• Najnowsze pytania
  • Bez odpowiedzi
  • Zadaj pytanie
  • Kategorie
  • Tagi
  • Zdobyte punkty
  • Ekipa ninja
  • IRC
  • FAQ
  • Regulamin
  • Książki warte uwagi

question-closed [Tutorial] | [C++ / SFML] Piszemy Platformówkę 2D

Object Storage Arubacloud
+8 głosów
3,124 wizyt
pytanie zadane 22 lutego 2016 w Nasze poradniki przez niezalogowany
zamknięte 16 marca 2017

Cześć wszystkim, jak zapewne część z Was wie to oprócz uczenia Pasjonatów (użytkowników tego forum) korzystania z Google'a to zajmuję się również prowadzeniem bloga, na którym swego czasu istniała dość popularna seria poradników (w zasadzie kurs): "Piszemy grę w SFML'u". Jednak na skutek różnych powodów (o nich poczytać możecie na blogu) postanowiłem go oznaczyć jako [Obsolete] i w jego miejsce zacząłem pisać nowy, lepszy (i z pewnie nowymi błędami) kurs/poradnik "Piszemy Platformówkę 2D".

Otóż, na obecny moment (t.j 22 Feb 2016) wypuściłem 2 części i postanowiłem udostępnić go na łamach tego serwisu (przyznaję: część osób mnie "męczyła" o wrzucanie czegoś także tutaj, więc oto wrzucam).

Chciałbym zaznaczyć, że głównym miejscem tego poradnika jest blog i tam wolałbym otrzymywać pytania, a to dlatego że chciałbym aby moje odpowiedzi były łatwo dostępne dla wszystkich, a nie tylko dla użytkowników tego forum (no, chyba że uda się tutaj zorganizować specjalny dział pod pytania/problemy związane z tym poradnikiem, wtedy nie widzę problemu :P ).

Aby nie robić śmietnika z tego działu to poszczególne lekcje będą wrzucane częściowo jako odpowiedzi do tego pytania (wstęp, reszta dostępna na blogu; a to jest po części konsekwencja limitu słów, ale mam też parę innych powodów).

Oprócz możliwości zadawania pytań w komentarzach pod wpisem na blogu i wymienionych sposobów komunikacji (w pierwszej części poradnika, np twitter) to możecie zadawać mi pytania (o ile mnie złapiecie) na IRC'u pasji informatyki (freenode.net #pasjainformatyki). Opinie możecie pisać gdzie chcecie.

Z innych ogłoszeń przeznaczonych dla Pasjonatów:

  1. [Mój blog]
  2. [Lekcje z tej serii]

Jeżeli macie jakieś pytania na temat organizacji (tzn nie są to pytania dotyczące konkretnych lekcji), to śmiało zadawajcie je tutaj, jednak radzę zajrzeć do pierwszej lekcji gdzie sporo rzeczy opowiedziałem.

komentarz zamknięcia: Anulowanie projektu

2 odpowiedzi

0 głosów
odpowiedź 22 lutego 2016 przez niezalogowany

[0. Wprowadzenie]

Słowem wstępu do Wstępu


Na samym początku chciałbym Cię przywitać w tym kursie. Zachęcam Cię do przeczytania tego wpisu, bo zawiera on wiele kluczowych informacji. W ramach ciekawostki dodam, że ten kurs jest zastępstwem dla mojego poprzedniego kursu [Piszemy grę w SFML’u].

Jeżeli będziesz miał jakieś pytania odnośnie konkretnej lekcji (lub problemy) to zapraszam na [forum] (link wkrótce, do tego czasu akceptowalne są pytania w komentarzach), gdzie ja lub ktoś inny postara się rozwiać Twoje wątpliwości. Możesz się także skontaktować ze mną przez twittera [@S_Siarkiewicz].

Umówmy się, że komentarze pod tym kursem zostawimy wyłącznie do komentowania, tzn dzielenia się swoją opinią lub informowania o znalezionym błędzie.

Mam nadzieję, że te kurs okaże się dla Ciebie przydatny (o czym możesz dać znać np. w komentarzu) i nie przedłużając już więcej przejdźmy do właściwszej części wprowadzenia.

...

(Czytaj więcej)

0 głosów
odpowiedź 22 lutego 2016 przez niezalogowany

[1. Projektowanie gry]

Wstęp


Witam Cię w kolejnej lekcji kursu [Piszemy platformówkę 2D].

W tej lekcji wciąż nie napiszemy żadnego kodu, jednak zastanowimy się co właściwie chcemy osiągnąć. Przy małych produkcjach np game jam’owych planowanie ogranicza się do prostego szkicu o czym będzie gra, w przypadku większych dojdzie rozplanowanie głównych modułów.

Ta lekcja jedynie dotyka tematu projektowania gier (zachęcam cię do samodzielnego pogłębienia tego tematu), skupimy się wyłącznie na ogólnym rozrysowaniu rozgrywki, odpowiemy sobie także na kilka istotnych (z punktu widzenia kodu) pytań oraz zastanowimy się jak będzie wyglądał schemat klas w naszej grze.

 

Zestaw uniwersalnych pytań


Przy designie każdej gry warto zadać zestaw pytań, które mają na celu ułatwienia programiście/zespołowi pracy nad grą. Dzięki odpowiedziom na te pytania nie musimy wszystkiego wymyślać „na żywo”, uzyskamy także ogólny zarys gry, a przy samym pisaniu będziemy czuli się mniej „zagubieni”.

Odpowiedzi na te pytania powinny być niczym „kamienie węgielne” tzn stałe (constance), ponieważ ich zmiana będzie wiązała się ze zmianą sporej części kodu (czego oczywiście nie chcemy robić). Więc warto zastanowić się nad nimi chwilę, zgodnie z powiedzeniem:

Think twice, code once ~Bill Chapman

Wracając do meritum, pytania na które dobrze jest znać przynajmniej ogólną odpowiedź (kolejność przypadkowa):

  1. O czym jest gra? (klimat gry; ogólny zarys „fabularny” gry, nie chcemy gry o niczym, gra powinna trzymać się jednej ustalonej koncepcji)
  2. Jaki jest cel gry? (co gracz musi zrobić, żeby wygrać, przejść poziom)
  3. Jaka jest podstawowa mechanika i sterowanie?
  4. Czy w grze są jakieś przeszkadzajki/wrogowie? Jeżeli tak to jakie? (ogólny szkic zachowań wrogów, obiektów które mogą skrzywdzić gracza)
  5. Za co nagradzamy gracza?

Zazwyczaj tych pytań zadaje się więcej (np. o znajdźki, ekwipunek, otd.), jednak w naszym przypadku nie miałyby one znaczenia, a to dlatego że dążymy do prostej gry pozbawionej wielu elementów, które mogłyby zaciemnić obraz w tym kursie.

...

(Czytaj więcej)

Podobne pytania

+22 głosów
14 odpowiedzi 1,529 wizyt
+1 głos
0 odpowiedzi 627 wizyt
pytanie zadane 25 kwietnia 2019 w Nasze poradniki przez htfhere Nowicjusz (130 p.)
+1 głos
1 odpowiedź 241 wizyt

92,551 zapytań

141,400 odpowiedzi

319,531 komentarzy

61,938 pasjonatów

Motyw:

Akcja Pajacyk

Pajacyk od wielu lat dożywia dzieci. Pomóż klikając w zielony brzuszek na stronie. Dziękujemy! ♡

Oto polecana książka warta uwagi.
Pełną listę książek znajdziesz tutaj.

Akademia Sekuraka

Kolejna edycja największej imprezy hakerskiej w Polsce, czyli Mega Sekurak Hacking Party odbędzie się już 20 maja 2024r. Z tej okazji mamy dla Was kod: pasjamshp - jeżeli wpiszecie go w koszyku, to wówczas otrzymacie 40% zniżki na bilet w wersji standard!

Więcej informacji na temat imprezy znajdziecie tutaj. Dziękujemy ekipie Sekuraka za taką fajną zniżkę dla wszystkich Pasjonatów!

Akademia Sekuraka

Niedawno wystartował dodruk tej świetnej, rozchwytywanej książki (około 940 stron). Mamy dla Was kod: pasja (wpiszcie go w koszyku), dzięki któremu otrzymujemy 10% zniżki - dziękujemy zaprzyjaźnionej ekipie Sekuraka za taki bonus dla Pasjonatów! Książka to pierwszy tom z serii o ITsec, który łagodnie wprowadzi w świat bezpieczeństwa IT każdą osobę - warto, polecamy!

...