• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Assembler - nie mogę zrozumieć :P

Object Storage Arubacloud
0 głosów
1,321 wizyt
pytanie zadane 17 listopada 2017 w Inne języki przez Cherry96 Nowicjusz (170 p.)
edycja 18 listopada 2017 przez Eryk Andrzejewski

Witam, mam problem ze zrozumieniem kodu (jestem początkujący). Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć, czy chociaż nakierować?
 

;Pobieram Znak
mov     ah, 1
int     21h

;Zwiekszam o 1
mov      dl, al   
inc     dl

; Wyświetlam znak powiększony o 1
mov     al, 2
int     21h



Chodzi mi głównie o wyświetlanie. Czegoś tutaj nie rozumiem:

jeśli znak jest w dl, to dlaczego wyświetlam go poprzez al ?

1 odpowiedź

+2 głosów
odpowiedź 18 listopada 2017 przez Eryk Andrzejewski Mędrzec (164,260 p.)
wybrane 18 listopada 2017 przez Cherry96
 
Najlepsza

Jest coś takiego jak spis przerwań Ralpha Browna (RBIL). Jeżeli nie chce Ci się pobierać plików, które są czystym tekstem, możesz skorzystać np. z tej strony: http://www.ctyme.com/intr/int.htm

Masz tu po prostu listę przerwań i opisy ich działania, w którym rejestrze znajduje się który parametr i tak dalej.

Przerwania DOSa, których używasz, to przerwanie 0x21 (czyli inaczej 21h). Ale to, która procedura ma się wykonać (czy np. napisanie znaku, czy wczytanie znaku z klawiatury), zależy od zawartości rejestru AH.

Przeanalizujmy twój kod:

;Pobieram Znak
mov ah, 1
int 21h

Z tego spisu przerwań można wyczytać:

DOS 1+ - READ CHARACTER FROM STANDARD INPUT, WITH ECHO

AH = 01h

Return:
AL = character read

A więc wczytujesz znak z klawiatury do rejestru AL.

Dalej:

;Zwiekszam o 1
mov dl, al   
inc dl

Czyli zawartość AL wrzucasz do rejestru DL, a następnie inkrementujesz zawartość rejestru DL - będziesz miał tam znak o kodzie o jeden większym.