1.OpenGL czy DirectX
Jeżeli myślisz o gamedevie (tzn pisaniu gier, a nie własnego silnika) to żadną z tych, wybierz coś z gotowych rozwiązań
2.Jak to jest z tymi 'silnikami gier', uczyć się np. Unity czy bibliotek wyżej wymienionych.
Poniekąd odpowiedziałem wyżej, do desktopów i gier 3D wybierz coś z Unity, UE4, ... Do aplikacji mobilnych czegoś innego
3.Jakie książki polecacie do ZAPOZNANIA się z poleconymi przez was technologiami.
Żadnych, lepiej jest skorzystać ze źródeł które pozostają najbardziej aktualne, tzn oficjalnych dokumentacji, poradników danych silników. Ewentualnie jeżeli bardzo chcesz możesz poświęcić pieniądze na książki dotyczące gamedevu ogólnie
4.Od jakiego "poziomu programowania" polecacie zabrać się za programowanie gier.
Nie rozumiem pytania. Czym dla ciebie jest "poziom programowania"?