Tak, ilość kodu ma wpływ na wydajność... ale tylko w niektórych językach. Chodzi tutaj o języki skryptowe, gdzie w pewnych sytuacjach ilość linijek kodu może wydłużyć proces jego interpretacji i wykonania. Ale to zjawisko nie występuje zawsze, a jego wpływ jest dosyć marginalny.
W przypadku języków kompilowanych, takich jak C++, ilość znaków które użyjesz, nie ma żadnego wpływu na ostateczną wydajność programu. To co ty wyklepiesz, jest przez kompilator sprowadzane do języka maszynowego. Wydajność programu zależy od tego ile operacji wykonuje. Dobrze jest mieć ogólne pojęcie które operacje są bardziej, a które mniej czasochłonne dla procesora. If-elsami się nie przejmuj, naprawdę, są praktycznie niezauważalne. Tak samo sama pętla nie ma praktycznie żadnego wpływu na wydajność. Ciężko są za to operacje takie jak np. porównywanie stringów, operacje na plikach, operacje na grafikach itd.. Poczytaj o desasemblacji, jest możliwość looknięcia jak twój kod wygląda po kompilacji, przy podstawowej wiedzy z asma, będziesz w stanie realnie zobaczyć wydajność swojego programu (przynajmniej do póki piszesz podstawowe programy).
NAJWAŻNIEJSZE. Przedwczesna optymalizacja jest zła... baaardzo zła. Nie rób tego, nie warto. Dla dzisiejszych komputerów, skomplikowane operacje matematyczne wykonywane na tysiącach elementów nie są niczym niezwykłym. Czas programisty jest cenniejszy niż czas procesora. Dodatkowo tracisz niepotrzebnie nerwy, oraz narażasz się na umieszczanie w kodzie błędów. Podejmowanie takiego ryzyka dla kilku milisekund nie jest warte. Ale spokojnie, większość przez to przechodzi, wyleczysz się :).