Gry komputerowe:
Większość tytułów AAA jest pisanych w C++ ze względu na jego szybkość.
Najpopularniejsze silniki gier: Unity3d, Unreal Engine oraz UDK. W Unity3d piszemy gry przy użyciu C#, JS, lub Boo. ( polecam pierwsze dwa, najlepiej pierwszy :D )
Freamworki: Cocos2d, XNA (C#). Na XNA stworzono nowy, lepszy, aktualnie bardzo popularny - MonoGame.
Jeśli nie masz zamiaru korzystać z powyższych usprawnień: Grafika: DirectX / OpenGL. Do tego dochodzi obsługa dźwięku ( OpenAL ), silnik fizyki ( Box2D ) i wiele więcej. Jeśli wybierasz C++ warto na sam początek uczyć się biblioteki graficznej SFML.
Odnośnie Javy: LWJGL, libGDX.
Gry w HTML / CSS / JS: WebGL, three.js, silnik Pixie.js, Impact.js, Create.js (dla tych od actionscript czy flasha), freamwork Phaser, Cocos2D-JS.
Zostaje jeszcze jedna kwestia do mówienia - GameMaker. Szczerze nie mam zdania. Jeśli chcesz uczyć się "Game Maker Language" - droga wolna.
Aplikacje mobilne:
Ogólnie: Java.
iOS - Swift, który wyewoluował z Objective C.
Jeśli jesteś zwolennikiem C# zamiast Javy - Xamarin.
Apache Cordova - natywny wrapper dla webwiev w systemach mobilnych.
Aplikacje desktopowe:
C++ - zestaw bibliotek i narzędzi Qt. Dla zwolenników linuksa - gtkmm ( gtk--), aczkolwiek nie widzę w tym świetlanej przyszłości.
Na C++ powstała Java, dziś jeden z najpopularniejszych języków do aplikacji desktopowych / biznesowych ze względu na jej multiplatformowość. ( wiem, że kontrowersyjne, upraszczam temat )
Na Javie powstaje C# - język od Microsoftu. C# - według mnie lepszy język, jednak Java wciąż ciągnie na swojej popularności, dojrzałych bibliotekach / środowisku JVM oraz "multiplatformowości". ( fakt faktem - android )
Html / CSS / JS - Atom Electron, nw.js ( kiedyś Node Webkit )
Programy / Sterowniki do maszyn:
Mamy do czynienia z niższym poziomem abstrakcji. Pewnikami na początek są: asembler, C.
Część 3: https://forum.pasja-informatyki.pl/35877/artykul-poradnik-sciezka-zawodowa-dzisiejsze-trendy-jezyki-programowania-czesc