• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

C++ vector a referencja

Object Storage Arubacloud
0 głosów
1,141 wizyt
pytanie zadane 21 lutego 2017 w C i C++ przez Danthee Początkujący (260 p.)

Witajcie,

dopiero zaczynam naukę programowania obiektowego i natknąłem się następujący problem.

Mam klase Update, w której jest: virtual void update() = 0;

W mainie utworzyłem obiekt klasy Potion heart1 oraz Update *wsk;

Czemu zapis " wsk = &heart1 " nie jest poprawny? Bo dostaje komunikat o błędzie "Cannot convert Potion* to Update* in assignment".

I jeszcze dodatkowe pytanie: mam utworzone: vector<Potion> potionArray;

Jak mam przekazać wartość potionArray do wsk? Dodam, że jest to używane w pętli:

licznik = 0;
        for(iter6 = pickUpArrayHeart.begin(); iter6 != pickUpArrayHeart.end(); iter6++)
        {
            pickUpArrayHeart[licznik].update(); // to chciałbym zastąpic wsk -> update();
            window.draw(pickUpArrayHeart[licznik].rect);
            window.draw(pickUpArrayHeart[licznik].sprite);

            licznik++;
        }

pickUpArrayHeart[licznik].update(); // to chciałbym zastąpic wsk -> update();

 

Z góry dziękuję za pomoc

komentarz 21 lutego 2017 przez niezalogowany
Na pierwsze pytanie dostajesz odpowiedź w opisie błędu. Tworzysz wskaźnik na obiekt klasy Update, a następnie próbujesz przypisać do niego wskaźnik na obiekt klasy Potion. Nie można tak

4 odpowiedzi

+3 głosów
odpowiedź 21 lutego 2017 przez criss Mędrzec (172,590 p.)

Jeśli Potion dziedziczy z Update, to nie powinno być problemów.

Z komentarzy pod odpowiedzią Ehlerta:

expected class name before '{' token. a po usunięciu drugiego dziedziczenia program się uruchamia i wszystko działa poprawnie

 Widocznie nie masz zaincludowanego Update.

pickUpArrayHeart[licznik].update(); // to chciałbym zastąpic wsk -> update();

Ale.. po co?

Btw. pętla wrzucona przez ciebie. Jeśli korzystasz z iteratorów, to... korzystaj z iteratorów:

        for(iter6 = pickUpArrayHeart.begin(); iter6 != pickUpArrayHeart.end(); iter6++)
        {
            iter6->update();
            window.draw(iter6->rect);
            window.draw(iter6->sprite);
         }

Kolejna uwaga: od tego jest sf::Drawable, żeby z niej dziedziczyć, a nie pisać coś takiego:

window.draw(pickUpArrayHeart[licznik].rect);
window.draw(pickUpArrayHeart[licznik].sprite);

Tzn. masz jakąś tam klase Potion i tak:

class Potion : public sf::Drawable
{
public:
   void draw(sf::RenderTarget & target, sf::RenderStates states) const override
   {
      target.draw(rect, states);
      target.draw(sprite, states);
   }

private:
   sf::RectangleShape rect;
   sf::Sprite sprite;
};

//...

Potion p;
window.draw(p);

 

0 głosów
odpowiedź 21 lutego 2017 przez Patryk Krajewski Nałogowiec (26,170 p.)
Czemu wskaźnik ustawiasz na obiekt, który nie ma nic wspólnego z nim? Żeby wsk = &heart1 powiodło się to klasa Potion musi dziedziczyć po Update i przeładować jej wirtualne metody. A tego 2 pytania to w ogóle nie rozumiem. Co chcesz osiągnąć?
0 głosów
odpowiedź 21 lutego 2017 przez sko Użytkownik (500 p.)
Jeżeli klasa Potion dziedziczy po klasie Update to możesz przypisać adres do tego wskaźnika i błędu nie będzie.
–1 głos
odpowiedź 21 lutego 2017 przez Ehlert Ekspert (212,670 p.)
// Example program
#include <iostream>
#include <string>
#include <vector>

class Update{
public:
    virtual void update() = 0;
};

class Potion : public Update{
    public:
  virtual void update() {
    std::cout << "Update()";   
  }
};

int main()
{
    Potion a;
    Update* wsk = (Update*)&a;
    //poczytaj o dynamic_cast
    wsk->update();
    
    std::vector<Potion> container;
    for (int i = 0; i < 5; ++i)
        container.push_back(Potion());
        
    for(auto iter = container.begin(); iter != container.end(); ++iter)
        iter->update();
}

Mi tam wszystko działa. Oczywiście mam nadzieję, że Potion dziedziczy z update bo inaczej nie mamy o czym rozmawiać,

komentarz 21 lutego 2017 przez Patryk Krajewski Nałogowiec (26,170 p.)
A czemu nie wsk = &a; ?
komentarz 21 lutego 2017 przez Ehlert Ekspert (212,670 p.)
Bez również zadziała, ale to zależy pod jakim kompilatorem. Na cpp.sh działa.
komentarz 21 lutego 2017 przez Danthee Początkujący (260 p.)

Dzięki wielkie, dynamic cast to było to! 

Oczywiście Potion dziedziczy z Update, ale gdy zrobiłem Update* wsk = (Update*)&a to wyskoczył błąd w klasie Potion 

#ifndef POTION_H_INCLUDED
#define POTION_H_INCLUDED

#include "collect.h"

class Potion :public Collect, public Update
{
public:

    int valueHeart = 10;

    Potion();
    ~Potion();

    virtual void update();
};

#endif // POTION_H_INCLUDED

expected class name before '{' token. a po usunięciu drugiego dziedziczenia program się uruchamia i wszystko działa poprawnie. O co chodzi?

komentarz 21 lutego 2017 przez Ehlert Ekspert (212,670 p.)
Nie mam pojęcia. Piszesz pod Visual Studio?
komentarz 21 lutego 2017 przez Danthee Początkujący (260 p.)
Nie, w Code Blocksie
komentarz 21 lutego 2017 przez Ehlert Ekspert (212,670 p.)

Pisz w czymś bardziej ambitnym. 

  • Windows: Visual Studio
  • Linux: Clion
2
komentarz 21 lutego 2017 przez criss Mędrzec (172,590 p.)

@Ehlert:
Ale... jaki dynamic cast? 

dynamic_cast - jest taki operator rzutowania, którego w twoim kodzie nie ma.
Użyłeś rzutowania z C. Tzn. kompilator sam sobie zrobi co mu się podoba.

Poza tym - dynamic_cast służy do rzutowania w dół - ze wskaźnika/referencji na klase bazową do wskaźnika/referencji na klase pochodna. U ciebie mamy tylko rzutowanie w góre do którego już żadnej magii nie potrzebujemy i wystarczy najprostszy static_cast. Z resztą niepotrzebne - każdy kompilator C++ bez problemu wykonuje niejawnie konwersje ze wskaźnika klasy pochodnej na wskaźnik klasy bazowej.

komentarz 21 lutego 2017 przez Ehlert Ekspert (212,670 p.)

Chylę czoła, zapamiętam. smiley

Podobne pytania

0 głosów
1 odpowiedź 847 wizyt
pytanie zadane 15 lipca 2017 w C i C++ przez Ziom Początkujący (430 p.)
0 głosów
2 odpowiedzi 225 wizyt
0 głosów
2 odpowiedzi 14,850 wizyt
pytanie zadane 10 czerwca 2015 w C i C++ przez Ins0mniaC Obywatel (1,400 p.)

92,555 zapytań

141,403 odpowiedzi

319,560 komentarzy

61,941 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Kolejna edycja największej imprezy hakerskiej w Polsce, czyli Mega Sekurak Hacking Party odbędzie się już 20 maja 2024r. Z tej okazji mamy dla Was kod: pasjamshp - jeżeli wpiszecie go w koszyku, to wówczas otrzymacie 40% zniżki na bilet w wersji standard!

Więcej informacji na temat imprezy znajdziecie tutaj. Dziękujemy ekipie Sekuraka za taką fajną zniżkę dla wszystkich Pasjonatów!

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...