017 w Rozwój zawodowy, nauka, praca przez NTXFN Gaduła (3,430 p.)
0 głosów
3 odpowiedzi 533 wizyt
0 głosów
5 odpowiedzi 2,968 wizyt

92,570 zapytań

141,422 odpowiedzi

319,644 komentarzy

61,959 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Kolejna edycja największej imprezy hakerskiej w Polsce, czyli Mega Sekurak Hacking Party odbędzie się już 20 maja 2024r. Z tej okazji mamy dla Was kod: pasjamshp - jeżeli wpiszecie go w koszyku, to wówczas otrzymacie 40% zniżki na bilet w wersji standard!

Więcej informacji na temat imprezy znajdziecie tutaj. Dziękujemy ekipie Sekuraka za taką fajną zniżkę dla wszystkich Pasjonatów!

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...