• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Jak i od czego zacząć ?

+5 głosów
1,763 wizyt
pytanie zadane 6 kwietnia 2015 w Rozwój zawodowy, nauka, praca przez Baakoma Użytkownik (780 p.)

Witam wszystkich !

   Jako, że jestem tutaj nowy przedstawię się krótko - nazywam się Adrian, lat 17, chodzę do technikum na profilu technik - informatyk :)

  Od  pewnego czasu interesuję się programowaniem (stąd wybór padł na technikum informatyczne) , ale tylko błądzę i błądzę, i nie potrafię się odnaleźć w tym. W końcu się pojawiło to forum, więc liczę, że tym razem uda mi się uzyskać pomoc. Pozwólcie, że przejdę do konkretów. 

  Moja fascynazja programowaniem jest związana z grami i w tym kierunku chciałbym się rozwinąć, ale już troszkę pisałem i doszedłem do wniosku, że może to być już jakiekolwiek programowanie(choć wolałbym uniknąć stron internetowych itp.) Podczas swojej podróży łyknąłem troszkę C++ oraz Java, ale raczej za dużo to nie umiem. Stąd pytanie do was, jak zacząć ? Jaki język ? Który polecacie na start ? Jaką książkę/kurs do niego ? Co dodatkowo do tego języku ? Jakieś porady ?

  Jeszcze pytanie dotyczące matematyki, fizyki oraz języka angielskiego. Co do angielskiego to wiem, że jest bardzo ważny i muszę się przyłożyć do niego, ale co do matematyki i fizyki nie jestem pewny do końca. Jak bardzo są ważne te przedmioty w programowaniu ? Które działy z tych przedmiotów najbardziej się przydają ?

Z góry dziękuję za odpowiedzi.

 Pozdrawiam ! :)

  

 

7 odpowiedzi

0 głosów
odpowiedź 6 kwietnia 2015 przez Harsay Pasjonat (23,640 p.)
wybrane 7 kwietnia 2015 przez Baakoma
 
Najlepsza

Zanim zacznę muszę coś skomentować. Wow to formatowanie.

Piszę już gry od kilku lat i moja rada jest taka:

Odpuść sobie C++ na początek. Mówie kompletnie poważnie. Nie musisz się wtedy martwić niskopoziomowymi sprawami w stylu zarządzanie pamięcią i zabawa ze wskaźnikami. 

Jeżeli chcesz tworzyć gry i skupić się na nich to Java i C# będą twoimi przyjaciółmi, później możesz wrócić do C++.

Języki, które wymieniłem są świetne pod gamedev. Mają garbage collector, są obiektowe z góry i o wiele łatwiej się w nich odnajdziesz. Powstały świetne biblioteki i silniki, które opierają się o nie.

Java ma libGDX - jedyny słusznywybór jeżeli chcesz tworzyć gry w Javie i nie chcesz być ograniczony przez odgórne ideologie jak zazwyczaj to bywa w silnikach. Coś tobie nie pasuje? Robisz to po swojemu. Aktywnie rozwijany i optymalizowany (nawet posiada własne klasy list, aby zoptymalizować działanie garbage collectora). Możesz pisać gry 2D i 3D (api 3D mocno się rozwija). Wsparcie wielu bibliotek (ba nawet niektóre biblioteki są specjalnie modyfikowane w celu kompatybliności - box2d, ashley, bullet itd.) Na to wychodzi, że niebawem silniki będą bazowane o tą bibliotekę (już kilka projektów jest na horyzoncie). Wspiera wszystkie popularne platformy (windows, linux, mac, ios, android, html5)

C# ma MonoGame i Unity - mnóstwo gier jest tworzonych w Unity (chociaż moim faworytem jest Unreal Engine 4), monogame jest spadkobiercą umarłego XNA (większość gier niezależnych na xbox marketplace i windowsa była tworzona właśnie w tym).

Jeżeli chodzi o matematykę i fizykę. Nie martw się. Wszystkiego nauczysz się w swoim czasie (ucz się na bieżąco w szkole, ja akurat popełniłem błąd i miałem problemy). Możesz, niektóre tematy samemu powoli ogarniać, ale zawsze masz świetny zbiór bibliotek (box2d - fizyka 2d korzysta z tego Angry Birds czy też nadchodzący Move Or Die, Bullet - fizyka 3D), które mogą przyśpieszyć proces twoich prac. Biblioteki growe udostępniają świetny zbiór funkcji jeżeli chodzi o matematkę (detekcja kolizji), a jeżeli jesteś ambitniejszy to w Internecie jest dużo tutoriali. Ale pamiętaj, warto w tym czasie swoim tempem rozwijać wiedzę na temat technologi, której używasz.

Gdy już będziesz bardziej pewny siebie to możesz zajrzeć co słychać u C++ i zacząć zabawę "bliżej metalu".
Gdy będziesz miał aspirację na pisanie silników graficznych to C++ jest idealny, ponieważ jego niskopoziomowość pozwoli tobie na dużą swobodę.

Za C++ stoi świetny silnik Unreal Engine 4 (który wprowadza dużo ułatwień do niego - np. garbage collector)

komentarz 6 kwietnia 2015 przez krecik1334 Maniak (58,390 p.)
Polecam dla autora tematu kanał "Programista na Emigracji - JavaDevMatt" #LibGDX dla Zielonych (jeśli chodzi o Javę).
komentarz 7 kwietnia 2015 przez Baakoma Użytkownik (780 p.)

Jeżeli wybieram Java, to od czego zacząć ? Mógłby Pan polecić tytuł książki, albo kurs, który pomoże mi nauczyć się podstaw i nie tylko ?

+5 głosów
odpowiedź 6 kwietnia 2015 przez krecik1334 Maniak (58,390 p.)

Matma jest moim zdaniem arcy ważna w programowaniu, rozwija logiczne myślenie. Co do fizyki, no to na pewno jest przydatna właśnie w grach. Jeśli chodzi o działy no to w matmie raczej matematyka dyskretna, teoria grafów, w grach komputerowych macierze, z fizyki to raczej kinematyka punktu materialnego, dynamika, ogólnie ruch (w grach jest dużo ruchu).

+2 głosów
odpowiedź 6 kwietnia 2015 przez Valtuil Pasjonat (22,460 p.)
Najlepiej zacząć od C++ od poradników, np Pana Mirosława. Jeśli chodzi o gry to koniecznie po nauce podstaw naucz sie programowania obiektowego, a w przyszłości jakąś bibliotekę do gier, np SFML lub przenieść się na C# + MonoGame http://monogame.net
+1 głos
odpowiedź 6 kwietnia 2015 przez Dorion300 Szeryf (90,250 p.)
Polecam zacząć od C++, jeśli chodzi o ksiązkę to Symfonia C++ Standard od Jerzy Grębosz. Albo z internetu

http://cpp0x.pl/kursy/Kurs-C++/1

Fizyka?

Chyba Matematyka, Polski i Angielski jest najważniejszy.
komentarz 6 kwietnia 2015 przez krecik1334 Maniak (58,390 p.)
A błąd, fizyka w grach też ważna, choć wiele osób jeszcze w gimnazjum i liceum jej nie lubi (źle jest tłumaczona).
komentarz 6 kwietnia 2015 przez AndreAS Początkujący (400 p.)
A czy nie jest tak , że matematyka w przedmiotach ścisłych jest najważniejsza . I czy ja mam tylko takie wrażenie , że matmą się uczniów straszy , a nie uczy.
komentarz 6 kwietnia 2015 przez krecik1334 Maniak (58,390 p.)
Matmy sie nie uczy. Podstawą matematyki jest matematyka elementarna, której się nie umie uczyć lub uczy się schematycznie.
0 głosów
odpowiedź 6 kwietnia 2015 przez niezalogowany
edycja 6 kwietnia 2015
C++ potem obiektowy, do gier koniecznie.
0 głosów
odpowiedź 6 kwietnia 2015 przez Wirus Stary wyjadacz (14,000 p.)
Metodą Slidge Edge  naucz się podstaw C++. Na pewno będziesz miał jakiś pomysł może to gra, a może jakiś algorytm i wtedy będziesz mógł rozwijać umięjętności programistyczne. W ten sposób będziesz miał start za sobą.
0 głosów
odpowiedź 14 kwietnia 2015 przez Dragonet.17 Pasjonat (19,630 p.)
Polecam Ci książkę " Od zera do gier kodera" dla Ciebie powinna być idealna :D

Podobne pytania

0 głosów
3 odpowiedzi 1,482 wizyt
+1 głos
1 odpowiedź 2,162 wizyt
0 głosów
3 odpowiedzi 2,247 wizyt

93,604 zapytań

142,529 odpowiedzi

322,997 komentarzy

63,092 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj

Kursy INF.02 i INF.03
...