• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Tablica-dlaczego mogę wpisać więcej szufladek niż jest zadeklarowane?

Object Storage Arubacloud
0 głosów
644 wizyt
pytanie zadane 6 lutego 2017 w C i C++ przez PawelS Nowicjusz (240 p.)

#include <iostream>
using namespace std;

int n;
int tab [10];
int main()
{
    cout<<"Ile tablica ma zawierac elementow: ";
    cin>>n;

    for (int i=0; i<n; i++)
    {
        cout<<"podaj wartosc elementu "<<i;
        cin>>tab[i];
    }

    return 0;
}

Na początku chciałem zaznaczyć, że jestem kompletnie początkujący. Jestem na etapie piątego odcinka o tablicach (Kurs C++ odc. 5: Tablice, ciąg Fibonacciego) Pana Mirosława. Nie rozumiem jednej rzeczy: skoro deklaruje, że tablica "tab[10]" ma zawierać 10 szufladek to jakim cudem mogę w pętli for stworzyć warunek, w którym wartość elementów tablicy przekracza 10 szufladek. Przykład: Wpisuje, że tablica ma zawierać 15 elementów i mogę wtedy wypisać w konsoli 15 wartości elementów tablicy, mimo, że w 5 linijce zadeklarowałem, że int tab[10]. Zastanawia mnie dlaczego tak się dzieję. Może popełniłem jakąś gafę, może czegoś nie zauważyłem, może nie zrozumiałem do końca informacji zawartych w filmiku na temat tablic. Proszę nie wieszać na mnie psów :) Jestem początkujący i mimo, że szukałem informacji na ten temat nic nie znalazłem.

4 odpowiedzi

+1 głos
odpowiedź 6 lutego 2017 przez koczurekk Gaduła (3,420 p.)

Przypadek, raz zadziała, raz wysypie ci program po zmianie linii na drugim końcu programu. Bo tak wgl to zadeklarowałeś tą tablicę jako statyczną, więc na 100% uszkodziłeś jakieś dane swojego programu, tylko na razie nie wiadomo jakie.

Np. u mnie strasznie rzeczy dzieją się w takiej sytuacji:

#include <iostream>

int tab1[4] {0};
int tab2[4] {0};

int main() {
	for(auto i = 0u; i < 10; ++i) {
		tab2[i] = 8;
	}

	std::cout << tab1[1] << std::endl; //Ups?
}