• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Matura 2016 - problem z zadaniem 6.1 (java)

Object Storage Arubacloud
0 głosów
1,287 wizyt
pytanie zadane 29 maja 2018 w Java przez Gambr Dyskutant (7,530 p.)

Treść zadania:


Zadanie 6. Szyfr Cezara

Podstawieniowy szyfr Cezara z przesunięciem (kluczem) k polega na zastąpieniu każdego
znaku jawnego znakiem leżącym w alfabecie o k pozycji w prawo od zastępowanego znaku.
Przykład: znak ‘B’ po zakodowaniu kluczem k=3 zastąpiony zostanie znakiem ‘E’.

Przy szyfrowaniu znaku należy postępować w sposób cykliczny, to znaczy, jeżeli znak nie
posiada w alfabecie następnika przesuniętego o k pozycji, to alfabet „zawija się" i za literą Z
następuje znów litera A.
Przykład: jawny znak ‘X’ po zakodowaniu kluczem k=3 zastąpiony zostanie znakiem ‘A’,
znak ‘Y’ – znakiem ‘B’, natomiast ‘Z’ – znakiem ‘C’.

W tym zadaniu rozpatrujemy tylko słowa zbudowane z wielkich liter alfabetu angielskiego
(o kodach ASCII odpowiednio od 65 do 90), o długościach nie większych niż 30 znaków.

W pliku dane_6_1.txt znajduje się 100 słów. Słowa umieszczono w osobnych wierszach.
Fragment pliku dane_6_1.txt:
INTERPRETOWANIE
ROZWESELANIE
KONSERWOWANIE

Napisz program, który zaszyfruje słowa z pliku dane_6_1.txt z użyciem klucza
k = 107. Wynik zapisz do pliku wyniki_6_1.txt, każde słowo w osobnym wierszu,
w porządku odpowiadającym kolejności słów z pliku z danymi.

Mój problem polega na tym, że wszystkie rozwiązania są dobre, ale czasem litery "y" i "z" są niepotrzebnie zamieniane. Poniżej zamieściłem stronę rozwiązującą szyfr, którą sprawdzałem czy mam dobre odpowiedzi. Pokaże mi ktoś, gdzie zrobiłem błąd?

Strona rozwiązująca szyfr cezara

Github z kodem, danymi i wynikami

2 odpowiedzi

+1 głos
odpowiedź 1 czerwca 2018 przez RafalS VIP (122,820 p.)
wybrane 2 czerwca 2018 przez Gambr
 
Najlepsza

Po pierwsze - szanuję za ciekawe podejście do problemu. Wszyscy to robią na wykorzystując fakt, że char można zrzutować do inta i w ten sposób uzyskać jego numer w tablicy ascii. Twoje podejście jest lepsze bo da się bardzo łatwo zmienić alfabet. Jest troszeczkę wolniejsze, bo szukanie litery w stringu jest dłuższe niż rzutowanie chara na inta. Można by to rozwiązać tworząc mape: litera : jej_numer.

Duży plus za trzymanie kodu na githubie :P

A teraz do rzeczy. Ta funkcja

getMovingDistance(int key)

implementuje operator modulo :P. Wystarczyłoby napisać

DISTANCE = KEY % 26;

i wyjdzie na to samo. Skoro piszemy uniwersalny kod to można by dodawać ALPHABET.length() zamiast 26 :P.

Prawdziwy problem jest w tym ifie:

        if(newCharIndex>=alphabet.length()){
            newCharIndex = alphabet.length() - alphabet.indexOf(baseChar);
        }

jeśli indeks wyjdzie poza tablicę (czyli musimy zawinąć) podstawiasz dlugosc alfabetu - pozycja litery. To nie ma prawa zadziałać, bo nie wykorzystujesz w tej operacji klucza :P. Dla każdego klucza zwróci to samo. Moja propozycja to dodanie zawinięcia w postaci odjęcia dlugosci alfabetu:

        if(newCharIndex>=alphabet.length()){
            newCharIndex -= alphabet.length();
        }
komentarz 3 czerwca 2018 przez Gambr Dyskutant (7,530 p.)

Dzięki za odpowiedź, aż mi głupio, że nie zauważyłem, że moja funkcja robi dokładnie to co modulo blush

+1 głos
odpowiedź 31 maja 2018 przez AdrianM Nowicjusz (180 p.)

Ostatnio robiłem to zadanie w C++. Javy szczerze nie ogarniam ale wyśle Ci to co sam zrobiłem, może porównasz

#include <iostream>
#include <fstream>
#include <string>

using namespace std;

ifstream dane1("dane_6_1.txt");
ofstream wynik1("wyniki_6_1.txt");


void szyfruj(string &n, int k, int opr)
{
    for(int i = 0; i < n.length(); i++)
    {
        k = k % 26;
        //0 - szyfruj
        //1 - deszyfruj
        if(opr == 0) n[i] = 'A' + (n[i] - 'A' + k) % 26;
        if(opr == 1) n[i] = 'A' + (n[i] - 'A' + 26 - k) % 26;
    }
}

int main()
{
        string slowo;
        while(!dane1.eof()) {

            getline(dane1, slowo);
            szyfruj(slowo, 107, 0);
            wynik1 << slowo << endl;
        }
}

i zobaczysz błąd ;)

Jeszcze kiedyś na internecie znalazłem takie 2 proste formułki do kodowania i odkodowywania szyfrów z kluczem:

kodowanie: c = 'A' + (c - 'A' + key) % 26;
dekodowanie: c = 'A' + (c - 'A' + 26-key) %26;

gdzie "c" jest typem zmiennej char

Podobne pytania

0 głosów
0 odpowiedzi 5,382 wizyt
0 głosów
1 odpowiedź 951 wizyt
pytanie zadane 7 czerwca 2016 w Rozwój zawodowy, nauka, praca przez m_rij_v Użytkownik (660 p.)

92,555 zapytań

141,403 odpowiedzi

319,559 komentarzy

61,940 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Kolejna edycja największej imprezy hakerskiej w Polsce, czyli Mega Sekurak Hacking Party odbędzie się już 20 maja 2024r. Z tej okazji mamy dla Was kod: pasjamshp - jeżeli wpiszecie go w koszyku, to wówczas otrzymacie 40% zniżki na bilet w wersji standard!

Więcej informacji na temat imprezy znajdziecie tutaj. Dziękujemy ekipie Sekuraka za taką fajną zniżkę dla wszystkich Pasjonatów!

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...