• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Odwołanie się do metod klasy pochodnej przez wskaźnik na typ klasy bazowej

Cloud VPS
0 głosów
2,473 wizyt
pytanie zadane 12 września 2017 w C i C++ przez Dregon Początkujący (250 p.)

Cześć! Jestem samoukiem i uczę się c++ od paru miesięcy także przepraszam jeśli gdzieś używam złego nazewnictwa :) Potrzebuję porady odnośnie jednej rzeczy, więc nie przedłużając:

Mam abstrakcyjną klasę bazową A i powiedzmy parę klas pochodnych od niej, B, C i D. Tworzę tablicę wskaźników na typ klasy bazowej A. Do wskaźnika tworzę operatorem new obiekt B. Następnie za pośrednictwem wskaźnika na tym klasy bazowej A, chce się odwołać do metody w klasie B, która jest zadeklarowana tylko w tej klasie. Niestety podczas kompilacji wyskakuje komunikat, że klasa A "has no member named...", co poniekąd mnie nie dziwi. I teraz moje pytanie, czy jest jakoś możliwe odwołanie się do tej metody poprzez ten wskaźnik lub może inaczej? Do nowo utworzonego obiektu B mamy dostęp tylko przez wskaźnik ze względu na anonimowość obiektu B?

class A {...};
class B : public A {...};
A *przyklad[5];
przyklad[0] = new B;
przyklad[0]->metodaZadeklarowanaTylkoWKlasieB();

Wpadłem na pomysł aby po prostu napisać funkcję wirtualną w klasie A, a następnie w klasie pochodnej B ponownie ją zdefiniować. Ale czy to rozwiązanie będzie eleganckie? Ponieważ w klasie C i D pochodnej też od A, nie potrzebuję takiej funkcji, wyłącznie jest mi potrzebna w klasie B. To co wtedy zrobić z nią w klasach C i D? A może pokombinować jakoś z "przyjaźnią"?

Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc :)

5 odpowiedzi

0 głosów
odpowiedź 12 września 2017 przez MetGang Nałogowiec (34,360 p.)