• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Programowanie obiektowe - porady.

VPS Starter Arubacloud
0 głosów
649 wizyt
pytanie zadane 18 września 2016 w PHP przez yorjano Użytkownik (560 p.)

Witam, stworzyłem prosty kod dot. tworzenia postaci, jego profesji i jego podstawowych parametrow tj. sila, magia, zrecznosc. Nic skomplikowanego, bo nie na tym mi teraz zalezy. Probuje ogarnac programowanie obiektowe i zaleznosci pomiedzy obiektami. Proszę o sprawdzenie mojego krótkiego kodu i wystawienie opinii/ porady co powinienem zmienic, na co zwracac uwage itd.

Wydaje mi sie, ze kod, ktory stworzylem ma za duzo zaleznosci pomiedzy obiektami tj. ~jeden obiekt za bardzo wplywa na drugi. 

<?php 
//INDEX.php

require_once 'bootstrap.php'; //autoload 

use Params\Params;
use Proffesion\Proffesion;
use Proffesion\Knight;
use Character\Character;
use Params\ShowParams;

$character = new Character($params=new Params(), new Knight($params));

$character->getInstanceOfParams()->increaseStrength(10);
echo ShowParams::normalShow($character->getInstanceOfParams());
echo "Profesja: ".$character->getInstanceOfProffesion()->getProffesion();

 

<?php
namespace Proffesion;

use Params\Params;

abstract class Proffesion
{   
    
    function __construct(Params $params, $strength=0, $agility=0, $magic=0)
    {
        $params->setParams($strength, $agility, $magic);
    }
    
    abstract public function getProffesion();
}

 

<?php
namespace Proffesion;

use Params\Params;

class Knight extends Proffesion 
{
    
    public function __construct(Params $params, $strength=10, $agility=4, $magic=1)
    {
        parent::__construct($params, $strength, $agility, $magic);
    }
    
    public function getProffesion()
    {
        return 'Knight';
    }
    
}

 

<?php

namespace Params;

class Params 
{
    private $strength;
    private $agility;
    private $magic;
    
    public function setParams($strength, $agility, $magic)
    {
        $this->strength=$strength;
        $this->agility=$agility;
        $this->magic=$magic;
    }
    
    public function increaseStrength($value)
    {
        $this->strength+=$value;
    }
    
    public function increaseAgility($value)
    {
        $this->agility+=$value;
    }
    
    public function increaseMagic($value)
    {
        $this->magic+=$value;
    }
    
    public function getParams()
    {
        return array($this->strength, $this->agility, $this->magic);
    }
    
    public function getStrength()
    {
        return $this->strength;
    }
    
    public function getAgility()
    {
        return $this->agility;
    }
    
    public function getMagic()
    {
        return $this->magic;
    }
    
}

 

<?php
namespace Character;

use Params\Params;
use Proffesion\Proffesion;

class Character 
{   
    private $params;
    private $proffesion;
    
    public function __construct( Params $params, Proffesion $proffesion)
    {
        $this->params=$params;
        $this->proffesion=$proffesion;
        
    }
    
    public function getInstanceOfParams()
    {
        return $this->params;
    }
    
    public function getInstanceOfProffesion()
    {
        return $this->proffesion;
    }
}

 

<?php

namespace Params;

class ShowParams 
{
    static public function normalShow(Params $params)
    {
        $result=$params->getParams();
        $return = "Strength: ".$result[0]."<br>";
        $return .= "Agility: ".$result[1]."<br>";
        $return .= "Magic: ".$result[2]."<br>";
        return $return;
    }
}

 

Czy takie rozwiazanie jest wgl poprawne: (Knight.php)


public function __construct(Params $params, $strength=10, $agility=4, $magic=1)
    {
        parent::__construct($params, $strength, $agility, $magic);
    }

 

Czy tworzenie instancji jak tutaj jest zrobione poprawnie, czy moze lepiej te poszczegolne w wlasciwosciach najpierw przypisac do zmiennych a potem te zmienne przekazac do konstruktora? :

$character = new Character($params=new Params(), new Knight($params));

 

czyli $params=new Params(); $prof = new Knight($params); $char = new Character($params, $prof); ??

 

I jeszcze chciałbym poznac opinie dot takiego rozwiazania: 

$character->getInstanceOfParams()->increaseStrength(10);
echo ShowParams::normalShow($character->getInstanceOfParams());
echo "Profesja: ".$character->getInstanceOfProffesion()->getProffesion();

 

Chodzi mi o metody wewnatrz klasy Character tj. getInstanceOfProffesion oraz getInstanceOfParams. Czy moze lepiej byloby wewnatrz klasy Character dodac metody, cos takiego: pub func increaseStrength($num) { $this->params->increaseStrength($num); } i wywolac to tak: $character->increaseStrength(10); < Te rozwiazanie jakos sie nazywalo, ale nie pamietam jak. W jednym obiekcie metoda o takiej samej nazwie wykorzystuje inny obiekt do zrobienia jej roboty (takie wyslugiwanie sie innym obiektem, a sam leniuchuje)

Czekam na jakies wskazowki! Dzieki

 

edit. Chcialbym sie jeszcze dowiedziec czy uzywam poprawnie przestrzeni nazw.

Zdjecie z drzewem katalogow: http://screenshot.sh/mFdv0ZwieoW4m

1
komentarz 19 września 2016 przez efiku Szeryf (75,160 p.)
Tak na szybko. Przestrzenie nazw to psr-4. Poszukaj w google. Ten classloader zmień na composer ;) zacznijmy od tych zmian. Resztę jutro. Ale już widzę singleton :/
komentarz 19 września 2016 przez yorjano Użytkownik (560 p.)
o namespaceach czytalem w psr i jakos bardzo opisane to nie bylo niestety - chyba, ze nie widzialem calosci, jeszcze sprawdze. Composera musze bardziej poznac zeby go uzywac sprawnie - soon. Singletona tutaj nie ma - jest klasa z statyczna metoda, ale nawet jej nie konkretyzuje. Czekam na dalsze rady ;)

1 odpowiedź

+1 głos
odpowiedź 19 września 2016 przez xandros Nałogowiec (29,450 p.)
wybrane 21 września 2016 przez yorjano
 
Najlepsza

Wygodniej się czyta: https://gist.github.com/xandros15/de86e5a485cd41ab5e914e76a3614735

Ten classloader zmień na composer

Bo to proste i solidne rozwiązanie, Nikt nie mówi, że twoje jest złe, tylko composer jest po prostu lepszy. 

Odnośnie pytania o factory:

https://bitbucket.org/xandros15/the-game

Nie jest to apka najwyższych lotów, pisana na kolanie w 20min czasu wolnego. Jest to tylko przykład, jak można rozwiązać twój problem. Oczywiście brakuje tam namespace, więc miej to na uwadze używając autoloadera. Przeanalizuj kod i napisz coś podobnego. Ba, jestem pewny, że napiszesz coś lepszego.

komentarz 25 września 2016 przez yorjano Użytkownik (560 p.)
hmm w książce czysty kod chyba o tym czytałem żeby nie dawać dużo parametrów. Aczkolwiek myślałem, że jest to jeszcze znośna liczba. Pomyślę nad tym i nad jakimś rozwiązaniem. Generalnie mój kod do czegoś się nadaje wgl? Oczywiście czekam na dalsze wskazówki jak znajdziesz chwilę czasu :)
komentarz 26 września 2016 przez xandros Nałogowiec (29,450 p.)
https://gist.github.com/anonymous/49c86b97b07d56f9db621b066a056c98#file-libs_attributes_managerbasicattributes-php-L18

Troche zamotałeś z tym zwiększaniem statystyk. Pomyśl, jak można to uprościć.

https://gist.github.com/anonymous/49c86b97b07d56f9db621b066a056c98#file-libs_character_character-php-L15

Powinieneś użyć tablicy assiocjacyjnej jako attr. Oraz dobrą praktyką byłoby dodanie kluczy do stałych.

https://gist.github.com/anonymous/49c86b97b07d56f9db621b066a056c98#file-libs_character_characterfactory-php-L21

Logicznie myśląć resetowanie attrybutów powinno resetować do podstawowych wartości, a nie do 0.

https://gist.github.com/anonymous/49c86b97b07d56f9db621b066a056c98#file-libs_character_characterfactory-php-L33

Zamiast sprawdzać, czy wszystkie attrybuty są 0, możesz dać property, która jest boolem. Będzie Sprawdzała ustawienie tych parametrów. W setBasicAttributes zmieniasz ja na true, a jak sprawdzasz, to poprostu zwracasz ta property.

Wiele firm oraz projektów opensourcowych używają tego standardu:

http://www.php-fig.org/psr/psr-2/
komentarz 26 września 2016 przez yorjano Użytkownik (560 p.)

Zamiast sprawdzać, czy wszystkie attrybuty są 0, możesz dać property, która jest boolem. Będzie Sprawdzała ustawienie tych parametrów. W setBasicAttributes zmieniasz ja na true, a jak sprawdzasz, to poprostu zwracasz ta property.
 

https://gist.github.com/anonymous/d585e874ac59e3a16f1f988809065d4a

O cos takiego Ci chodzi?

 

Logicznie myśląć resetowanie attrybutów powinno resetować do podstawowych wartości, a nie do 0.

Tutaj wlasnie resetuje do podstawowych wartosci, czyli do 0. To nie sa domyslne atrybuty nalezace do Knight/ Mage/ Archer, lecz to sa wartosci, ktore moze zmienic jakis powiedzmy admin zeby stworzyc profesje z innymi parametrami, odbiegajacymi od domyslnych.

    private $newStartStrength = 0;
    private $newStartAgility = 0;
    private $newStartMagic = 0; 



public function resetStartAttr()

{

$this->setAttr(0, 0 ,0);

}



private function setAttr(int $strength, int $agility, int $magic)

{

$this->newStartStrength = $strength;

$this->newStartAgility = $agility;

$this->newStartMagic = $magic;

}

 

https://gist.github.com/anonymous/49c86b97b07d56f9db621b066a056c98#file-libs_attributes_managerbasicattributes-php-L18

Troche zamotałeś z tym zwiększaniem statystyk. Pomyśl, jak można to uprościć.

 Mogę prosić o jakieś wskazówki. W powyższym poscie opisalem jaka idee mialem z tymi wlasnie funkcjami. Da sie to rozwiazac poprzez tylko jedna metode bez tej drugiej z part2, zachowujac te bezpieczenstwo tj. tylko ta metoda z klasy ManagerBasicAttributes bedzie w stanie zmieniac wartosc strength z klasy BasicAttributes? Jak cos wymysle w miedzy czasie to dam edit.

komentarz 26 września 2016 przez xandros Nałogowiec (29,450 p.)

ta ale:

https://gist.github.com/anonymous/d585e874ac59e3a16f1f988809065d4a#file-property-L27

można zamienić na return $this->changed;

Odnośnie wskazówek, to na pewno BUZI. :D

Możesz po prostu stworzyć osobną klase dla pojedyńczego atrybutu, który będzie miał takie properties jak:

  • "basic" (podstawowa wartość, z jaką jednostka zaczyna)
  • "current" (obecna wartość)
  • "changed" (czy zostało zmienione)

Oraz metody:

  • constructor (tam ustalamy podstawową wartość oraz nazwe wartosci)
  • rise (tam zwiększamy o ustaloną wartość)
  • reset (zerujemy do podstawowej wartosci lub 0)
  • getValue (zwracamy aktualną wartość)
  • opcjonalny __toString() (zwraca getValue())
  • isChanged (zwraca wartosc changed)

Ilu programistów, tyle rozwiązań problemu + 1.

komentarz 26 września 2016 przez yorjano Użytkownik (560 p.)
edycja 26 września 2016 przez yorjano
Czyli zamiast BasicAttributes gdzie sa wszystkie atrybuty to porobic oddzielne dla nich klasy (tj. class Strength, class Magic ...) oraz w nich dokonywac edycji poszczegolnych atrybutow, czyli zamiast ManagerBasicAttributes?

Jest to oczywiscie rozwiazanie tylko ja chcialem wlasnie miec kontrole przez takiego Managera zeby nic innego nie moglo np. podnosic wartosci jakiegos atrybutu i zeby mogl to kontrolowac Manager

Jakby istnialy klasy/ funkcje zaprzyjaznione no to nie mam problemu, bo moge sobie w Managerze operowac na skladowych prywatnych klasy BasicAttributes. Czyli uwazasz, ze nie ma sensu tak tego robic?

 
EDIT:

Stworzyłem coś takiego, dzieki funkcjom anonimowym: https://gist.github.com/anonymous/3496f35a21030aad507d9030a2f3769a

 
Rowniez probowalem to zrobic przez pobranie referencji zmiennej, ale chyba nie da sie tego ustawic w anonimowych funkcjach:

https://gist.github.com/anonymous/428558feb753975b234899c9931c433b

oczywiscie wyrzuca blad, ze return powinien byc referencja.

 
Pytanie teraz czy takie cos jak w pierwszym linku warto wgl robic i czy nie jest to przesada?

Podobne pytania

0 głosów
3 odpowiedzi 255 wizyt
pytanie zadane 12 kwietnia 2018 w PHP przez matizuu Obywatel (1,100 p.)
0 głosów
2 odpowiedzi 421 wizyt
pytanie zadane 27 października 2018 w JavaScript przez kameleon Użytkownik (590 p.)
0 głosów
1 odpowiedź 338 wizyt
pytanie zadane 21 października 2018 w C i C++ przez leonka Nowicjusz (120 p.)

92,451 zapytań

141,261 odpowiedzi

319,073 komentarzy

61,853 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Akademia Sekuraka 2024 zapewnia dostęp do minimum 15 szkoleń online z bezpieczeństwa IT oraz dostęp także do materiałów z edycji Sekurak Academy z roku 2023!

Przy zakupie możecie skorzystać z kodu: pasja-akademia - użyjcie go w koszyku, a uzyskacie rabat -30% na bilety w wersji "Standard"! Więcej informacji na temat akademii 2024 znajdziecie tutaj. Dziękujemy ekipie Sekuraka za taką fajną zniżkę dla wszystkich Pasjonatów!

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...