• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Zawodowe programowanie gier.

VPS Starter Arubacloud
+4 głosów
2,313 wizyt
pytanie zadane 1 września 2015 w Rozwój zawodowy, nauka, praca przez Eliś Nowicjusz (190 p.)

Witam serdecznie!

 

Od razu uprzedzę, mój post/pytania mogą być dość długie i wyczerpujące. Przepraszam za to z góry.

 

W przyszłości chciałabym zostać programistką gier komputerowych. Sama gram dużo w różne z nich i praca przy ich tworzeniu wydaje się czymś idealnym dla mnie. Już wcześniej troszkę interesowałam się ogólnie kodami, znalazłam w Internecie filmy pana Mirosława, które sporo mi pomogły postawić moje bardzo pierwsze kroki. Teraz wylądowałam tutaj głównie z pytaniami „co powinnam robić dalej, by dotrzeć do celu?”. Zdaję sobie sprawę z tego, że jestem praktycznie na starcie mojej drogi, wielu rzeczy nie wiem, a przede mną masa ciężkiej pracy, jednak jestem zdeterminowana, więc pozwolę sobie zadać wam kilka z nich.

 

• Skończyłam w tym roku liceum. Z przyczyn niezależnych ode mnie muszę zrobić sobie rok przerwy, jednak po tym czasie planuję wybrać się na studia i tu nasuwa się moje pytanie - na jaki kierunek wybrać się najlepiej, na co kłaść uwagę przy jego wybieraniu? Uniwersytet, czy może politechnika?

 

• Wiem, że studia mogą wcale nie nauczyć mnie tego, czego chcę, co za tym idzie, gdzieś powinnam zacząć. Nie chcę zmarnować roku na siedzenie i nic nie robienie, dlatego może ktoś mógłby polecić mi jakieś strony, które pomogą mi w systematycznej nauce? (Mogą być anglojęzyczne, z językiem tym problemów nie mam, a wiem, że na takich stronach informacje czasem są nowsze niż na tych po polsku.)

 

• Jak dużo matematyki powinnam umieć? To chyba najbardziej męczące mnie pytanie, ponieważ wiele osób twierdzi, że powinnam być ścisłowcem, żeby w ogóle zaczynać naukę programowania. Niestety dla mnie matematyka jest dość ciężkim przedmiotem, nie niewykonalnym, ale ciężkim. Przez okres całych wakacji uczyłam się jej codziennie przez godzinę, trochę ją poprawiłam i naprawdę to jedyna rzecz, która mnie zniechęca.

 

• Na jakie języki kłaść nacisk i których uczyć się na początek?

 

No, to tyle. Dziękuję każdemu kto zadał sobie trud przeczytania mojego postu, oraz wszystkim, którzy postanowią mi pomóc.

Miłego dnia/wieczoru, życzę! 

10 odpowiedzi

+3 głosów
odpowiedź 1 września 2015 przez Szykem2 Nałogowiec (29,510 p.)
wybrane 1 września 2015 przez Eliś
 
Najlepsza

Spróbuję odpowiedzieć na twoje pytania chociaż łatwe to nie będzie;)

Po pierwsze na uczelnie nie musisz iść wcale. Firmy patrzą głównie na doświadczenie i jeżeli będziesz miała jakieś większe doświadczenie to zawsze znajdzesz pracę bez względu na wykształcenie, chociaż dyplom może pomóc jak tego doświadczenia nie masz(ewentualnie może być łatwiej o praktyki). Ale wracając do wyboru. To czy wybierzesz uniwersytet czy politechnike nie ma znaczenia. Ważne jest co się nauczysz i sama masz zamiar się nauczyć poza tym co w programach. Ja studiuję na AGH na WFiIS i wybrałem akurat ten kierunek bo najbardziej pasował mi pod względem przerabianych treści. Nie mam tak, że muszę zrealizować to co mi każą tylko od 4 semestru mam już obieraki(czyli uczę się tego co chcę).

Przechodząc dalej co do stron to to pytanie zachacza już o kolejne więc najpierw odpowiem na nie. Na każdej uczelni masz C/C++ JAVA i Python więc celowałbym w te języki jednak na początku w C++(najtrudniejszy, ale jak już go ogarniesz to pozostałe są takie łatwe, że tydzień wystarczy na zapoznanie się ze składnią języka i budową kodu. Nie mówie tu oczywiście o nauce bibliotek bo całego języka to po kilku latach pracy zawodowej można jeszcze nie umieć).

Studia rzeczywiście nie nauczą Cię porządnie rzadnego z języków bo nie ma na to czasu. Zwykle jest to 30 godzin ćwiczeń w semestrze przez jeden semestr i tyle samo wykładów więc nie ma możliwości pełnego poznania języka. Mój wykładowca od C++ mówi, że jeżeli sami nie chcemy czegoś zrobić to nikt nas nie zmusi, a te podstawy, które omawiamy nie wystarczą i w domu musimy programować, żeby umieć się obchodzić z kodem. Studia są po to żeby nauczyć podstaw i dać możliwość rozwoju(zachęcić do dalszej nauki).

Matematyka... ciężka sprawa. Dużo ludzi, których znam nie poszło na kierunek techniczny tylko dlatego, że jest analiza. Jednak jest to przemiot całkiem odmienny niż matematyka w liceum. O większości czego się uczyłaś można zapomnieć. Ja jak w te wakacje dawałem korepetycje licealiście to sam się zdziwiłem ilu rzeczy nie pamiętam bo się ich wogóle nie stosuje. Na studiach jest tydzień góra dwa powtórki z licum i  jedziemy nowy materiał(granice(nie takie proste jak się w liceum robi), pochodne i całki) i na tym się opiera cała dalsza analiza. Oczywiście będzie jeszcze algebra ale to temat na inną dyskuję.

Teraz te polecane strony: nie wiele tegą będzie ja się głównie uczyłem z symfonii c++ standard Jerzego Grębosza i Thinking in C++ Bruce'a Eckel'a i teraz głównie cppreference jeśli mam jakiś problem to szukam na stackoverflow, cpp0x i oczywiście dokumentacje ale tego można znaleźć pełno w internecie. Dodatkowo skoro się interesujesz grami: link i link

To sie rozpisałem... Ale jak pomóc to najlepiej jak się umie. Jeśli masz dodatkowe pytania lub coś jest niejasne pisz w komentarzu.

Pozdrawiam

komentarz 1 września 2015 przez Szykem2 Nałogowiec (29,510 p.)

O jeszcze mi się przypomniało poradnik Xion'a

komentarz 11 maja 2016 przez Lafoniz Gaduła (4,370 p.)

Matematyka... ciężka sprawa. Dużo ludzi, których znam nie poszło na kierunek techniczny tylko dlatego, że jest analiza. Jednak jest to przedmiot całkiem odmienny niż matematyka w liceum. O większości czego się uczyłaś można zapomnieć.

Ostatnie zdanie jest zabójcze i naprawdę nie mam pojęcia dlaczego jest tak często powtarzane. Nie trzeba zapominać o niczym. Wszystko czego uczyła się w liceum (o ile robiła to dobrze) jest jak najbardziej aktualne. Zmienia się jedynie perspektywa patrzenia na pewne rzeczy.

+5 głosów
odpowiedź 1 września 2015 przez daan Pasjonat (17,640 p.)

Wcale nie musisz umieć programować, żeby pracować przy tworzeniu gier komputerowych. Jeżeli nie chcesz pracować przy programowaniu silnika, to raczej zainteresuj się gotowymi rozwiązaniami np. Unity, Unreal Engine. Znacznie więcej pracy jest przy tworzeniu gry od strony "gameplay'u" tzn. np. tworzenie questów, misji, map. Nie wiem jak to wygląda "w rzeczywistości" ale z tego co udało mi się posłuchać w różnych wywiadach, wiele osób pracujących przy grach wcale nie umie programować (może znają jakieś tam podstawy). Jeżeli chcesz pracować w gronie kilku osób i tworzyć gry indie, tutaj raczej pracy będzie więcej. W takim studiu zazwyczaj każdy robi wszystko co umie i w czym jest w stanie pomóc. Jak się dostać do takiego studia ? Nikt Ci dokładnie nie powie.

Studia też są ciężkim tematem, niby dobrze mieć papier i w zasadzie tylko po to na studia się idzie - z drugiej strony jeżeli nie lubisz matematyki to będzie dla Cb trudne przeżycie bo na studiach informatycznych niestety matematyka jest na dość wysokim poziomie. Nie umiem Ci doradzić czy powinnaś iść czy nie. Ja poszedłem narazie nie wiem czy zrobiłem dobrze. Wydaje mi się też że lepszym wyborem byłaby politechnika.

Ciężko też powiedzieć od jakiego języka zacząć. Jeżeli dopiero zaczynasz to polecam poczyć sie troche C++, będziesz wstanie przenieść się z niego na dowolny inny język. Potem spróbuj może z C#, który pomoże Ci pisać gry we wcześniej wspomnianym Unity. 

Zobacz sobie ten wywiad, całkiem rzeczowy mi sie wydaje :)

+1 głos
odpowiedź 1 września 2015 przez mrcnsct Nałogowiec (36,390 p.)
+1 głos
odpowiedź 1 września 2015 przez NoName Mądrala (5,640 p.)
No to jeśli tylko masz zapał to nie pozostaje nic innego jak kodzić jak najwięcej.
Jeśli już znasz trochę C++ to ograrnij go do przyzwoitego poziomu, to pomoże w dalszej nauce, jeśli będziesz chciała przerzucić na inny język.

Jeśli stwierdzisz, że na prawdę Ci się to podoba to wybierz studia informatyczne.
Co do matmy to na spokojnie dasz radę, jeśli tylko nie będziesz olewać i uczyć się w miare na bierząco to wszystko jest do ogarnięcia bez problemowo.Więc nie ma się czego bać.

 

Kwestia jeszcze co do studiów, to akurat miałem koleżankę na studiach która bardzo chciała tworzyć gry... tylko, że nie lubiła kodzić... no i zmieniła infromatyke (AGH) na UJ, tam jest kierunek z tworzeniem gier czy coś takiego i sobie chwali z tego co mi wiadomo(ale jak to wygląda to nie wiem)

 

Podsumowując, jeśli lubisz programować i Cię to interesuje, to jak najbardziej możesz iść na studia informatyczne, a matme ogarniesz przy odrobinie wysiłku.
komentarz 11 maja 2016 przez Lafoniz Gaduła (4,370 p.)
Czy twoja przeglądarka internetowa nie pokazuje Ci błędów w tekście?
+1 głos
odpowiedź 1 września 2015 przez Strategiusz Dyskutant (9,220 p.)
Studia będą tak naprawdę przeszkodą. Jedyne w czym mogą być przydatne to, że rodzina da Ci spokój, bo przecież studiujesz. Idealnie byłoby gdyby rodzina wspomogła prywatną naukę tej konkretnej rzeczy jakiej chcesz się nauczyć, a prawdopodobnie nie zgodzą się dać Ci kilku lat na naukę we własnym zakresie i jeszcze pieniędzy na to, bo będą uważać, że "papier to jednak papier", albo nie uwierzą, że masz zapał i nie zmarnujesz tego czasu.

Jeśli zdecydujesz się na studia, to i tak będzie konieczna nauka dodatkowa programowania, poznanie innych języków i frameworków. Nauka frameworka jest trudniejsza niż języka programowania którego on używa.

Z matematyki nie trzeba dużo potrafić, najczęściej przydaje się wzór Pitagorasa do obliczania odległości w układzie współrzędnych. Przydaje się znajomość idei matematycznych funkcji, żeby wiedzieć jak kombinować, gdy chcesz, żeby na przykład odległość celu przekładała się jakoś sensownie na otrzymywane obrażenia.

Ogólnie to uważam, że nastawianie się na zawodowy gamedev jako pierwszy zawód programistyczny to ryzykowna droga. Gry robi się trudno.
+1 głos
odpowiedź 1 września 2015 przez criss Mędrzec (172,590 p.)
W studiach ci nie pomoge, bo sam niedługo będę miał ten problem (no dobra, to nie ma sensu, po prstu jeszcze o tym nie myślałem). Anyway, jeśli już wiesz, że chcesz iść w programowanie to ci studia nie pomogą. Przynajmniej ja o takim cudownym kierunku nie słyszałem. Tak czy inaczej - nic ci nie da tyle, co własne projekty.

Obejrzyj do końca kurs obiektowego C++. Obiektowość jak obiektowość - jakiego byś się języka nie chwyciła - koncepcja ta sama. Potem, z tą wiedzą, próbuj napisać coś swojego, chociażby w konsoli. Konsola uczy pokory w kwesti gierek :D Jednocześnie czytaj jakiś obszerniejszy kurs, (np. xiona - googluj xion c++, jesli nie znasz) zeby mieć chociaż świadomość istnienia możliwości, ktorych nie poznasz pisząc swój projekt  i zacznij się interesować nowinkami (polecam blog Kacpra Kołodzieja i P-programowanie Karola). Poznasz troche C++, może po drodze ogarniesz coś do graficznych gierek typu Qt, sfml itd.

Jeśli chodzi o języki, to w branży gier, z tego co mi wiadomo - C++ i C# głównie. Przynajmniej ja planuję się zainteresoać C# w niedalekiej przyszłości.

Co do matmy... Bleh, gówno prawda. Jasne, pomaga, ale na pewno nie jest konieczna. To jak bardzo by ci się przydała będzie zależeć od tego co faktycznie będziesz pisać, więc... no zależy. W każdym razie koniecznością nie jest. A te wiele osób to pewnie ludzie nie związani z programowaniem w żaden sposób opierający swoje zdanie na stereotypach. Bo stereotyp rpogramisty jest jaki jest. Powoli się zmienia, no ale sama widzisz.
0 głosów
odpowiedź 16 października 2015 przez ReksetoDev Gaduła (4,530 p.)
Tworzenie gier na początku nie może być związane z zarobki em np znajdź ekipę 5 osób na tym forum ogarnij cie silnik i zróbcie grę dowiesz się kilku rzeczy a przy okazji skryptowania naucz się Javy c# Pythona czy nawet c++ ja tak robię pozwala mi to podstawić sb nowy obraz takiej pracy czyli jak to wygląda czy mnie to kręci itd
komentarz 16 października 2015 przez niezalogowany
To żeś odkopał temat! Raz jeden dostał złotą łopatę za odkop z kwietnia ;) Ale wracając do tematu: czemu niby tworzenie gier na początku NIE MOŻE być związane z zarobkami? Zupełnie tego nie rozumiem. Można powiedzieć, że jak chcesz to rób gry free-to-play, a jak nie, to to na nich zarób. Według mnie, zarobek jest dobrym zachęceniem do tworzenia kolejnych gier (no i oczywiście recenzje, bo ludzie mogą kupić i się rozczarować ;)). Jeśli chodzi o ekipę, to według mnie o wiele łatwiej się pracuje w zespole jednoosobowym (max. 2, ale według mnie to już jest przesada ;)). No, oczywiście jeśli to są gry indie. Ale to tylko moje zdanie ;) Jeśli chodzi o języki, to do gier najlepszy jest C++, bądź C#, no chyba że mówisz o skryptach (jak na przykład w Unity - C#, JavaScript, Boo).
komentarz 16 października 2015 przez ZakosiliMiNeta Nałogowiec (30,910 p.)
Jeśli się nie myle to Unity nie wspiera już Boo
komentarz 17 października 2015 przez niezalogowany
@ZakosiliMiNeta - serio? Hm, nie wiedziałem. Może to dlatego, że prawie nikt go nie używał ;)
komentarz 17 października 2015 przez ReksetoDev Gaduła (4,530 p.)
Java tez daje rade ;) języki c nie muszą być uznawane za jakieś mistrzowskie do gier ale wiele silników z nich korzysta to fakt , odkop lol xd było w pytaniach u mnie bo dawno mnie nie było worka
0 głosów
odpowiedź 16 października 2015 przez ZakosiliMiNeta Nałogowiec (30,910 p.)
Z góry przepraszam za odkopanie tematu lecz może moje zdanie się komuś przyda.

Zależy to co chcerz konkretnie robić w tej branży tworzenia gier. Podając na swoim przykładzie. Tworzę z kolegą gierke w Javie i jak chce zrobić jakąś szybką i stosunkowo dokładną kolizję ( gdzie co chwila obiekty się skalują oraz obracają ) to trochę matematyki potrzeba i mi już wiedzy trochę brak. Jak już nawiązujemy do matematyki to zazwyczaj przydaje się jakaś znajomość fizyki. Moim zdaniem pójście na studia to nie taki totalnie bez sensu pomysł, ponieważ matematyka na nich może nie raz Ci się przydać. Ja osobiścię bym wybierał/wybiorę jakiś kierunek matematyki na studia bo programowania można się nauczyć pożadnie z internetu, matematyki już nie do końca.
komentarz 16 października 2015 przez niezalogowany
W sumie to nie ty odkopałeś, tylko wszedłeś do już odkolanego ;)
0 głosów
odpowiedź 16 października 2015 przez niezalogowany
'Programowanie gier" - brzmi bardzo ... sadomasochistycznie. Serio. Jeżeli chcesz pracować w korpo to wybierz sobie jakiś dział, a nie porywaj się na całość. Potem sprawdź jakie wymagania są napisane w ofertach pracy. Wygoogluj każde z nich i ucz się.
0 głosów
odpowiedź 11 maja 2016 przez Lafoniz Gaduła (4,370 p.)

na jaki kierunek wybrać się najlepiej, na co kłaść uwagę przy jego wybieraniu? Uniwersytet, czy może politechnika?

Najbardziej naturalnym wyborem jest informatyka. Większość przedmiotów z tego kierunku okaże się w większym czy mniejszym stopniu przydatna, nawet te "nielubiane" jak analiza matematyczna, algebra liniowa czy fizyka. Poza tym będziesz miała możliwość stworzenia własnej gry w ramach np. pracy licencjackiej.

Jak dużo matematyki powinnam umieć?

To zależy co planujesz robić. Przykładowo ja korzystam z biblioteki SFML oraz różnych dodatków do niej, aby tworzyć coś w rodzaju gier Indie i solidne zrozumienie materiału z liceum okazuje się bardzo przydatne, przykłady:

-  funkcje trygonometryczne i odwrotne do nich

- wektory, podstawowe działania na wektorach

- elementarna geometria, z jakimiś elementami geometrii analitycznej

Na jakie języki kłaść nacisk i których uczyć się na początek?

Języki? Po co Ci na start słaba znajomość kilku języków? W czym Ci to niby pomoże? Zacząć powinnaś od bardzo dobrej znajomości jednego języka, możliwości wyboru jest kilka. Im dłużej się będziesz na początku tego języka uczyć i im lepiej go poznasz, tym łatwiej Ci będzie w przyszłości. Zaczynanie nauki programowania od gier (nie licząc konsolowych projektów) nie jest najlepszym posunięciem. 

Jak już dobrze poznasz jakieś narzędzie wtedy będziesz mogła zając się grami. Czekać na Ciebie będzie wiele istotnej konceptualnej wiedzy, która na szczęście jest niezależna od wykorzystywanej technologii (języka), ale sama jego znajomość jest niezbędna, a poprawnie coś zaimplementować.

Podobne pytania

+2 głosów
2 odpowiedzi 601 wizyt
+1 głos
3 odpowiedzi 454 wizyt
0 głosów
2 odpowiedzi 359 wizyt

92,452 zapytań

141,262 odpowiedzi

319,085 komentarzy

61,854 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Akademia Sekuraka 2024 zapewnia dostęp do minimum 15 szkoleń online z bezpieczeństwa IT oraz dostęp także do materiałów z edycji Sekurak Academy z roku 2023!

Przy zakupie możecie skorzystać z kodu: pasja-akademia - użyjcie go w koszyku, a uzyskacie rabat -30% na bilety w wersji "Standard"! Więcej informacji na temat akademii 2024 znajdziecie tutaj. Dziękujemy ekipie Sekuraka za taką fajną zniżkę dla wszystkich Pasjonatów!

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...