Witam! Z powodu choroby nie pojawiłem się na ostatnich ćwiczeniach m.in z relacji równoważności.
O ile już w miarę zrozumiałem temat na podstawie notatek to jednak są przykłady których całkowicie nie jestem w stanie zrozumieć.
Chociażby to:
Zad 1. W zbiorze X {a,b, c, d} dana jest relacja R. Sprawdzić, czy ta relacja jest: 1) zwrotna, 2) symetryczna, 3) przechodnia, 4) relacją równoważności. Jeżeli dana relacja jest relacją równoważności, to wyznaczyć klasy abstrakcji tej relacji.
Niby spoko ale nie rozumiem dlaczego to:
R {(a, a),(b,b),(c, c),(d, d),(b, c),(c,b)}
jest relacją równoważności, a to:
R {(a, a),(b,b),(c, c),(d, d),(a,b),(b, a),(b, c),(c,b)}
już nie.
Generalnie największy problem mam z relacją przechodniości oraz klasami abstrakcji ale akurat na tego typu przykładach nie idzie mi tak źle.
Mógłby mi ktoś wytłumaczyć prostym językiem dlaczego pierwszy przykład się zgadza chociaż drugi ma te same pary + 2 dodatkowe?
Z góry dziękuję oraz pozdrawiam
Sterczix