• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Rozdzielczość w grach

VPS Starter Arubacloud
+1 głos
381 wizyt
pytanie zadane 19 lipca 2018 w Grafika i multimedia przez niezalogowany
Witam. Planuję w przyszłości tworzyć gry i zaczęłem od biblioteki SFML żeby załapać podstawy, zanim się porwę na OpenGL lub DirectX. Mam kilka pytań odnośnie rozdzielczości:

1. Czym właściwie jest rozdzielczość? Dlaczego mogę ustawić w panelu sterowania różne rozdzielczości? Przecież fizycznie ekran mojego laptopa ma cały czas ten sam rozmiar. Czy chodzi o to, że jak zmienię rozdzielczość, to każdy piksel będzie miał inny wymiar tak żeby ostatecznie 800x600 zajęło cały ekran tak samo jak 1360x768?

2. Dlaczego jak w grze mam ustawioną identyczną rozdzielczość jak rozdzielczość mojego ekranu to wszystko wygląda ładnie, a jak zmniejszę to wszystko robi się rozmazane i brzydkie?

3. Jak powiązana jest rozdzielczość z wydajnością, ilością klatek na sekundę? Chodzi o to, że im więcej pikseli na ekranie, tym więcej pracy dla procesora/karty graficznej?

4. Jak twórcy gier radzą sobie z problemem rozdzielczości? Czy wszystkie tekstury/grafiki są robione w kilku różnych wersjach dla każdej rozdzielczości? Czy jak zmienię tę opcję to wczytywane są od nowa wszystkie tekstury itd.? BTW Z tego co wiem to np. w WPF jest to rozwiązane tak, że po resizie okna wszystkie kontrolki są od nowa przerysowywane żeby nadal ładnie wyglądać, a nie rozciągane.

Byłbym wdzięczny za zrozumiałe opisanie mi podstaw albo najlepiej podanie linków do stron lub tytułów książek, gdzie jest to dobrze wyjaśnione.

2 odpowiedzi

0 głosów
odpowiedź 19 lipca 2018 przez Qubenz Użytkownik (570 p.)
Tu chodzi o ilość pikseli w szerokości na ilość w wysokości, jak masz ustawioną tak jak na monitorze to ci wyświetla ładnie lecz gdy ustawisz mniejszą (czyt. mniejsza ilość pikseli) może ci rozciągnąć obraz itp.
komentarz 19 lipca 2018 przez Qubenz Użytkownik (570 p.)
PS. Tak wpływa to na wydajność, odpal jakąś gre sprawdz fps a później odpal w mniejszej rozdzielczości, zobaczysz różnice, a co do reszty to się nie wypowiadam bo się na tym nie znam :/
–1 głos
odpowiedź 25 października 2018 przez milosz 69 Początkujący (450 p.)
ziomek tu chodzi o te ze gdy np. masz rozdzielczość 800x600 czyli w poziomie masz masz 800 pikseli a w pionie 600 a gdy zmienisz na większą w tym samym miejscu  masz np 1360 pikseli w poziomie i 768 w pionie Mordo skumaj

Podobne pytania

0 głosów
1 odpowiedź 382 wizyt
pytanie zadane 29 lipca 2020 w Grafika i multimedia przez Materson Początkujący (280 p.)
0 głosów
2 odpowiedzi 369 wizyt
pytanie zadane 2 kwietnia 2018 w Grafika i multimedia przez Slawek12114 Nowicjusz (140 p.)
0 głosów
1 odpowiedź 924 wizyt

92,454 zapytań

141,262 odpowiedzi

319,089 komentarzy

61,854 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Akademia Sekuraka 2024 zapewnia dostęp do minimum 15 szkoleń online z bezpieczeństwa IT oraz dostęp także do materiałów z edycji Sekurak Academy z roku 2023!

Przy zakupie możecie skorzystać z kodu: pasja-akademia - użyjcie go w koszyku, a uzyskacie rabat -30% na bilety w wersji "Standard"! Więcej informacji na temat akademii 2024 znajdziecie tutaj. Dziękujemy ekipie Sekuraka za taką fajną zniżkę dla wszystkich Pasjonatów!

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...