• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

OpenGL Jak można wykorzystać ?

Object Storage Arubacloud
0 głosów
454 wizyt
pytanie zadane 11 maja 2018 w OpenGL, Unity przez Wi_ktos Bywalec (2,950 p.)
Hejka,

chciałbym się spytać w poszukiwaniu inspiracji i motywacji :D. Gdzie wykorzystujemy aktualnie OpenGL. Czym zajmują się zespoły programistyczne, które mają do czynienia z tą technologią.

Nie zrozumcie mnie źle. Rozumiem, że OpenGL jest biblioteką do tworzenia grafiki 3D i takie aplikacje się tworzy. Tylko małe ale raczej nikt nie tworzy zaawansowanych gier w OpenGLu a powstają one w Unity czy innym silniku graficznym. I tak wiem, że owe silniki są oparte o OpenGL albo DirectX. Spoko tylko... nie wyobrażam sobie, że aktualnie jedynym zastosowaniem OpenGLa są silniki graficzne to znaczy na pewno są jakieś zespoły, które robią coś więcej z tym na przykład tak sobie myślałem czy całą rozszerzona rzeczywistość na podstawie tego frameworku nie działa ?

No generalnie chciałbym się dowiedzieć gdzie i nad czym pracują zespoły związane z OpenGLem?

Z góry dziękuje za odpowiedź :D !

2 odpowiedzi

0 głosów
odpowiedź 11 maja 2018 przez Patrycjerz Mędrzec (192,320 p.)
wybrane 11 maja 2018 przez Wi_ktos
 
Najlepsza
OpenGL nie jest jedynie biblioteką do gier. Jest wszechstronnym, multiplatformowym, interfejsem do tworzenia aplikacji graficznych. Może być wykorzystywany w wielu branżach: edukacja, medycyna, nauka, transport, budownictwo, robotyka… można długo wymieniać. Także jego ogromna dostępność na praktycznie każdy sprzęt pod słońcem oraz prostota działania zaskarbiła sobie wielu fanów. Jedynie twoja wyobraźnia ogranicza zastosowanie tej biblioteki.
+1 głos
odpowiedź 11 maja 2018 przez criss Mędrzec (172,590 p.)

Rozumiem, że OpenGL jest biblioteką do tworzenia grafiki 3D i takie aplikacje się tworzy.

Nie jest. OpenGL jest interfejsem do komunikacji z kartą graficzną. Nie ma to żadnego związku z biblioteką. OpenGL to driver (na driverze implementuje sie interfejs OpenGL opisany przez standard i driver udostępnia API - funkcje których mogą używać programiści)

nie wyobrażam sobie, że aktualnie jedynym zastosowaniem OpenGLa są silniki graficzne

Zgadza się, zdecydowanie nie jedynym, ale nie przesadzaj mówiąc, że silniki graficzne to "tylko" :P

Poprzez OpenGL możesz wykorzystywać kartę graficzną, więc naturalnym jest, że popularnym zastosowaniem jest tworzenie real-time grafiki. Ale zastosowania karty graficznej cały czas się mnożą i możesz jej potencjał wykorzystać niemal wszędzie gdzie chcesz równoległości. Od standardu 4.3 (czyli już.. 7 lat?) OpenGL oferuje compute shader, tzn. twór zupełnie oderwany od "rendering pipeline", po prostu rób co chcesz (do D3D też wprowadzili CS niewiele póżniej, no i ofc Vulkan też ma odpowiednik ale to już raczej oczywistość :D). Możesz nawet sam napisać cały pipeline, albo zrobić cokolwiek innego. Wygoogluj GPGPU (general purpose computations on gpu). Na GPU szuka się liczb pierwszych, rozwiązuje układy równań z milionami niewiadomych (zjawiska pogodowe; mechnika płynów, zachowania pola elektormagnetycznego, zachowanie różnych fal przy odbiciu od otoczenia - powierzchni samolotu np. - radary; w tym jednym podpunkcie jest tyle dziedzin, że życia ci nie starczy), prowadzi symulacje fizyczne (co w sumie też się sprowadza do rozwiązywania układów równań... jak wszystko :D). Z resztą... w samych silnikach graficznych na GPU dzieje się znacznie więcej niż rysowanie (filtrowanie tekstur na różne sposoby, generacja fal morskich z FFT, na pewno dużo, dużo więcej). Także obecnie GPU to znacznie więcej niż generowanie grafiki, ale nie mam pojęcia na ile popularne jest tutaj OpenGL (tzn. w GPGPU).. Wydaje mi się, że króluje tutaj CUDA, ale generalnie nie ma żadnych przeszkód, żeby robić to na OpenGL.

komentarz 11 maja 2018 przez Patrycjerz Mędrzec (192,320 p.)

Nie ma to żadnego związku z biblioteką.

Ja się jednak nie zgodzę. Określeniem "biblioteka" nazywa się zbiór zewnętrznego kodu możliwego do wykorzystania w naszym projekcie. Choć implementacja OpenGL głównie siedzi w sterownikach, to nie oznacza, że nie jest on biblioteką.

komentarz 11 maja 2018 przez criss Mędrzec (172,590 p.)
Należałoby sięgnąć po jakiś słownik, gdzie jest definicja biblioteki [programistycznej], albo prowadzić jakieś filozoficzne rozważania, na co nie mam ochoty :P Przyjmijmy po prostu, że mamy różne rozumienie "biblioteki", ale rozumiem w jaki sposób myślisz.
komentarz 11 maja 2018 przez Patrycjerz Mędrzec (192,320 p.)
Spoko, też nie znam definicji książkowej. Po prostu napisałem, że się nie zgadzam, ale cieszy mnie, że rozumiesz mój punkt widzenia.

Podobne pytania

0 głosów
2 odpowiedzi 157 wizyt
pytanie zadane 4 marca w JavaScript przez Infos Użytkownik (650 p.)
+1 głos
4 odpowiedzi 2,833 wizyt
0 głosów
0 odpowiedzi 155 wizyt
pytanie zadane 19 marca 2016 w C i C++ przez Avernis Nałogowiec (27,400 p.)

92,555 zapytań

141,403 odpowiedzi

319,555 komentarzy

61,940 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Kolejna edycja największej imprezy hakerskiej w Polsce, czyli Mega Sekurak Hacking Party odbędzie się już 20 maja 2024r. Z tej okazji mamy dla Was kod: pasjamshp - jeżeli wpiszecie go w koszyku, to wówczas otrzymacie 40% zniżki na bilet w wersji standard!

Więcej informacji na temat imprezy znajdziecie tutaj. Dziękujemy ekipie Sekuraka za taką fajną zniżkę dla wszystkich Pasjonatów!

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...