• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

Początki programowania w C++, ocena kodu, uproszczenie go.

Object Storage Arubacloud
0 głosów
242 wizyt
pytanie zadane 12 grudnia 2016 w C i C++ przez tomek100 Nowicjusz (170 p.)

Witam, jestem uczniem 3 klasy gimnazjum i dopiero zaczynam swoją przygodę z programowaniem. Jestem po drugiej lekcji podstaw programowania C++, uczyłem się z filmików PasjaInformatyki. Aby lepiej poznać ify, chciałem napisać małą grę, coś w stylu milionerów. Napisałem trochę kodu i chciałem dać go komuś doświadczonemu do wglądu, czy dobrze rozumuje, czy da się go uprościć i jak i czy jest sens pisania tego dalej, czy lepiej przejść do kolejnych lekcji. W dalszej części chciałbym wprowadzić pytania dwuetapowe typu Prawda/Fałsz, obie odpowiedzi na pytanie musiałyby być poprawne, oba warunki spełnione, by można było przejść do następnego pytania. Program jak na razie spełnia swoje zadanie. Oto kod:

 
 

#include <iostream>
#include <windows.h>

using namespace std;

string x;

int main()
{
    cout << "Witaj w drugiej czesci gry Milionerzy, stworzonej przez Tomek, enjoy!"<<endl;
    Sleep(1000);
    cout<<"Oto pierwsze pytanie..."<<endl;
    Sleep(1000);
    cout<<"W ktorych latach istniala konfederacja barska?"<<endl;
    cout<<"A. 1769-1775"<<endl;
    Sleep(1000);
    cout<<"B. 1768-1772"<<endl;
    Sleep(1000);
    cout<<"C. 1670-1672"<<endl;
    Sleep(1000);
    cout<<"D. 1795-1798"<<endl;
    Sleep(500);
    cout<<"Twoja odpowiedz: ";
    cin>>x;

    if((x=="B")||(x=="b"))
    {
        cout<<"Poprawna odpowiedz, gratuluje! Przechodzisz dalej!"<<endl;

        Sleep(1000);
        cout<<"Oto nastepne pytanie... dziedzina wiedzy: Geografia..."<<endl;
        Sleep(1000);
        cout<<"Rzeka Wieprz to..."<<endl;
        Sleep(1000);
        cout<<"A. lewy doplyw Wisly"<<endl;
        Sleep(1000);
        cout<<"B. lewy doplyw Odry"<<endl;
        Sleep(1000);
         cout<<"C. prawy doplyw Wisly"<<endl;
    Sleep(1000);
    cout<<"D. prawy doplyw Odry"<<endl;
    Sleep(500);
    cout<<"Twoja odpowiedz: ";
    cin>>x;

        if ((x=="c")||(x=="C"))
        {
            cout<<"Poprawna odpowiedz, przechodzisz do nastepnej rundy!"<<endl;

               Sleep(1000);
        cout<<"Nastepne pytanie... dziedzina wiedzy: Historia..."<<endl;
        Sleep(1000);
        cout<<"Stanislaw Antoni Poniatowski objal tron Polski, jednoczesnie bedac ostatnim krolem w wolnej elekcji w:"<<endl;
        Sleep(1000);
        cout<<"A. 1764r."<<endl;
        Sleep(1000);
        cout<<"B. 1777r."<<endl;
        Sleep(1000);
         cout<<"C. 1853r."<<endl;
    Sleep(1000);
    cout<<"D. 1790r."<<endl;
    Sleep(500);
    cout<<"Twoja odpowiedz: ";
    cin>>x;

    if ((x=="a")||(x=="A"))
    {
        cout<<"Swietnie! nastepna runda!"<<endl;

    }
    else
    {
        cout<<"Bledna odpowiedz, sprobuj jeszcze raz!";
    }

        }
        else
        {
            cout<<"Niepoprawna odpowiedz, dziekuje za zagranie! The game was created by Tomek.";
        }
    }
else
{
    cout<<"Zla odpowiedz, try again!"<<endl;
    cout<<"Gra stworzona przez Tomek, thank you for your time!";
}

    return 0;
}

 

2 odpowiedzi

+1 głos
odpowiedź 12 grudnia 2016 przez Knayder Nałogowiec (37,640 p.)
edycja 12 grudnia 2016 przez Knayder

Generalnie tak:

  • Nazwy zmiennych zawsze definiuj możliwie najbardziej zrozumiale. W tym przypadku może nie jest to takie szkodliwe, ponieważ zdefiniowałeś tylko jedną zmienną, lecz złe nawyki zostają, a za pół roku będziesz się zastanawiał o co chodziło ze zmienną abcd w twoim kodzie :|
  • Pamiętaj aby zachowywać poprawne wcięcia w kodzie (tabulacje) bardzo poprawia to czytanie kodu.
  • Jeżeli kod po if'ie ma tylko jedną linijkę, to nie musisz pisać klamer:
    if(zmienna == 10)
        cout << "Zmienna wynosi 10" << endl;

     

  • Myślę że jak na drugi odcinek to nie jest źle, ale jeszcze duuużo się musisz nauczyć :)

Pozdrawiam :)

komentarz 12 grudnia 2016 przez niezalogowany
I oczywiście w warunku operator porównania == nie przypisania = :)
komentarz 12 grudnia 2016 przez Burgund Początkujący (480 p.)
Co do punktu 3 - sam prawdę mówiąc zazwyczaj tak robię, choć nie każdy zgodzi się z tą konwencją. Robert C. Martin pisał, że nie poleca opuszczania nawiasów klamrowych.
komentarz 12 grudnia 2016 przez Knayder Nałogowiec (37,640 p.)
Cholera, tak podstawowy błąd ;_;
Dzięki za upomnienie.
komentarz 12 grudnia 2016 przez QizmoPL Stary wyjadacz (11,440 p.)
Nie uzywaj przestrzeni nazw i unikaj zmiennych globalnych
0 głosów
odpowiedź 12 grudnia 2016 przez Burgund Początkujący (480 p.)

1) Postaraj się powywalać jak najwięcej kodu z main do osobnych funkcji poniżej - zwłaszcza z bloków if i else.

2) Formatuj wcięcia - nie wiem czy masz taki układ czy ci się rozsypało przy wklejaniu na forum, jednak ilość tabów/spacji w lewym marginesie powinna ułatwiać czytanie kodu, nie utrudniać. 

Źle:


        if ((x=="c")||(x=="C"))
        {
            cout<<"Poprawna odpowiedz, przechodzisz do nastepnej rundy!"<<endl;
 
               Sleep(1000);
        cout<<"Nastepne pytanie... dziedzina wiedzy: Historia..."<<endl;
        Sleep(1000);
        cout<<"Stanislaw Antoni Poniatowski objal tron Polski, jednoczesnie bedac ostatnim krolem w wolnej elekcji w:"<<endl;
        Sleep(1000);
        cout<<"A. 1764r."<<endl;
        Sleep(1000);
        cout<<"B. 1777r."<<endl;
        Sleep(1000);
         cout<<"C. 1853r."<<endl;
    Sleep(1000);
    cout<<"D. 1790r."<<endl;
    Sleep(500);
    cout<<"Twoja odpowiedz: ";
    cin>>x;
 
    if ((x=="a")||(x=="A"))
    {
        cout<<"Swietnie! nastepna runda!"<<endl;
 
    }
    else
    {
        cout<<"Bledna odpowiedz, sprobuj jeszcze raz!";
    }
 
        }
        else
        {
            cout<<"Niepoprawna odpowiedz, dziekuje za zagranie! The game was created by Tomek.";
        }

Lepiej:

if ((x=="c")||(x=="C"))
{
    cout<<"Poprawna odpowiedz, przechodzisz do nastepnej rundy!"<<endl;
    Sleep(1000);
    cout<<"Nastepne pytanie... dziedzina wiedzy: Historia..."<<endl;
    Sleep(1000);
    cout<<"Stanislaw Antoni Poniatowski objal tron Polski, jednoczesnie bedac ostatnim krolem w wolnej elekcji w:"<<endl;
    Sleep(1000);
    cout<<"A. 1764r."<<endl;
    Sleep(1000);
    cout<<"B. 1777r."<<endl;
    Sleep(1000);
    cout<<"C. 1853r."<<endl;
    Sleep(1000);
    cout<<"D. 1790r."<<endl;
    Sleep(500);
    cout<<"Twoja odpowiedz: ";
    cin>>x;
 
    if ((x=="a")||(x=="A"))
    {
        cout<<"Swietnie! nastepna runda!"<<endl;
    }
    else
    {
        cout<<"Bledna odpowiedz, sprobuj jeszcze raz!";
    }
}
else
{
    cout<<"Niepoprawna odpowiedz, dziekuje za zagranie! The game was created by Tomek.";
}

3) Poza drobnymi wyjątkami (jak np. iterator w pętli for) unikaj nazw zmiennych typu "x", "dupa", "zmienna". Lepiej ją nazwać np. "userAnswer" lub wybrać inną nazwę zgodną z twoją konwencją, ale zawierającą informację czym jest zmienna. 

Podobne pytania

0 głosów
5 odpowiedzi 825 wizyt
+3 głosów
3 odpowiedzi 197 wizyt
+1 głos
3 odpowiedzi 439 wizyt

92,539 zapytań

141,382 odpowiedzi

319,476 komentarzy

61,928 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Kolejna edycja największej imprezy hakerskiej w Polsce, czyli Mega Sekurak Hacking Party odbędzie się już 20 maja 2024r. Z tej okazji mamy dla Was kod: pasjamshp - jeżeli wpiszecie go w koszyku, to wówczas otrzymacie 40% zniżki na bilet w wersji standard!

Więcej informacji na temat imprezy znajdziecie tutaj. Dziękujemy ekipie Sekuraka za taką fajną zniżkę dla wszystkich Pasjonatów!

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...