1. tu Ci nie podpowiem, bo w sumie co byś nie zrobił, to zrobisz dobrze. To znaczy - możesz pogłębiać swoją javową wiedzę o kolejne frameworki. Na pewno się przyda. Możesz również zacząć poznawać inne technologie i języki. Wszechstronność czy specjalizacja - na Twoim poziomie wiedzy oba są dobrym pomysłem.
2. Tak, w Javie pisze się gry. Można użyć prostych bibliotek, a można sięgnąć po coś większego - polecam silnik JMonkeyEngine. Nie jest zbyt popularny, ale kilka gier już w nim powstało i powstają kolejne (na przykład moja: http://skullstonegame.com/ ). JME nie jest prostym silnikiem, to nie Unity z assetstore i klockami. Na pewno czas tworzenia będzie dłuższy niż w przypadku Unity, ale w zamian dostajesz ogromną wręcz swobodę - to znaczy sam silnik możesz sobie potraktować jako dużą bibliotekę i używać tylko tego, co chcesz. Jeśli uważasz, że coś zrobisz lepiej albo 'silnikowe' rozwiązanie ci nie pasuje - robisz po swojemu. Ja na potrzeby gry zrobiłem własny 'silniczek' GUI oraz całkowicie przerobiłem renderujący pipeline.
3. Nie jestem ze śląska