Istnieje taki komponent jak ButtonBar, który posiada metodę getButtons() zwracającą listę typów Node, można to wykorzystać np. tak:
buttonBar.getButtons().forEach(node -> ( (Button) node ).setText("Tekst"));
Niestety trzeba robić rzutowanie, więc nie różni się to niczym szczególnym od np. umieszczenia Buttonów w Hboxie i zrobieniu właściwie tego samego:
hBox.getChildren().forEach(node -> ((Button) node).setText("tekst"));
Co ciekawe ButtonBar pozwala na przechowywanie w sobie np. Labela, ale swoją nazwą może dawać dla programistów dodatkową semantykę, czego nie można powiedzieć o HBox. HBoxy itp. mogą przechowywać w sobie różne komponenty i ktoś kto zobaczy HBoxa pomyśli że można wsadzić tam co się chce i wtedy rzutowanie z drugiego przykładu może zgłosić błąd. A widząc ButtonBar od razu można stwierdzić, że tam mogą być tylko przyciski (sam myślałem że można przechowywać tam tylko przyciski typu Button, dopóki nie zrobiłem testu z Label).