• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Spowolnienie ruchu kółka w SFML, jak to zrobić?

VPS Starter Arubacloud
0 głosów
810 wizyt
pytanie zadane 20 września 2015 w C i C++ przez krolkoreipolnocnej Nowicjusz (240 p.)

Cześć,

dopiero zaczynam swoją przygodę z C++ i obecnie zaczynam pisać małą gierkę w sfml. 

Mam taki oto kod (poniżej) i próbuję zinicjować ruch mojego czerwonego kółka, do czego wiem, że służy setPosition, natomiast po 2 godzinnym kombinowaniu kółko się nie rusza. Używałem też shape.move (), ale też nic. Mógłby ktoś powiedzieć co robię nie tak?

sf::RenderWindow window(sf::VideoMode(800, 800), "SFML works!"); //sf::window - tworzenie okna aplikacji
    sf::CircleShape shape(50.f);
    shape.setFillColor(sf::Color::Red);
    shape.setPosition(0, 0);

    while (window.isOpen()) // dopóki okno jest otwarte
    {
        sf::Event event;
        while (window.pollEvent(event)) // dopóki w "magazynie zdarzeń" znajduje się jakieś zdarzenie
        {
            if (event.type == sf::Event::Closed) // jeśli kliknięto X w oknie
                window.close(); // zamykamy okno
        }

        window.clear();
        window.draw();
        window.display(); // wyświetlamy ekran
   }

    return 0;

1 odpowiedź

+1 głos
odpowiedź 20 września 2015 przez Dash Nałogowiec (29,650 p.)
wybrane 20 września 2015 przez krolkoreipolnocnej
 
Najlepsza

Uno: Co ty rusyjesz komendą window.draw()? Powinno być window.draw(shape);. Po drugie, zbinduj poruszanie pod klawisz np.:

if (sf::Keyboard::isKeyPressed(sf::Keyboard::Left)) 
shape.move(sf::vector2f(2,2)); 

lub 

if (sf::Keyboard::isKeyPressed(sf::Keyboard::Left)) 
shape.move(shape.getPosition() + sf::vector2f(1,1)); 

 

komentarz 20 września 2015 przez krolkoreipolnocnej Nowicjusz (240 p.)
Z tym masz rację, ręcznie za pomocą klawiszy potrafię poruszać piłką, ale chodzi o to żeby sama się ruszała po uruchomieniu. Z góry w dól.
komentarz 20 września 2015 przez Patrycjerz Mędrzec (192,340 p.)
edycja 20 września 2015 przez Patrycjerz

Ja polecam uczyć się od razu dobrych nawyków i zrobić zależność poruszania obiektów od czasu. Będzie ci potrzebna prędkość kółka i jakiś licznik czasu:

//...
sf::Clock zegar;
sf::Time czas = sf::Time::Zero;
float predkosc = 10 // Prędkość w px/s
while(okno.isOpen())
{
	if(sf::Keyboard::isKeyPressed(sf::Keyboard::Up)) 
		kolo.move(sf::Vector2f(0, round(czas.asSeconds() * -predkosc))); 
	if(sf::Keyboard::isKeyPressed(sf::Keyboard::Down)) 
		kolo.move(sf::Vector2f(0, round(czas.asSeconds() * predkosc)));
	if(sf::Keyboard::isKeyPressed(sf::Keyboard::Left)) 
		kolo.move(sf::Vector2f(round(czas.asSeconds() * -predkosc), 0)); 
	if(sf::Keyboard::isKeyPressed(sf::Keyboard::Right)) 
		kolo.move(sf::Vector2f(round(czas.asSeconds() * predkosc), 0));
	okno.clear();
	okno.draw(kolo);
	okno.display(); 
	czas = zegar.getElapsedTime();
    zegar.restart();
}
//...

EDIT: Aby ten sposób działał, radzę ci użyć metody setFramerateLimit dla obiektu okna: http://www.sfml-dev.org/documentation/2.3.1/classsf_1_1Window.php#af4322d315baf93405bf0d5087ad5e784. Pomoże ci ona w ustawieniu odpowiedniej ilości FPS, ale także spowoduje, że czas nie będzie zerowy (przy szybkim komputerze i mało wymagającym programie może się tak stać).

komentarz 20 września 2015 przez Dash Nałogowiec (29,650 p.)

Ma sie odbijać, tak? Taka pseudo grawitacja? Pomyślmy....

float gravity = 0.4; 
float x = 3; 
int floor = 600;

//pętla główna gry 
{

if(shape.getPosition().y > floor) 
x = 3; 

if (x>0) 
x-=gravity; 
else 
x+=gravity; 


shape.move(sf::vector2f(0, x)); 


} 

Od razu mówię że na szybko pisałem, i nie wiem czy zadziała (nie mam możliwości terazm napisac programu, może wieczorem). 

komentarz 20 września 2015 przez adrian17 Ekspert (344,100 p.)
if (x>0) 
x-=gravity; 
else
x+=gravity; 

No, tu trochę przemieszałeś pojęcia prędkości i przyśpieszenia. Z prędkościami to powinno wyglądać mniej więcej:

const double gravity = 9.81; // przyspieszenie

vy = 0; // predkosc
vx = 0;

// w petli:
{
	// zmiana polozenia
	x += vx;
	y += vy;

	// zmiana predkosci
	if(x <= 0) // uproszczone odbicie
		vy = -vy;
	vy += gravity; // wplyw grawitacji
}
komentarz 20 września 2015 przez Patrycjerz Mędrzec (192,340 p.)
Adrian, oczywiście należy dodać tutaj zależność prędkości i przyspieszenia od czasu, bo kod w tej formie nie ma zbytnio sensu (ale chyba o tym wiesz).
komentarz 20 września 2015 przez krolkoreipolnocnej Nowicjusz (240 p.)
dzięki wielkie za pomoc, postaram się zrozumieć co tu napiliście :)

a jednak może ktoś mi podpowie czy można to zrobić tylko za pomocą np. shape.setPosition (x,y)?
komentarz 20 września 2015 przez Patrycjerz Mędrzec (192,340 p.)

Oczywiście, ale move zmienia pozycję względnie, nie bezwzględnie. To zależy od ciebie, z czego ci wygodniej korzystać.

komentarz 18 sierpnia 2016 przez Weenter Użytkownik (830 p.)
Coś mi to nie działa :/

Podobne pytania

0 głosów
3 odpowiedzi 474 wizyt
pytanie zadane 27 września 2015 w C i C++ przez sofnir Gaduła (4,690 p.)
0 głosów
0 odpowiedzi 174 wizyt
+2 głosów
4 odpowiedzi 491 wizyt
pytanie zadane 19 lutego 2017 w C i C++ przez fenq80 Bywalec (2,940 p.)

92,452 zapytań

141,262 odpowiedzi

319,077 komentarzy

61,854 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Akademia Sekuraka 2024 zapewnia dostęp do minimum 15 szkoleń online z bezpieczeństwa IT oraz dostęp także do materiałów z edycji Sekurak Academy z roku 2023!

Przy zakupie możecie skorzystać z kodu: pasja-akademia - użyjcie go w koszyku, a uzyskacie rabat -30% na bilety w wersji "Standard"! Więcej informacji na temat akademii 2024 znajdziecie tutaj. Dziękujemy ekipie Sekuraka za taką fajną zniżkę dla wszystkich Pasjonatów!

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...